Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Orthopaedic and Traumatology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Orthopaedic and Traumatology
Course ID number
2526-2-I0201D137-I0201D208M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Pathology and Clinic of The Locomotor System

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Gli obiettivi del modulo si focalizzano sullo sviluppo di competenze in ambito valutativo ortopedico/traumatologico, allo scopo di migliorare il diagnostico differenziale fisioterapico

Contenuti sintetici

Le conoscenze in ambito diagnostico, integrate con le conoscenze in ambito patologico, permetteranno al fisioterapista di poter individuare correttamente la propria area di intervento o, in alternativa, l'invio ad altre figure professionali.

-Consolidare conoscenze relative l’anatomia osteoarticolare.
-Consolidare conoscenze relative l'ambito patologico muscolo-scheletrico.
-Saper svolgere un ragionamento clinico basato sull'anamnesi e sull'esame obiettivo
-Individuare ed eseguire i test più appropriati sapendo correttamente porsi e facendo sentire a proprio
agio il paziente.
-Saper utilizzare abilità comunicative per spiegare al paziente il contesto

Programma esteso

Esame clinico ortopedico/traumatologico di:

Sacro-iliaca e coxo-femorale

Ginocchio

Tibio-tarsica e piede

Gleno-omerale e acromio-claveare

Gomito

Polso

Colonna lombare, cervicale, toracica

Prerequisiti

Conoscenze in ambito di patologia e clinica dell'apparato locomotore

Modalità didattica

N 12 ore di lezioni frontali in presenza con didattica erogativa ed esercitazioni pratiche con didattica erogativa e interattiva a coppie di studenti che si alternano continuamente

Per sua natura l'esecuzione di test di valutazione richiede che la maggior parte del tempo di insegnamento sia dedicato alla guida, da parte dei docenti dei gesti valutativi sperimentati, per prova ed errori, su compagni di studio (laboratorio dei gesti
tra pari)

Materiale didattico

L'esame clinico ortopedico. Un approccio EBM - J. Cleland- ed. Edra

Test clinici e funzinali in ortopedia. Un approccio basato sull'evidenza- C. Cook- ed. Piccin

Apparato locomotore Anatomia e funzioni vol. 1 e 2 - J. Hochshild - ed. Edi – Ermes

Kinesiology of the muscoloskeletal system – Foundation for Physical Rehabilitation – Donald A. Neumann – ed. Mosby

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Descritto nel syllabus dell'insegnamento

La valutazione avviene attraverso prova orale/pratica con domande su argomenti svolti a lezione
In particolare : in presenza ad ogni studente è richiesto di individuare ed effettuare i migliori test ortopedici/neurologici disponibili per individuare una patologia.
Valutazione in frazione ponderata con gli altri moduli.

Orario di ricevimento

Su appuntamento:

paolo.comotti@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The objectives of the module focus on developing skills in orthopedic/trauma assessment, with the aim of improving physiotherapy differential diagnostic

Contents

Knowledge in the diagnostic field, integrated with knowledge in the pathological field, will enable the physical therapist to be able to correctly identify his or her area of intervention or, alternatively, referral to other professionals

-Consolidate knowledge related to osteoarticular anatomy.
-Consolidate knowledge related to musculoskeletal pathology.
-Know how to carry out clinical reasoning based on history and objective examination.
-Identify and perform the most appropriate tests knowing how to correctly pose and make the comfort of the patient.
-Knowing how to use communication skills to explain the context to the patient.

Detailed program

Orthopedic/trauma clinical examination of:

Sacro-iliac and coxofemoral

Knee

Tibio-ankle and foot

Humeral glenohumeral and acromioclavicular

Elbow

Wrist

Lumbar, cervical, thoracic spine

Prerequisites

Knowledge in pathology and clinic of the musculoskeletal system

Teaching form

N 12 hours of face-to-face lessons with didactic delivery and practical exercises with didactic delivery and interactive to pairs of students who continuously alternate

By its nature, the execution of assessment tests requires that most of the teaching time be dedicated to the guidance, by teachers, of the assessment gestures experimented, by trial and error, on study companions (peer gesture laboratory)

Textbook and teaching resource

The orthopedic clinical examination. An EBM approach - J. Cleland- ed. Edra

Clinical and functional testing in orthopedics. An evidence-based approach- C. Cook- ed. Piccin

Motor system Anatomy and function vol. 1 and 2 - J. Hochshild- ed. Edi - Ermes

Kinesiology of the musculoskeletal system - Foundation for Physical Rehabilitation - Donald A. Neumann - ed. Mosby

Semester

2nd semester

Assessment method

Described in the subject's syllabus

Assessment is by oral/practical test with questions on topics covered in class Specifically : in attendance each student is required to identify and perform the best orthopedic/neurological tests available to identify a pathology. Assessment in fraction weighted with other modules.

Office hours

By appointment:

paolo.comotti@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/33
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MT
    Marco Turati

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics