Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Bibliographic Research and Databases
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Bibliographic Research and Databases
Course ID number
2526-2-I0201D139-I0201D219M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Medical Statistics and Research Methods

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Comprendere la necessità dell'utilizzo delle banche dati per lo svolgimento della professione di fisioterapista. Conoscere le principali banche dati e saperle interrogare attraverso l'utilizzo di stringhe di ricerca coerenti con il quesito clinico.

Contenuti sintetici

Il modulo si propone di rendere lo studente in grado di:

1) Comprendere l'importanza della letteratura scientifica nella professione di fisioterapista

2) Conoscere le principali banche dati

3) Sviluppare una stringa di ricerca coerente con il quesito clinico

Programma esteso

Parte prima: introduzione all’Evidence Based Practice, definizione, limiti e vantaggi, step per praticare l’Evidence-Based Practice

Parte seconda: ricerca bibliografica, definizione di quesito di ricerca e delle sue caratteristiche, formulazione di un corretto quesito di ricerca secondo il modello PICO e le sue varianti, database primari e secondari, operatori booleani, il database PubMed, il database PEDro, come reperire un full-text

Parte terza: effettuare una ricerca bibliografica: dal quesito di ricerca al download del full-text

Prerequisiti

Specificati nel syllabus del corso.

Modalità didattica

Didattica erogativa in presenza
Didattica interattiva: sperimentazione della ricerca bibliografica in aula informatica

Materiale didattico

1) Herbert, Jamtvedt et al., Fisioterapia basata sulle evidenze

2) Materiale fornito dal docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Specificata nel syllabus del corso.

Orario di ricevimento

su appuntamento
alberto.castelli1@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Knowing the need to use databases for physiotherapist practice.
Knowing the main databases and how to interrogate them formulating consistent research strings

Contents

Students will be able to:

1) understand the importance of scientific literature in the physiotherapist profession

2) Know the main databases

3) Develop a search string consistent with the clinical question

Detailed program

Part one: introduction to Evidence-Based Practice, definition, limits and advantages, steps to practice Evidence-Based Practice

Part two: bibliographic research, definition of the research question, formulation of a correct search question according to the PICO model and its variants, primary and secondary databases, Boolean operators, the PubMed database, the PEDro database, how to find a full-text

Part three: carrying out a bibliographic search: from the research question to the full-text download

Prerequisites

Specified in the syllabus of the course.

Teaching form

Classes
Interactive teaching (exercise on bibliographic research in computer classroom

Textbook and teaching resource

1) Herbert, Jamtvedt et al., Fisioterapia basata sulle evidenze

2) Handouts

Semester

1st semester

Assessment method

Specified in the syllabus of the course.

Office hours

By appointment
alberto.castelli1@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/01
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AC
    Alberto Castelli

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics