Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Principles of Neuropsychological Rehabilitation
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Principles of Neuropsychological Rehabilitation
Course ID number
2526-3-I0201D145-I0201D050M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Cognitive Rehabilitation

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

• la plasticità cerebrale in riabilitazione cognitiva • principali categorie di deficit cognitivi associati a disturbi motori • la riabilitazione motoria in presenza di alterazioni della coscienza • la riabilitazione dell’attenzione • modalità di recupero: restituzione e sostituzione • il recupero in presenza di disturbi comportamentali

Contenuti sintetici

la sindrome frontale, la sindrome parietale, i disturbi mnesici, i disturbi agnosi, le afasie e le aprassie

Programma esteso

  1. Metodologia della diagnosi clinica e della riabilitazione neuropsicologica
  2. Le sindromi frontali
  3. I disturbi neurocognitivi lieve e maggiore
  4. Neuropsicologia nell'ambito neuropsichiatrico

Prerequisiti

conoscenze di neurologia

Modalità didattica

didattica erogativa e didattica interattiva

Materiale didattico

- Processi cognitivi e personalità A cura di G. Pravettoni e M. Miglioretti, Franco Angeli, Mi, 2002 Psicologia dei processi cognitivi John G. Benjafield, Il Mulino, Bologna, 1999 Manuale di Neuropsicologia A cura di G. Denes e L. Pizzamiglio, Zanichelli, Bologna, 1990

- RIABILITAZIONE NEUROPSICOLOGICA - MAZZUCCHI ANNA - MASSON ITALIA

  • Processi cognitivi e personalità A cura di G. Pravettoni e M. Miglioretti, Franco Angeli, Mi, 2002 Psicologia dei processi cognitivi John G. Benjafield, Il Mulino, Bologna, 1999 Manuale di Neuropsicologia A cura di G. Denes e L. Pizzamiglio, Zanichelli, Bologna, 1990

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

quiz a scelta singola e domanda aperta o esame orale a richiesta dello studente. la prova verte su domande che prevedono l'aver compreso nozioni di neurologia, l'aver implementato le informazioni di riabilitazione cognitiva e di competenze psicologiche.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

- cerebral plasticity in cognitive rehabilitation - most common categories of cognitive deficits associated with motor disturbs - the motor rehabilitation in consciousness alteration - the attentive rehabilitation - recover modalities: restitution and substitution - the recover in presence of behavioral disturbs

Contents

frontal syndrome, parietal syndrome, memory disorders, agnotic disorders, aphasias and apraxias

Detailed program

  1. Methodology in neuropsychological clinical assessment and rehabilitation
  2. Frontal syndromes
  3. Dementias
  4. Neuropsychology in neuropsychiatry

Prerequisites

neurological knowledge

Teaching form

Lectured-based teaching and interactive teaching.

Textbook and teaching resource

- Processi cognitivi e personalità A cura di G. Pravettoni e M. Miglioretti, Franco Angeli, Mi, 2002 Psicologia dei processi cognitivi John G. Benjafield, Il Mulino, Bologna, 1999 Manuale di Neuropsicologia A cura di G. Denes e L. Pizzamiglio, Zanichelli, Bologna, 1990

- RIABILITAZIONE NEUROPSICOLOGICA - MAZZUCCHI ANNA - MASSON ITALIA

  • Processi cognitivi e personalità A cura di G. Pravettoni e M. Miglioretti, Franco Angeli, Mi, 2002 Psicologia dei processi cognitivi John G. Benjafield, Il Mulino, Bologna, 1999 Manuale di Neuropsicologia A cura di G. Denes e L. Pizzamiglio, Zanichelli, Bologna, 1990

Semester

1st semester

Assessment method

Single-choice quiz and open-ended question or oral exam upon the student's request. The test includes questions that require understanding of neurology concepts, the implementation of cognitive rehabilitation information, and psychological skills.

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/34
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CP
    Cecilia Perin

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics