Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Pediatric Rehabilitation
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Pediatric Rehabilitation
Course ID number
2526-3-I0201D146-I0201D159M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Special Rehabilitation Pathways

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Descrittore di Dublino 1 – Conoscenza e capacità di comprensione

  • Conoscere il ruolo e le aree di intervento del fisioterapista in ambito pediatrico.
  • Descrivere i principali parametri clinici dell’evoluzione neuropsicomotoria fisiologica del bambino.
  • Individuare le principali criticità cliniche associate alla nascita pretermine e le condizioni neurologiche che possono emergere nella nascita a termine.
  • Riconoscere le caratteristiche cliniche della paralisi cerebrale infantile e delle principali sequele neuromotorie legate a noxae patogene in età pediatrica.
  • Conoscere i criteri generali per l’impostazione del trattamento riabilitativo nel paziente pediatrico.
  • Conoscere le principali pratiche riabilitative e il modello di intervento interdisciplinare nel setting pediatrico.

Descrittore di Dublino 2 – Conoscenza e capacità di comprensione applicate

  • Applicare i principi della valutazione e della presa in carico riabilitativa in casi clinici pediatrici simulati, con particolare riferimento all’evoluzione neuropsicomotoria.
  • Riconoscere gli elementi clinici prioritari per l’impostazione di un intervento fisioterapico nei principali quadri neuropediatrici, in collaborazione con l’équipe interdisciplinare.

Contenuti sintetici

Il corso ha lo scopo di approcciare l'ambito molto particolare e delicato della riabilitazione pediatrica ch , per le caratteristiche proprie del paziente e di ciò che gravita attorno a lui, richiede una lettura molto particolareggiata. La proposta riabilitativa si colloca quindi in un setting che chiede di essere compreso e circoscritto, prima di essere creato e vissuto.
Si provvederà quindi, successivamente, a fornire gli strumenti per una corretta lettura delle casisitiche, e le modalità di gestione delle principali condizioni cliniche in ambito pediatrico.

Programma esteso

  • Lezione 1
    Presentazione del corso
    Evoluzione psicomotoria del bambino sano
    Eziologia
  • Lezione 2
    Ripresa delle principali nozioni
    Eziologia: nascita pretermine e termine e noxe patogene
    Il movimento nelle principali patologie in ambito pediatrico
    Visione di video e discussione dei casi clinici
  • Lezione 3
    Le metodiche riabilitative in ambito pediarico
    La presa in carico del paziente pedaitrico
  • Lezione 4
    Il trattamento: premesse , modalità, setting, strategie a approccio

Prerequisiti

Modalità didattica

Didattica erogativa in presenza (lezioni frontali) 6 ore

Didattica interattiva: 6 ore

  • Discussione casi clinici
  • Visione di video e discussione
  • Case report

Materiale didattico

  • Slide
  • Video

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2 semester

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Descritto nel syllabus dell'insegnamento

Orario di ricevimento

gabriele.ceruti@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Dublin Descriptor 1 – Knowledge and understanding

  • To understand the role and areas of intervention of the physiotherapist in the pediatric field.
  • To describe the main clinical parameters of typical neuropsychomotor development in children.
  • To identify the main clinical challenges associated with preterm birth and the neurological conditions that may arise in full-term newborns.
  • To recognize the clinical characteristics of cerebral palsy and the main neuromotor sequelae associated with pathogenic factors in pediatric age.
  • To understand the general principles for planning rehabilitative treatment in pediatric patients.
  • To become familiar with the main rehabilitation practices and the interdisciplinary setting used in pediatric rehabilitation.

Dublin Descriptor 2 – Applying knowledge and understanding

  • To apply assessment principles and rehabilitation planning to simulated pediatric clinical cases, with particular focus on neuropsychomotor development.
  • To identify key clinical elements for planning physiotherapy interventions in the main neuropediatric conditions, in collaboration with the interdisciplinary team.

Contents

The course aims to approach the very particular and delicate field of pediatric rehabilitation which, due to the characteristics of the patient and what revolves around him, requires very detailed reading. The rehabilitation proposal is therefore placed in a setting that asks to be understood and circumscribed, before being created and experienced.
We will therefore subsequently provide the tools for a correct reading of the case studies and the methods of management of the main clinical conditions in the pediatric field.

Detailed program

  • Lesson 1
    Presentation of the course
    Psychomotor evolution of the healthy child
    Etiology
  • Lesson 2
    Review of the main notions
    Etiology: preterm and term birth and pathogenic noxe
    Movement in the main pathologies in the pediatric field
    Watching videos and discussing clinical cases
  • Lesson 3
    Review of the main notions
    Rehabilitation methods in the pediatric field
    Taking care of the pediatric patient
  • Lesson 4
    Review of the main notions
    The treatment: premises, methods, setting, approach strategies

Prerequisites

Teaching form

Classes 6 hours

Interactive teaching 6 hours

  • Clinical case discussion
  • Watching videos and discussing
  • Case report

Textbook and teaching resource

  • Slides
  • Video

Semester

2nd semester

Assessment method

Described in the subject's syllabus

Office hours

gabriele.ceruti@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GC
    Gabriele Ceruti

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics