Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Kinesiology 2
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Kinesiology 2
Course ID number
2526-1-I0201D129-I0201D187M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Anatomy and Kinesiology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Alla fine del corso le studentesse e gli studenti dovranno conoscere e saper applicare principi della biomeccanica all'analisi della stazione eretta e della locomozione.

Contenuti sintetici

Principi di biomeccanica e cinesiologia applicati all’analisi della stazione eretta e della locomozione.

Programma esteso

  • Movimenti articolari
  • Equilibrio di un corpo
  • Forza di gravità e forze muscolari
  • La stazione eretta
  • La locomozione nell’uomo
  • Le fasi del cammino
  • Descrizione spazio-temporale del cammino
  • Spostamento del centro di massa durante il cammino
  • Cinematica del cammino
  • Cinetica del cammino
  • Spesa energetica del cammino
  • Attività muscolare degli arti inferiori durante il cammino
  • Misurazione del cammino

Prerequisiti

Concetti base di biomeccanica (Introduzione alla Cinesiologia 1)

Modalità didattica

Didattica erogativa in presenza: lezione frontale da parte del docente
Didattica integrativa in presenza: gli studenti svolgeranno presentazioni alla lavagna per approfondire gli argomenti trattati in modalità di didattica erogativa.

Materiale didattico

  • Neumann, D.A. (2016). Kinesiology of the Musculoskeletal System. Foundations for Rehabilitation. Terza edizione.
  • F. Kendall and E. Kendall McCreary. (2005). I muscoli. Funzioni e test con postura e dolore. Quinta edizione.
  • Judith Burnfield and Jacquelin Perry. (2010). Gait Analysis : Normal and Pathological Function. Second edition.
  • Richards & Whittle Levine. (2012). Whittle's Gait Analysis. 5th Edition.
  • Articoli scientifici.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta con domande aperte per la valutazione della preparazione sul programma del corso, e problemi con risposte chiuse (scelta multipla) per la valutazione delle capacità risoluzione di problemi inerenti al programma.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

At the end of the course students should know and be able to apply basic principles of biomechanics to the assessment of standing posture and to the analysis of human locomotion.

Contents

Principles of biomechanics and kinesiology applied to the analysis of standing posture and human locomotion.

Detailed program

  • Joint movements
  • Body balance
  • Force of gravity and muscle force
  • Upright standing posture
  • Human locomotion
  • Gait phases
  • Spatiotemporal gait parameters
  • Movements of the center of mass during walking
  • Gait kinematics
  • Gait kinetics
  • Energy expenditure during walking
  • Leg muscle activity during walking
  • Measuring walking

Prerequisites

Basic concepts of biomechanics (Introduction to kinesiology 1)

Teaching form

Standard teaching in presence: topics are discussed by the teacher in the classroom
Integrated teaching in presence: students will give presentations to deepen the topics proposed by the teacher.

Textbook and teaching resource

  • Neumann, D.A. (2016). Kinesiology of the Musculoskeletal System. Foundations for Rehabilitation. Terza edizione.
  • F. Kendall and E. Kendall McCreary. (2005). I muscoli. Funzioni e test con postura e dolore. Quinta edizione.
  • Judith Burnfield and Jacquelin Perry. (2010). Gait Analysis : Normal and Pathological Function. Second edition.
  • Richards & Whittle Levine. (2012). Whittle's Gait Analysis. 5th Edition.
  • Scientific papers.

Semester

First semester

Assessment method

Written test with: (i) open questions to evaluate the level of knowledge of the students about the topics covered in the classes; and (ii) problems with multiple-choice questions to evaluate the students’ problem-solving skills on relevant topics.

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Cristiano Alessandro
    Cristiano Alessandro

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics