Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Seminars 1
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Seminars 1
Course ID number
2526-1-I0201D133
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Imparare ad osservare

L'osservazione è il primo atto riabilitativo e richiede responsabilità e consapevolezza.

Saper riconoscere le variabili che condizionano l'osservazione.

Dall'osservazione alla valutazione del paziente

Integrare le conoscenze acquisite nel processo di valutazione

Contenuti sintetici

Attività significativa per introdurre il significato della valutazione in riabilitazione

Programma esteso

La relazione paziente-fisioterapèista
Il contesto dove tutto avviene
Cosa e quando osservare
Lo sviluppo psicomotorio del bambino
La valutazione del bambino sano come punto di partenza

Prerequisiti

nessuno

Modalità didattica

3 ore di lezioni frontali che si svolgono in didattica interattiva.
Presentazione e discussione di casi clinici con video

Materiale didattico

Dispense del docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

• ANALISI DI CASO (Descrizione di situazione o esempio reale di cui si analizzano le interconnessioni fra i diversi elementi/variabili alla luce di una o più paradigmi teorici discussi a lezione)

Produzione di un saggio breve che contenga quanto discusso in classe

Orario di ricevimento

Su appuntamento richiesto a
antonella.martinelli@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

Learning to observe

Observation is the first rehabilitative act and requires responsibility and awareness.

Know how to recognize the variables that condition observation.

From observation to assessment of the patient

Integrate knowledge learned into individual process assessment

Contents

Meaningful activity to introduce the meaning of assessment in rehabilitation

Detailed program

The relationship patient-physiotherapist
The context where everything happens
What and when to observe
The psychomotor development of the child
The assessment of the healthy child as a starting point

Prerequisites

nothing

Teaching form

A 3-hour face-to-face lecture that is conducted in interactive teaching.
Presentation and discussion of clinical cases with video

Textbook and teaching resource

handouths

Semester

1nd semester

Assessment method

Case report (Description of real situation or example of which the interconnections among different elements/variables are analyzed in light of one or more theoretical paradigms discussed in class)
Production of a short essay containing what was discussed in class.

Office hours

By appointment
antonella.martinelli@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AM
    Antonella Martinelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics