Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Pompage Technique
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Pompage Technique
Course ID number
2526-2-I0201D026
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente dovrà conoscere i principi di base delle tecniche manuali dolci secondo la metodica dei pompages, conoscere i rudimenti dell'applicazione della metodica dei pompages, conoscere le eventuali controindicazioni alla tecnica dei pompages.

Contenuti sintetici

il corso si pone lo scopo di introdurre i partecipanti ad un approccio manuale dolce impiegabile in molteplici affezioni dell'apparato muscolo-scheletrico.

Programma esteso

Cenni storici e principi generali dei pompages;

- Anatomia e fisiopatologia delle fasce, dei muscoli e delle articolazioni;

-Modalità di applicazione e relativi effetti: circolatorio, decontratturante, trofico

articolare,

-Recupero articolare;

- Indicazioni e controindicazioni;

- Parte pratica di palpazione specifica e di applicazione dei principali pompages:

preparatori, tratto cervicale, tratto dorsale e torace, tratto lombare, cingolo

scapolare e arto superiore, bacino e arto inferiore.

Prerequisiti

no

Modalità didattica

Lezione frontale ed esDidattica erogativa 2 ore
Didattica interattiva - attività di pratica clinica 5 ore

Materiale didattico

dispense e slides

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Project work di gruppo

Orario di ricevimento

su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Learning the basic principles of gentle manual techniques according to the method of pompages, the basics of the method of application pompages, contraindications.

Contents

The course is designed to introduce participants to a gentle manual approach to be used in different musculoskeletal disorders.

Detailed program

History and general principles of pompages

- Anatomy and pathophysiology of fascias, muscles and joints

- Method of application and their effects on circulation, relaxation, joint trophism

- Joint recovery

- Indications and contraindications;

- practical application of specific palpation of the main pompages: preparatory,

cervical spine, thoracic spine and chest, lumbar, houlder girdleand upper limb,

pelvis and lower limb.

Prerequisites

no

Teaching form

Frontal teaching 2h
interactive teaching - clinical practice activity 5h

Textbook and teaching resource

handouts and slides

Semester

second semester

Assessment method

Group Project work

Office hours

by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
7
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AM
    Antonella Martinelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics