Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Radiologia Medica, per Immagini e Radioterapia [I0303D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Mri Neuroradiological Semiotics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Mri Neuroradiological Semiotics
Course ID number
2526-2-I0303D035-I0303D052M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Diagnostic Imaging Techniques III

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente dovrà dimostrare di aver compreso le principali indicazioni cliniche agli esami RM in Neuroradiologia; dovrà inoltre possedere solide conoscenze di anatomia neuroradiologica

Contenuti sintetici

Il modulo si propone di fornire allo studente le principali conoscenze sulle indicazioni cliniche della Risonanza
Magnetica in Neuroradiologia

Programma esteso

La RM in neuroradiologia:

  • l'encefalo, il massiccio facciale, il lobo temporale;
  • il rachide e il midollo spinale, le malattie della sostanza bianca
  • ictus
  • trauma
  • i tumori del SNC

Prerequisiti

Superamento dell’esame di Tecniche di Diagnostica per Immagini I

Modalità didattica

4 lezioni da 2 ore svolte in modalità̀ erogativa in presenza.

Materiale didattico

“Lezioni di neuroradiologia” – Bozzao, Colonnese, Pantano; Società Editrice Esculapio, 2019

Verrà inoltre fornito materiale didattico da parte del docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Sede di Monza
2 domande aperte scritte per valutare la preparazione sul programma d’esame, la capacità di organizzare le conoscenze e la capacità comunicativa in ambito disciplinare.
Sede di Bergamo
Domande a risposta multipla e domande aperte per valutare la preparazione sul programma d’esame, la capacità di organizzare le conoscenze e la capacità comunicativa in ambito disciplinare. Eventuale colloquio orale aggiuntivo se richiesto dal docente o dallo studente.

Orario di ricevimento

Su appuntamento richiesto per mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Students are expected to acquire basic knowledge on main clinical indications of MR neuroimaging.
Students are also required to achieve a solid knowledge of neuroradiological anatomy

Contents

The course aims to provide students with basic knowledge of clinical indications of Magnetic Resonance imaging in Neuroradiology

Detailed program

MRI in neuroradiology:

  • the encephalon, the facial mass, the temporal lobe;
  • the spine and spinal cord, white matter diseases
  • stroke
  • trauma
  • CNS tumors

Prerequisites

Diagnostic Imaging Techniques I

Teaching form

4 frontal lessons of 2 hours carried out in attendance

Textbook and teaching resource

“Lezioni di neuroradiologia” – Bozzao, Colonnese, Pantano; Società Editrice Esculapio, 2019

The teacher will provide other educational materials

Semester

Second semester

Assessment method

Monza
2 open questions written to evaluate preparation on the exam programme, the ability to organize knowledge and communication skills in a disciplinary context.

Bergamo
Multiple choice questions and open questions to evaluate preparation on the exam programme, the ability to organize knowledge and communication skills in a disciplinary context. Possible additional oral interview if requested by the teacher or the student.

Office hours

By appointment required by mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/37
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Gianpaolo Basso
    Gianpaolo Basso
  • GP
    Giulio Pezzetti

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics