Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Laboratorio Biomedico [I0302D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Laboratory Medicine Seminars
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory Medicine Seminars
Course ID number
2526-3-I0302D018
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Sapere come analizzare e gestire casi clinici, problematiche e report della letteratura negli ambiti specifici di attività del tecnico di laboratorio biomedico: fase preanalitica, tecniche separative, spettrofotometria, metodologia del confronto tra metodi e validazione di metodi, rischio biologico, responsabilità professionale, il laboratorio per la nefrologia e per la medicina del lavoro.
Descrittori di Dublino:
-Conoscenza e capacità di comprensione.
Al termine del corso, lo studente dovrà dimostrare di conoscere le tecniche di laboratorio descritte nei seminari, di saper comprendere il contesto teorico e pratico delle metodologie analitiche presentate e integrare le conoscenze approfondite nei seminari.
-Capacità di applicare conoscenza e comprensione.
Al termine del corso, lo studente sarà in grado di applicare e utilizzare correttamente le conoscenze teoriche, i casi di studio, le strumentazioni e le procedure di laboratorio presentati durante i seminari.
-Autonomia di giudizio
Al termine del corso, lo studente sarà in grado di analizzare criticamente dati sperimentali e interpretarli in autonomia, riconoscendone i limiti, valutandone i margini di miglioramento e proponendo tecniche/scelte metodologiche alternative presentate ai seminari.
-Abilità comunicative
Al termine del corso, lo studente dovrà dimostrare di comunicare efficacemente i risultati di analisi, utilizzando adeguati strumenti informatici. Dovrà, inoltre, essere in grado di partecipare in modo attivo e competente a discussioni durante i seminari con domande e osservazioni pertinenti.
-Capacità di apprendimento
Al termine del corso, lo studente dovrà essere in grado di ricercare e selezionare articoli scientifici pertinenti per approfondire gli argomenti trattati, informarsi in modo autonomo su nuove metodologie e tecnologie svolgendo un costante aggiornamento personale sulle tecniche di laboratorio

Contenuti sintetici

La frequenza a questa attività fornisce allo studente conoscenze avanzate di medicina di laboratorio.

Programma esteso

Presentazione di casi clinici, problematiche e report della letteratura negli ambiti specifici di attività del tecnico di laboratorio biomedico: fase preanalitica, tecniche separative, spettrofotometria, metodologia del confronto tra metodi e validazione di metodi, rischio biologico, responsabilità professionale, il laboratorio per la nefrologia e per la medicina del lavoro.

Prerequisiti

Modalità didattica

Attività seminariale erogativa

Materiale didattico

Sarà fornito il materiale didattico da parte dei docenti.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

To know how to comprehend, analyze and manage puzzling clinical/literature reports regarding specific TLB activities: pre-analytic phase, separation techniques, spectrophotometry, method validation and comparison, biologic risk prevention, professional responsibility, lab for nephrology and occupational health.
Dublin's descriptors:

  • Knowledge and understanding
    At the end of the course, the student must demonstrate knowledge of the laboratory techniques described in the seminars, an understanding of the theoretical and practical context of the analytical methodologies presented, and the ability to integrate the in-depth knowledge acquired during the seminars.

  • Applying knowledge and understanding
    At the end of the course, the student will be able to correctly apply and use the theoretical knowledge, case studies, instruments, and laboratory procedures presented during the seminars.

  • Making judgements
    At the end of the course, the student will be able to critically analyze experimental data and interpret them independently, recognizing their limitations, evaluating possible improvements, and proposing alternative techniques/methodological choices discussed during the seminars.

  • Communication skills
    At the end of the course, the student must be able to effectively communicate the results of analyses using appropriate digital tools. They should also be able to actively and competently participate in seminar discussions by asking relevant questions and making pertinent observations.

  • Learning skills
    At the end of the course, the student should be able to search for and select relevant scientific articles to deepen their understanding of the topics covered, independently explore new methodologies and technologies, and engage in continuous personal updates on laboratory techniques.

Contents

The attendance to this activity provide students with an advanced and detailed knowledge in the field of laboratory medicine.

Detailed program

Presentation of clinical cases, of puzzling laboratory problems and of literature reports regarding specific BLT activities: pre-analytic phase, separation techniques, spectrophotometry, method validation and comparison, biologic risk prevention, professional responsibility, lab for nephrology and occupational health.

Prerequisites

Teaching form

In person learning Seminars

Textbook and teaching resource

The Teachers will provide educational materials

Semester

First semester

Assessment method

Attendance

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
36
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AS
    Angela Maria Savino
  • MS
    Marta Serafini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics