Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Tecniche di Laboratorio Biomedico [I0302D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Organs and Functions
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Organs and Functions
Course ID number
2526-1-I0302D003
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Histology Course ID number 2526-1-I0302D003-I0302D009M
Course summary SYLLABUS
Course full name Anatomy Course ID number 2526-1-I0302D003-I0302D010M
Course summary SYLLABUS
Course full name Special Anatomy Course ID number 2526-1-I0302D003-I0302D011M
Course summary SYLLABUS
Course full name Physiology Course ID number 2526-1-I0302D003-I0302D012M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Gli obiettivi formativi generali dell’insegnamento integrato di “Organi e Funzioni” sono finalizzati a fornire allo studente le conoscenze teoriche essenziali della citologia e istologia, dell’anatomia umana normale, anche attraverso l'utilizzo di microscopi ottici, e del funzionamento fisiologico degli organi e apparati del corpo umano nella prospettiva della loro successiva applicazione professionale.

Contenuti sintetici

Nell’ambito dei diversi moduli il corso si propone l’insegnamento: della struttura cellulare, delle caratteristiche morfo-funzionali dei tessuti (modulo Istologia), dell’organizzazione e della struttura macroscopica e microscopica del corpo umano (modulo Anatomia), delle conoscenze di base dei meccanismi funzionali del fenomeno biologico integrato in condizioni di normalità e gli strumenti fondamentali di interpretazione delle condizioni di alterazione patologica (modulo Fisiologia).
Nella prospettiva della loro successiva applicazione professionale, il corso inoltre fornisce le conoscenze teoriche e pratiche per il riconoscimento di un preparato istologico al microscopio ottico.

Programma esteso

Vedere i singoli moduli

Prerequisiti

Conoscenze scientifiche a livello di scuola media superiore

Modalità didattica

Gli insegnamenti si svolgono in presenza, con lezioni ed esercitazioni sia in modalità erogativa che interattiva (vedere i singoli moduli).

Materiale didattico

Libri di testo da visionare nei singoli moduli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto con test a risposte chiuse (scelta a risposta multipla) per valutare la preparazione sul programma d’esame.
Domande aperte per valutare, oltre alla preparazione sugli argomenti svolti, la capacità di organizzare le conoscenze in una breve trattazione e la capacità comunicativa in ambito disciplinare.
Prova orale/pratica per valutare la capacità dello studente di riconoscere un preparato istologico al microscopio ottico
Vedere i singoli moduli per la modalità specifica adottata.

Orario di ricevimento

Dal lunedì al venerdì previa richiesta appuntamento via mail.
Responsabile dell'insegnamento Gabriella Nicolini (gabriella.nicolini@unimib.it).
Per i docenti dei diversi moduli vedere i singoli moduli.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The general educational goals of the integrated teaching of "Organs and Functions" are aimed at providing the student with the essential theoretical knowledge of cytology and histology, of normal human anatomy, also through the use of optical microscopes, and of the physiological functioning of organs. and systems of the human body with a view to their subsequent professional application.

Contents

Through the various modules, the course aims to teach: the cellular structure, the morpho-functional characteristics of tissues (Histology module), the organization and macroscopic and microscopic structure of the human body (Anatomy module), the knowledge of basis of the functional mechanisms of the biological phenomenon integrated in normal conditions and the fundamental tools for interpreting the conditions of pathological alteration (Physiology module).
In the perspective of their subsequent professional application, the course also provides the theoretical and practical knowledge for the recognition of a histological preparation under the optical microscope.

Detailed program

View specific modules

Prerequisites

Scientific knowledge at high school level

Teaching form

Teaching takes place in attendance, with frontal lessons and practical session in both frontal and interactive modes (see the individual modules).

Textbook and teaching resource

Textbook and teaching resources to view in the specific modules

Semester

First semester

Assessment method

Written exam with multiple choice questions to evaluate preparation on the exam program.
Open questions to evaluate, in addition to preparation on the topics covered, the ability to organize knowledge in a short discussion and communication skills in a disciplinary context.
Oral/practical test to evaluate the student's ability to recognize a histological specimen under an optical microscope
See the specific modules for the specific mode adopted.

Office hours

From Monday to Friday upon request for an appointment via email.
Head of teaching Gabriella Nicolini (gabriella.nicolini@unimib.it).
For the teachers of the different modules see the individual modules.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

ECTS
9
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
84
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MM
    Mariarosaria Miloso

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics