Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Child Neuropsychiatry 4
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Child Neuropsychiatry 4
Course ID number
2526-3-I0202D113-I0202D119M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Child Neuropsychiatry and Pediatric Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscere le modalità di valutazione e le caratteristiche dello sviluppo motorio normale e patologico dalla prima infanzia all'adolescenza
Conoscere i disturbi della funzione motoria secondo il DSM-5 ed i disturbi del movimento su base biologica e genetica
Conoscere le basi della psicometria e le principali scale di valutazione psicometriche

Conoscere le modalità di consultazione nella prima infanzia
Conoscere le caratteristiche dello sviluppo adolescenziale normale e patologico

Contenuti sintetici

Modalità di valutazione e caratteristiche dello sviluppo motorio normale e patologico dalla prima infanzia all'adolescenza
Disturbi della funzione motoria secondo il DSM-5 e disturbi del movimento su base biologica e genetica
Aspetti psichiatrici dei disturbi motori del neurosviluppo
Concetti di psicometria: variabili e scale

Il primo colloquio, la consultazione nella prima infanzia
Adolescenza: sviluppo normale e psicopatologia

Programma esteso

Valutazione e diagnosi dei disturbi motori del neurosviluppo
Disturbo dello sviluppo della coordinazione
Disturbo da movimenti stereotipati
Disturbi da tic e sindrome di Gilles de la Tourette
Co-morbidità psichiatriche
Disturbi del movimento su base biologica e genetica

Il primo colloquio
La consultazione
Asolescenza: sviluppo normale e psicopatologico
Disturbi di personalità
Psicosi
Psicosomatica
Maltrattamento e abuso

Prerequisiti

Superamento dell'esame di NPI dell'anno precedenre

Modalità didattica

Didattica frontale; discussioni interattive di casi clinici

Didattica erogativa. Si prevedono 8 ore in modalità remota sincrona.

Materiale didattico

Slides
Manuale NPI

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta, con domande a scelta multipla e domande aperte per risposte brevi

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

To know the modalities of assessment and the characteristics of normal and pathological development from early childhood to adolescence
To know the motor disturbances according to the DSM-5 and the movement disorders due to biological and genetic factors
To understand the basics of psychometrics and the main psychometric assessment scales

Know the methods of consultation in early childhood
Know the characteristics of normal and pathological adolescent development

Contents

Modalities of assessment and characteristics of normal and pathological development from early childhood to adolescence
Motor disturbances according to the DSM-5 and movement disorders due to biological and genetic factors
Psychiatric aspects of neurodevelopmental motor disorders
Concepts of psychometrics: variables and scales

The first interview, the consultation in early childhood
Adolescence: normal development and psychopathology

Detailed program

Assessment and diagnosis of neurodevelopmental motor disorders
Developmental coordination disorder
Stereotyped movement disorder
Tic disorders and Gilles de la Tourette syndrome
Psychiatric co-morbidities
Movement disorders due to biological and genetic factors

The first interview
The consultation
Asolescence: normal and psychopathological development
Personality disorders
Psychosis
Psychosomatics
Maltreatment and abuse

Prerequisites

Successful completion of Child Neuropsychiatry exam from the previous year

Teaching form

Frontal lectures; interactive discussions of clinical cases

Teaching delivery. 8 hours in synchronous remote mode are planned.

Textbook and teaching resource

Slides
Child Neuropsychiatry Handbook

Semester

1st semester

Assessment method

Written test, with multiple choice questions and open questions with short answers.

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/39
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
40
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AC
    Andrea Eugenio Cavanna
  • RN
    Renata Nacinovich
  • CP
    Cecilia Perin

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics