Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Child Neuropsychiatry 2
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Child Neuropsychiatry 2
Course ID number
2526-2-I0202D123-I0202D113M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Neurology and Neurosurgery Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscere i disturbi del neurosviluppo secondo la classificazione del DSM-5 e conoscere la classificazione DC:0-5

Contenuti sintetici

Disturbi del neurosviluppo secondo DSM-5
CD:0-5
Asse I: Disturbi clinici
Asse II: Contesto relazionale
Asse III: Valutazione delle condizioni della
salute fisica
Asse IV: Agenti psicosociali di stress
Asse V: Competenze di sviluppo

Programma esteso

Disturbi del neurosviluppo secondo il DSM-5
• Disabilità intellettive
• Disturbi della comunicazione
• Disturbo dello spettro dell’autismo
• Disturbo da deficit di attenzione/iperattività • Disturbo specifico dell’apprendimento
• Disturbi del movimento
• Altri disturbi del neurosviluppo

Dalla Classificazione DC:0-3 alla 0-5
Disturbi sull'asse 1:
Disturbi del Neurosviluppo
Disturbi della Processazione sensoriale

Disturbi del Sonno, dell’Alimentazione e del Pianto
Disturbi da Trauma, Stress, Deprivazione
Disturbi della Relazione

Prerequisiti

Aver superato l'esame di Scienze Neuropsichiatriche Infantili del 1° anno

Modalità didattica

Didattica erogativa

Materiale didattico

DSM-5
DC:0-5
slides

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta singola/multipla e domande a risposta aperta breve.

Orario di ricevimento

Si riceve su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

Know the neurodevelopmental disorders according to the DSM-5 classification and know the DC classification:0-5

Contents

Neurodevelopmental disorders according to DSM-5
CD:0-5
Axis I: Clinical disorders
Axis II: Relational context
Axis III: Assessment of physical health conditions
Axis IV: Psychosocial stressors
Axis V: Developmental skills

Detailed program

Neurodevelopmental disorders according to DSM-5
• Intellectual disabilities
• Communication disorders
• Autism spectrum disorder
• Attention deficit/hyperactivity disorder • Specific learning disorder
• Movement disorders
• Other neurodevelopmental disorders

From DC Classification: 0-3 to 0-5
Disorders on axis 1:
Neurodevelopmental disorders
Sensory processing disorders

Sleep, feeding and crying disorders
Trauma, stress, deprivation disorders
Relationship disorders

Prerequisites

the 1st year Child Neuropsychiatric Sciences exam passed

Teaching form

didactic delivery

Textbook and teaching resource

DSM-5
DC:0-5
slides

Semester

Second Semester

Assessment method

Written exam: quizzes with single / multiple choice and open questions with brief answer.

Office hours

By appointment agreed by e-mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/39
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
32
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MM
    Mirella Marfone
  • RN
    Renata Nacinovich
  • GP
    Giulia Purpura

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics