Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Internistic Emergencies
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Internistic Emergencies
Course ID number
2526-2-I0202D126-I0202D111M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Medical Surgery Sciences and Specialistic Divisions

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il Corso deve fornire allo studente le informazioni necessarie per saper riconoscere le situazione d'urgenza/emergenza clinica e i principali quadri di urgenze internistiche nel bambino

Contenuti sintetici

Nozioni di base di fisiologia del Sistema Nervoso Centrale, Apparato Cardio Circolatorio e Respiratorio

Inquadramento, riconoscimento e principi terapeutici di base del:

· Coma

· Shock

· Arresto CardioCircolatorio

· Insufficienza Respiratoria

Corso PBLS-D

Programma esteso

EMERGENZE INTERNISTICHE

 Valutazione del bambino critico e arresto cardiocircolatorio

 Emergenze respiratorie del bambino

 Febbre e shock settico

 Principi di ventilazione artificiale invasiva e non invasiva

 Esercitazioni di ventilazioni meccanica

 PBLS-D PEDIATRIC BASIC LIFE SUPPORT AND DEFIIBRILLATION

 Emergenze neurologiche e shock

Prerequisiti

Obiettivi dei corsi del primo anno

Modalità didattica

Lezioni frontali

Simulazioni interattive con ausilio di manichini

Materiale didattico

Slides

manichini

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta singola/multipla e domande a risposta aperta breve.

Colloquio finale a discrezione del docente o su proposta dello studente in merito all’elaborato

Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento
giuseppe.foti@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The course aims to provide students with the necessary information to identify the emergency situations and recognize the pediatric main internistic emergencies frames

Contents

Basic Physiology of CNS, Cardiovascular and Respiratory system

Classify, recognize and principle of management of:

· Coma

· Shock

· Cardiac Arrest

· Respiratory failure

PBLS-D Course

Detailed program

INTERNISTIC EMERGENCIES

 Critical child assessment and cardiac arrest

 Child's respiratory emergencies

 Fever and septic shock

 Principles of invasive mechanical ventilation, noninvasive

 Mechanical ventilations Exercises

 PBLS-D PEDIATRIC BASIC LIFE SUPPORT AND DEFIIBRILLATION

 Neurological shock and Emergencies

Prerequisites

Objectives of the first year courses

Teaching form

Lectures

Practical simulation manniquin aided

Textbook and teaching resource

Slides
manniquin

Semester

Second Semester

Assessment method

Written exam: quizzes with single / multiple choice and open questions with brief answer.

Final oral exam at the discretion of the teacher or on the student's proposal regarding the project

Office hours

You receive by appointment
giuseppe.foti@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/41
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GF
    Giuseppe Foti

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics