Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Valuation Training
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Valuation Training
Course ID number
2526-2-I0202D129
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Acquisire le basi teoriche circa lo sviluppo neonatale patologico e lo sviluppo neuropsicomotorio patologico del bambino 0-6 anni

Contenuti sintetici

Sapere cosa osservare e come valutare lo sviluppo neonatale e lo sviluppo neuropsicomotorio patologico del bambino 0-6 anni. Saper quando utilizzare le schede di osservazione e le scale di sviluppo proposte

Programma esteso

TIROCINIO VALUTATIVO

Saper cosa osservare e come valutare lo sviluppo neonatale e lo sviluppo neuropsicomotorio patologico del bambino 0-6 anni.

Saper quando utilizzare le schede di osservazione e le scale di sviluppo proposte.

Saper analizzare un caso clinico (anamnesi, illustrazione del caso, processo diagnostico)

Prerequisiti

Obiettivi dei corsi del primo anno e Scienze psicomotorie e riabilitative 2

Modalità didattica

Osservazioni, esercitazioni, supervisioni

Materiale didattico

1. D.Valente a cura, Fondamenti della Riabilitazione Infantile, Carrocci Ed.,2009
2. E. Fedrizzi, I disordini dello sviluppo motorio, Piccin Ed.,2° ed 2009
3. C.Pecini, D. Brizzolara (a cura di), Disturbi e traiettorie atipiche del neurosviluppo. Diagnosi e intervento, Ed. McGraw-Hill Milano, 2020

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Annuale, alla fine del secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova orale al fine di accertare le capacità di riflessione autonoma, di comunicazione in ambito scientifico e di attuazione di un ragionamento diagnostico.

Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento, elide.monaco@unimib.it; chiara.ricci@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Acquire the theoretical basis about pathological neonatal development and pathological neuropsychomotor development of children aged 0-6 years

Contents

To know how to observe and evaluate the patological neonatal development and the neuropsychomotor development of babies and children from 0 to 6 years of age. To know when to use the observation grids and the proposed development scales.

Detailed program

EVALUATION CLINICAL TRAINING

Knowing what to observe and how to evaluate neonatal development and the pathological neuropsychomotor development of children aged 0-6 years.

Know when to use the observation sheets and the proposed development scales.

Knowing how to analyze a clinical case (anamnesis, illustration of the case, diagnostic process)

Prerequisites

Objectives of the first year courses and Psychomotor and rehabilitation sciences 2

Teaching form

Observations, tutorials, supervision

Textbook and teaching resource

Semester

Annual, at the end of the second semestres

Assessment method

Oral test in order to ascertain the abilities of autonomous reflection, communication in the scientific field and implementation of diagnostic reasoning.

Office hours

You'll be received by appointment, elide.monaco@unimib.it; chiara.ricci@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
12
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CR
    Chiara Ricci

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics