Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Clinical Training 3
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Clinical Training 3
Course ID number
2526-3-I0202D131
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Saper strutturare un programma di terapia neuro e psicomotoria a partire dall'osservazione delle caratteristiche di ciascun bambino. Imparare a leggere le modalità di relazione del bambino e le proprie modalità di risposta

Contenuti sintetici

Saper osservare e valutare lo sviluppo neuropsicomotorio del bambino e saper effettuare coconduzioni di terapie neuro e psicomotorie adattando e modificando gli interventi nel tempo.Formazione personale sulla semeiotica gestuale attraverso lavoro di role play.

Programma esteso

  • Acquisire la capacità di effettuare coconduzioni di terapie neuro-psicomotorie adattando gli interventi e modificandoli nel tempo.
  • Acquisire la capacità di costruzione ed approccio al setting diagnostico e riabilitativo.
  • Stendere un programma riabilitativo.
  • Effettuare una verifica del programma riabilitativo.
  • Saper presentare un caso clinico
  • Formazione personale sulla semeiotica gestuale attraverso lavoro di role play.

Prerequisiti

Obiettivi dei corsi del primo e secondo anno e Scienze psicomotorie e riabilitative 3

Modalità didattica

Modalità esclusivamente interattiva. Osservazioni,esercitazioni,supervisioni
Previste supervisioni ed esercitazioni prevalentemente in presenza; due esercitazioni on line effettuate parzialmente in modalità asincrona e parzialmente in modalità sincrona (6 ore totali).

Materiale didattico

D.Valente, Fondamenti della Riabilitazione Infantile, Carrocci Ed.,2009

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Annuale, suddiviso in due semestri

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova pratica a risposta multipla e domande aperte a risposta breve. Successivo colloquio finale di presentazione e discussione casi clinici. La votazione finale comprenderà le valutazioni ottenute durante l'anno di tirocinio e l'esito della prova pratica e del colloquio finale.

Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Knowing how to structure a neuro and psychomotor therapy program starting from the observation of each child's characteristics. Learn to read the child's relationship modes and their own response modes

Contents

Knowing how to observe and evaluate the child's neuropsychomotor development and knowing how to co-conduct neuro and psychomotor therapies by adapting and modifying the interventions over time.Personal training on gestural semiotics through role play work.

Detailed program

  • Acquire the ability to co-conduct neuro-psychomotor therapies by adapting the interventions and modifying them over time.
  • Acquire the ability to construct and approach the diagnostic and rehabilitative setting.
  • Draw up a rehabilitation program.
  • Check the rehabilitation program.
  • Know how to present a clinical case
  • Personal training on gestural semiotics through role play work.

Prerequisites

Objectives of the first and second year courses and Psychomotor and rehabilitation sciences 3

Teaching form

Exclusively interactive mode. Observations, exercises, supervision
Predominantly in-person supervision and exercises; two online exercises carried out partially in asynchronous mode and partially in synchronous mode (6h).

Textbook and teaching resource

D. Valente, Fundamentals of Child Rehabilitation, Carrocci Ed., 2009

Semester

Annual, divided into two semesters

Assessment method

Multiple choice practice test and short answer open questions. Subsequent final interview for presentation and discussion of clinical cases. The final grade will include the evaluations obtained during the internship year and the outcome of the practical test and the final interview.

Office hours

It is received by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
23
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
23
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CR
    Chiara Ricci

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics