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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Movement Basics
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Movement Basics
Course ID number
2526-1-I0202D138
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Biochemistry Course ID number 2526-1-I0202D138-I0202D001M
Course summary
Course full name Histology Course ID number 2526-1-I0202D138-I0202D003M
Course summary
Course full name Genetics Course ID number 2526-1-I0202D138-I0202D005M
Course summary
Course full name Biology Course ID number 2526-1-I0202D138-I0202D126M
Course summary SYLLABUS
Course full name Neurophysiology of Movement Course ID number 2526-1-I0202D138-I0202D139M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

Conoscenza e comprensione

  • Conoscenza delle basi della biologia, della genetica
  • Descrizione della struttura e funzione delle varie componenti delle cellule eucariotiche
  • Analisi dei principi fondamentali dell’ereditarietà e dell’espressione dell’informazione genetica
  • Conoscenza delle reazioni biochimiche, della morfologia cellulare e subcellulare e dei cicli metabolici
  • Conoscenze di neurofisiologia

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Capacità di correlare struttura e funzione
Capacità di contestualizzare nozioni di biologia, genetica, biochimica, istologia e neurofisiologia alla vita quotidiana e in ambito di salute
Capacità di valutare con senso critico i collegamenti tra le materie oggetto dei vari moduli

Autonomia di giudizio (Making judgements)

Capacità di valutare in modo autonomo la coerenza metodologica della risoluzione di problemi, interpretare criticamente, tra più opzioni possibili, l’approccio più adatto al problema. La modalità d’esame, che comprende domande a quiz e domande aperte stimola l’indipendenza di giudizio e il pensiero critico nell’applicazione delle conoscenze apprese.

Abilità comunicative (communication skills)

Il corso promuove lo sviluppo delle abilità comunicative attraverso la discussione in aula. L’esame include domande aperte che richiedono l’uso di un linguaggio tecnico appropriato e la capacità di trasmettere in modo chiaro e coerente i risultati ottenuti.

Capacità di apprendere (learning skills)

Il corso fornisce solide basi teoriche e consente di sviluppare una metodologia di studio attiva e autonoma, utile anche in vista di corsi successivi a maggiore specializzazione, nonché nella futura pratica professionale o di ricerca.

Contenuti sintetici

Il corso intende fornire conoscenze di base sulle seguenti tematiche:
La cellula. Organizzazione dello spazio cellulare. La membrana citoplasmatica. Il mitocondrio. Meccanismi molecolari essenziali alla vita cellulare. Organizzazione funzionale dei diversi tessuti come componenti di base degli organi. Significato biologico delle macromolecole e il loro ruolo negli organismi. Il metabolismo energetico e gli aspetti nutrizionali come fonte d’energia nella vita di tutti i giorni e nell’ esercizio fisico; i processi digestivi. I cromosomi. La divisione cellulare. Errori della meccanica cromosomica. Fecondazione. Ereditarietà e Leggi di Mendel. La trasmissione di geni. Cariotipo umano. I canali ionici, il potenziale di membrana di riposo, il potenziale d’azione e la trasmissione sinaptica. Risposta agli stimoli, percezione del dolore, Organizzazione del sistema motorio, i meccanismi neurofisiologici di controllo dei movimenti e le strutture coinvolte. Nei singoli moduli verranno trattati argomenti e contenuti relativi alla medicina di genere se rilevanti con la materia del modulo.

Programma esteso

Si rimanda ai Syllabi dei singoli moduli

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Tutte le lezioni sono svolte in modalità erogativa in presenza.

Materiale didattico

si rimanda ai Syllabi dei singoli moduli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1 anno, I semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta volta a verificare l'acquisizione delle nozioni spiegate a lezione e indicate nel programma: quiz a risposta multipla (15 quiz di biologia, 15 di istologia,15 di Biochimica, 15 di Genetica) e due domande a risposta aperta di Neurofisiologia. Verrà valutata la correttezza e coerenza delle risposte rispetto al quesito richiesto.
Colloquio finale a discrezione del docente o su proposta dello studente in merito all’elaborato.

Non sono previste prove in itinere

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese

Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
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Aims

Knowledge and understanding

Introduction to the study of biology and genetics 
Description of the structure and function of the various components of neuronal eukaryotic cells
Analysis of the fundamental principles of inheritance and expression genetic information
Knowledge in biochemical processes, cellular and subcellular morphology and metobolic cycles
	Knowledge in neurophysiology

Applying knowledge and understanding

Ability to correlate structure and function
Ability to contextualize concepts of biology,  genetics, biochemistry, histology and neurophysiology to everyday life and to health
Ability to assess critically interdisciplinary concepts 

Making judgements

TStudents develop the ability to independently evaluate the methodological coherence of problem solving and critically interpret, among multiple possible options, the most suitable approach to the problem. The exam format, which includes open questions, stimulates independence of judgment and critical thinking in the application of theorical knowledge.

Communication skills

The course promotes the development of communication skills through classroom discussion. The exam includes open questions that require the use of appropriate technical language and the ability to clearly and coherently convey the results.

Learning skilss

The course provides a solid theoretical foundation and allows the development of an active and autonomous study methodology, which is also useful for subsequent courses with greater specialization, as well as in future professional or research practice.

Contents

The course aims to provide basic knowledge on the following topics:
The cell. Organization of the cellular space. The cytoplasmic membrane. The mitochondrion. Molecular mechanisms essential to cell life. Functional organization of the different tissues as basic components of the organs. Biological significance of macromolecules and their role in organisms. Energy metabolism and nutritional aspects as a source of energy in everyday life and in physical exercise; digestive processes. The chromosomes. Cell division. Errors of chromosomal mechanics. Fertilization. Heredity and Mendel's Laws. The transmission of genes. Human karyotype. Ion channels, resting membrane potential, action potential and synaptic transmission. Response to stimuli, pain perception, organization of the motor system, neurophysiological mechanisms for controlling movements and the structures involved.
Argumnts concerning the gender medicine will be treated in some relevant modules.

Detailed program

See the syllabus of each teaching module

Prerequisites

None

Teaching form

Lessons will be held in presence.

Textbook and teaching resource

See syllabus of each teaching module

Semester

First year, I semester

Assessment method

Test with multiple choice only at the end of the course (15 quiz of biology, 15 of Histology,15 of Biochemistry, 15 of Genetics) and two open ended questions of Neurophysiology. The test is aimed at verifying the acquisition of the notions reported in the program. The correctness and consistency of the answers with respect to the question requested will be assessed.
Final oral exam at the discretion of the teacher or on the student's proposal regarding the project.

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so

Office hours

by appointment (email request)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
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Key information

ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
52
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RC
    Romina Combi
  • Giulio Alfredo Sancini
    Giulio Alfredo Sancini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

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