Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Child Neuropsychiatry Sciences
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Child Neuropsychiatry Sciences
Course ID number
2526-1-I0202D149
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Neuroanatomy Course ID number 2526-1-I0202D149-I0202D100M
Course summary SYLLABUS
Course full name Neurophysiology Course ID number 2526-1-I0202D149-I0202D141M
Course summary SYLLABUS
Course full name Neurodevelopment and Child Neuropsichiatry Course ID number 2526-1-I0202D149-I0202D147M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente dovrà conoscere le basi anatomiche del sistema nervoso centrale, la nascita del movimento dal feto al neonato e lo sviluppo nel primo anno di vita e la relazione tra sviluppo individuale e ambiente.
Durante il corso sarà inoltre evidenziata la correlazione tra struttura e funzione, concetto essenziale per la corretta comprensione degli argomenti proposti, e saranno forniti cenni di patologia come esempi delle conseguenze delle alterazioni a carico degli organi. Le conoscenze e le competenze acquisite consentiranno di relazionarsi in maniera costruttiva con gli specialisti di ambito medico in caso di eventuali necessità rilevate.

Contenuti sintetici

NEUROSVILUPPO E NEUROPSICHIATRIA INFANTILE : Le basi neurobiologiche. La nascita psicologica. Lo sviluppo psicologico. Memoria. Le basi neuropsicologiche della memoria. Forme di memoria e loro caratteristiche. Memoria e sviluppo cognitivo. Mente e cervello. Influenze genetiche e ambientali sullo sviluppo mentale. Caratteristiche dello sviluppo del primo anno di vita. L’organizzazione delle funzioni psichiche superiori

Programma esteso

Vedere i singoli moduli per i programmi estesi

Prerequisiti

Obiettivi del corso Basi del Movimento

Modalità didattica

Lezioni frontali da 2 o 3 ore, di tipo erogativo in presenza, per maggiori dettagli consultare i singoli moduli

Materiale didattico

Per il materiale didattico si rimanda ai singoli moduli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2 Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame integrato prevede una prova scritta con 21 quiz a risposta multipla e 6 domande a risposta aperta breve sugli argomenti trattati in tutti i moduli del corso integrato, per verificare in modo estensivo e intensivo le conoscenze.
Non sono previste prove in itinere.
Indicativamente, le votazioni seguiranno i seguenti intervalli di valutazione:
18-19: preparazione su un numero ridotto di argomenti presenti nel programma; competenza espositiva e lessico non sempre corretti, con una capacità di elaborazione critica limitata;
20-23: preparazione su una parte degli argomenti presenti nel programma, uso di un lessico corretto anche se non del tutto accurato e chiaro e di una capacità espositiva a tratti incerta;
24-27: preparazione su un numero ampio di argomenti trattati nel programma, capacità di analisi critica e di applicazione delle conoscenze ai contesti; uso di un lessico corretto;
28 – 30/30L: preparazione completa ed esaustiva sugli argomenti in programma, capacità di trattazione e di analisi critica dei temi, apacità di riflessione e di collegamento dei temi; padronanza
del lessico e capacità espositiva e di argomentazione articolata.

Orario di ricevimento

Si riceve su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

After completing this course, the student will know the Central Nervous System anatomy, the birth of movement from the fetus to the newborn and the development in the first year of life, and the relationship between individual development and the environment.
Particular emphasis will be placed on the relationship between structure and function—an essential concept for the proper comprehension of the topics covered. Selected examples of pathological conditions will be introduced to illustrate the consequences of structural and functional alterations in the organs involved. The knowledge and skills acquired during the course will enable students to engage constructively with medical professionals, when necessary.

Contents

NEURODEVEPLOMENT AND CHILD NEUROPSYCHIATRY : Neurobiological bases. The psychological birth. Psychological development. Memory. The neuropsychological bases of memory. Forms of memory and their characteristics. Memory and cognitive development. Mind and brain. Genetic and environmental influences on mental development. Characteristics of the development in the first year of life. The organization of higher psychic functions.

Detailed program

For the detailed programs see each module

Prerequisites

Objectives of the course Bases of Movement.

Teaching form

2 or 3 hours-Lectures in attendance, for further details see each teaching unit.

Textbook and teaching resource

See each module for textbook and teaching resources

Semester

2nd Term

Assessment method

Written exam with 21 tests with multiple choice answer and 6 open questions with brief answer, on the programs of all the teaching units, to extensively and intensively check the student's preparation.
No mid-course examinations are planned.
Grading will follow the general criteria below:
18–19: Basic understanding of a limited number of topics from the syllabus. Limited critical thinking; exposition and terminology may be inaccurate or unclear.
20–23: Partial coverage of the syllabus topics. Limited independent analysis; generally correct terminology, though not always precise or fluent; exposition may lack clarity.
24–27: Broad coverage of the topics. Good critical analysis and ability to apply knowledge in context; correct and appropriate use of terminology.
28–30/30 cum laude: Complete and in-depth knowledge of all topics in the syllabus. Strong analytical and critical thinking skills; ability to make connections across topics; excellent command of terminology and articulate, well-structured exposition and argumentation.

Office hours

We receive by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
7
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
60
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • NA
    Nunzia Delia Albanese
  • SD
    Simona Di Guardo
  • RN
    Renata Nacinovich
  • CP
    Cinzia Peruzzi
  • AR
    Anna Riva
  • AS
    Arianna Scuteri

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics