Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Biotecnologie Mediche [F0902D - F0901D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. From Bench To Bedside:translational Approach To Diseases
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
From Bench To Bedside:translational Approach To Diseases
Course ID number
2526-2-F0901D059
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Liver Diseases Course ID number 2526-2-F0901D059-F0901D099M
Course summary SYLLABUS
Course full name Gastro-Intestinal Diseases Course ID number 2526-2-F0901D059-F0901D100M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Scopo del corso è fornire allo studente una conoscenza critica degli strumenti tecnici e delle strategie normalmente utilizzate nel definire la fisiopatologia di una malattia e i possibili nuovi approcci terapeutici.

Conoscenza e capacità di comprensione - al termine dell’insegnamento From Bench to Bedside lo studente sarà in grado di comprendere e integrare conoscenze interdisciplinari utili alla comprensione dei geni predisponenti e dei meccanismi molecolari alla base di patologie gastroenteriche.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione - al termine dell'insegnamento lo studente dovrà essere in grado di utilizzare le conoscenze acquisite per comprendere le basi molecolari dei nuovi approcci terapeutici.

Autonomia di giudizio - al termine dell’insegnamento, lo studente sarà in grado di mettere insieme informazioni provenienti da diversi ambiti (biologia, medicina, tecnologia) per comprendere e interpretare i nuovi approcci terapeutici in ambito gastroenterologico.

Abilità comunicative - alla fine dell'insegnamento lo studente avrà acquisito una terminologia scientifica adeguata e saprà esporre con proprietà di linguaggio gli argomenti trattati nel corso.

Capacità di apprendimento - alla fine dell'insegnamento lo studente sarà in grado di comprendere e valutare criticamente la letteratura scientifica riguardante le patologie gastroenterologiche ed epatologiche a base genetica/autoimmune.

Contenuti sintetici

Il corso intende presentare diversi esempi di malattie, analizzando la loro fisiopatologia e il ruolo delle biotecnologie nella loro diagnosi o nell’approccio terapeutico. Si analizzeranno patologie gastroenteriche e del metabolismo del ferro. Sarà fornita una introduzione generale sulle metodologie utilizzate per l’analisi dei processi patologici.

Programma esteso

Per il programma dettagliato si prega di fare riferimento a quanto descritto nei singoli moduli.

Prerequisiti

Conoscenze approfondite di Genetica Generale, Biologia Generale e Biologia Molecolare.

Modalità didattica

20 lezioni di 2 ore erogative in presenza.
6 esercitazioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza.

Materiale didattico

Articoli della letteratura scientifica.

Le diapositive utilizzate durante il corso saranno fornite agli studenti.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La valutazione sarà effettuata con una prova orale che consisterà in un colloquio sugli argomenti svolti a lezione e e descritti nel materiale fornito agli studenti. Tale prova orale permetterà di valutare in maniera più approfondita le conoscenze acquisite, oltre alla capacità critica e a quella di inserire i singoli argomenti all’interno di un panorama biologico più vasto.

Orario di ricevimento

Su appuntamento
Per fissare l'incontro fare riferimento alle mail indicate nei due moduli.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The aim of the Course is to provide the student with a critical knowledge of the technical instruments and strategies normally employed in defining the pathophysiology of the various disorders and possible new therapeutic approaches.

Knowledge and understanding - at the end of the course "From Bench to Bedside" the student will be able to use the provided information to understand the predisposing genes and molecular mechanisms underlying gastrointestinal pathologies.

Ability to apply knowledge and understanding - at the end of the course the student must be able to use the acquired knowledge to understand the molecular basis of new therapeutic approaches.

Independent judgment - at the end of the course, the student will be able to put together information from different fields (biology, medicine, technology) to understand and interpret new therapeutic approaches in the gastroenterology field.

Communication skills - at the end of the course the student will have acquired adequate scientific terminology and will be able to explain the topics covered in the course with correct language.

Learning ability - at the end of the course the student will be able to understand and critically evaluate the scientific literature regarding genetic/autoimmune-based gastroenterological and hepatological pathologies.

Contents

The aim of this course is to present several examples of diseases and their physiopathology, and the role of biotechnology in their diagnosis/ therapeutic approach. Gastroenterological and iron metabolism disorders will be analyzed. A general introduction on the methodologies employed to analyse the molecular mechanisms underlying the pathological processes will be provided.

Detailed program

For the detailed description of the program please refer to the information provided in the specific module

Prerequisites

Advanced knowledge in genetics, biology and molecular biology.

Teaching form

20 two-hour classes delivered in presence.
6 two-hour "informal classes" delivered in presence.

Textbook and teaching resource

Reviews or specific papers published in international journals.

The slides employed during classes will be provided.

Semester

First semester

Assessment method

The oral exam (in presence) will consist of an interview on the topics covered in class and described in the provided material. This interview will allow for an in-depth evaluation of the acquired knowledge, as well as of the critical ability and the ability to place individual topics within a broader context (for example, by evaluating possible interactions).

Office hours

By appointment.
To arrange the appointment please use the email addresses provided in the two modules.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
52
Language
English

Staff

    Teacher

  • DB
    Donatella Barisani
  • MC
    Marco Carbone
  • AG
    Alessio Gerussi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics