Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Educational Planning
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Educational Planning
Course ID number
2526-2-K0101D008-K0101D025M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Teaching Methodology in Nursing and Midwifery Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Identificare le caratteristiche del processo di insegnamento-apprendimento rivolto alla persona adulta, le strategie didattiche-organizzative nella formazione di base delle professioni sanitarie e alla base della programmazione didattica e progettazione dei corsi di formazione continua.

Contenuti sintetici

I contenuti del corso si sviluppano attraverso l’acquisizione delle competenze nei processi, metodi e strumenti per l’insegnamento-apprendimento della disciplina infermieristica ed ostetrica in ambito teorico e di tirocinio. Il corso consente di sviluppare le competenze nei processi, metodi e strumenti per l’insegnamento-apprendimento della formazione continua per lo sviluppo della professionalità infermieristica ed ostetrica.

Programma esteso

Cenni di andragogia, la programmazione e la progettazione di corsi di formazione di base e continua rivolti a infermieri e ostetriche.

Prerequisiti

Definiti dal regolamento del corso di laurea.

Modalità didattica

Le lezioni sono svolte prevalentemente in modalità erogativa (lezione frontale) con l'inserimento di alcune attività interattive (esercitazioni individuali e/o di gruppo, role-playing, video didattici, discussioni guidate).
Le lezioni si svolgono in presenza.

Materiale didattico

Associazione Italiana Formatori (2012) Professione Formazione. Milano, Franco Angeli; Gamberoni L., Marmo G., Bozzolan M., Loss C., Valentini O. (2009) Apprendimento clinico, riflessività e tutorato. Napoli, EdiSES;

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo anno, primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame non è previsto per il singolo modulo ma per l’intero insegnamento in modalità integrata tramite test scritto (domande chiuse a risposta multipla e aperte/semistrutturate).
Le date d'esame saranno comunicate all'inizio dell'Anno Accademico attraverso il "Calendario Appelli d'esame".
Non sono previste prove in itinere.

Orario di ricevimento

Concordato col docente via email.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

To identify the characteristics of the teaching-learning process addressed to the adult person, the educational-organizational strategies in fundamentals of health professions’ education and of lifelong learning in medicine.

Contents

Subjects of the course are developed through the acquisition of skills in the processes, methods and tools for teaching and learning of nursing and midwifery discipline in theoretical and apprenticeship areas. The course enables student to develop skills in processes, methods and tools for teaching-learning of continuous training for the professional development of nursing and midwifery.

Detailed program

Elements of andragogy, the programming and the design of basic training courses and lifelong learning addressed to nurses and midwives.

Prerequisites

Defined by the degree regulation.

Teaching form

Lessons are conducted primarily in a lecture format with the inclusion of some interactive activities (individual and/or group exercises, role-playing, educational videos, guided discussions). The lessons are held in person.

Textbook and teaching resource

Associazione Italiana Formatori (2012) Professione Formazione. Milano, Franco Angeli; Gamberoni L., Marmo G., Bozzolan M., Loss C., Valentini O. (2009) Apprendimento clinico, riflessività e tutorato. Napoli, EdiSES;

Semester

Second year, first semester

Assessment method

The examination is not for the single module buti t is an integrate examination for the whole course thorough written test: quiz with single/multi answers and open short questions.
Exam dates will be communicated at the beginning of the Academic Year through the 'Exam Schedule Calendar'.
There are no midterm exams.

Office hours

Agreed with teacher by email.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/45
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • ML
    Michela Luciani

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics