Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Training Course
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Training Course
Course ID number
2526-2-K0101D012
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Training Course 1 Course ID number 2526-2-K0101D012-K0101D038M
Course summary SYLLABUS
Course full name Training Course 2 Course ID number 2526-2-K0101D012-K0101D039M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il tirocinio fa riferimento a tutti i contenuti trasmessi nell’ambito del primo e del secondo anno di corso.

In particolare:
Conoscenza e capacità di comprensione
Lo/la studente/studentessa consolidarà le conoscenze avanzate in management infermieristico e ostetrico, organizzazione sanitaria, didattica professionale, metodologia della ricerca e processi assistenziali complessi. Inoltre, comprenderà i modelli organizzativi e gestionali in contesti sanitari complessi e integrarà le conoscenze teoriche con le situazioni operative nei servizi.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate
Lo/la studente/studentessa dovrà essere in grado di applicare le competenze manageriali nella gestione di unità operative e nella pianificazione delle risorse, utilizzare strumenti per il monitoraggio e la valutazione della qualità dell’assistenza, implementare strategie formative e di tutoraggio per lo sviluppo delle competenze dei professionisti e utilizzare la metodologia della ricerca per l’analisi e il miglioramento dei processi assistenziali.

Autonomia di giudizio
Lo/la studente/studentessa dovrà essere in grado di valutare criticamente i contesti organizzativi per proporre miglioramenti gestionali e formativi, identificare criticità nei processi assistenziali e gestionali e formulare strategie di intervento e saper analizzare situazioni complesse integrando le dimensioni organizzative, assistenziali e formative.

Abilità comunicative
Lo/la studente/studentessa saprà comunicare in modo chiaro e appropriato con l’équipe multiprofessionale e con i diversi interlocutori istituzionali e utilizzare strumenti di comunicazione efficace per attività formative, tutoraggio e gestione dei gruppi di lavoro.

Capacità di apprendere
Lo/la studente/studentessa avrà le competenze necessarie per sviluppare la capacità di apprendimento autonomo per il miglioramento continuo delle competenze manageriali e formative, integrare costantemente teoria e pratica per potenziare il pensiero critico nella gestione dei servizi sanitari e consolidare un metodo personale di riflessione e valutazione delle esperienze di tirocinio.

Contenuti sintetici

L’insegnamento è composto da un tirocinio che si svolge nell’ambito del secondo anno di corso. L’obiettivo è quello di osservare il ruolo di infermieri/ostetriche operanti nell’ambito della formazione, della dirigenza dei servizi, della qualità, e della ricerca e sviluppo dell’assistenza infermieristica e ostetrica. Gli obiettivi specifici di questo tirocinio sono formulati in accordo coi principali interessi e preferenze dello studente.

Programma esteso

Non applicabile.

Prerequisiti

Definiti dal Regolamento del Corso di Laurea.

Modalità didattica

Esperienza, tirocinio, osservazione, partecipazione diretta alle attività.

Materiale didattico

Non applicabile.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo anno

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’apprendimento è valutato attraverso: giudizi di tirocinio da parte dei tutors, presentazioni e valutazioni critiche dell’esperienza.

Orario di ricevimento

Concordato col docente via e-mail.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

This training refers to all the contents of the first and the second year of education.

Specifically:
Knowledge and Understanding
The student will incorporate advanced expertise in nursing and midwifery management, healthcare organization, professional education, research methodology, and complex care processes. Comprehend organizational and managerial frameworks in complicated healthcare settings and combine theoretical insights with practical scenarios in healthcare services.

Applied Knowledge and Understanding
The student will use managerial competencies in overseeing operational units and resource planning, employ tools for monitoring and evaluating care quality, implement educational and mentoring strategies to enhance staff professional development, and apply research methodologies to analyse and improve care processes.

Independent Judgment
The student will critically assess organizational contexts to recommend managerial and educational upgrades, identify pivotal issues in care and management processes, devise intervention strategies, and analyse challenging situations by synthesizing organizational, care, and educational dimensions.

Communication Skills
The student will articulate effectively and suitably with multiprofessional teams and diverse institutional stakeholders, employing excellent communication techniques for educational activities, tutoring, and group management.

Learning Skills
The student will foster autonomous learning skills to facilitate the ongoing enhancement of managerial and educational competencies, consistently integrate theory and practice to improve critical thinking in healthcare service management and establish a personal approach to reflection and evaluation of internship experiences.

Contents

This teaching is composed by an experience of practical training in the second year of education. The experience is aimed to observe the role of nurses/midwives involved in professional education, services direction, quality, and nursing and midwifery care research and development. The specific objectives of this training are personalized, accordingly with the main students’ interests and preferences.

Detailed program

Not applicable.

Prerequisites

Defined by the Degree Regulation.

Teaching form

Experience, training, observation, direct participation to the activities.

Textbook and teaching resource

Not applicable.

Semester

Second year

Assessment method

Learning objectives are evaluated by: tutors’ assessments, presentations and critical evaluations of the training experiences.

Office hours

Agreed with teacher by e-mail.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
24
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
600
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DA
    Davide Luigi Lino Ausili
  • AN
    Antonella Nespoli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics