Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. General Psychology II
  2. Summary
Unità didattica Course full name
General Psychology II
Course ID number
2526-1-H4104D005-H4104D00504
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Humanities

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Acquisire un’iniziale compentenza nella capacità di individuare e distinguere gli elementi relazionali nell’interazione medico paziente.
Riconoscere i propri meccanismi di funzionamento relazionale.
Conoscere i principali meccanismi di pregiudizio (di genere, orientamento sessuale, cultura) in ambito sanitario

Al termine del corso lo studente deve sapere:
fornire una definizione di regolazione emozionale; descrivere il modello modale di regolazione delle emozioni e le sue fasi; fornire esemplificazioni professionali dell’utilizzo delle diverse strategie; descrivere le principali caratteristiche del modello delle emozioni di base e conceptual act model; Saper descrivere il concetto di “paziente difficile” in termini di narrativa del curante; saper descrivere il ruolo del linguaggio nella percezione della realtà

Contenuti sintetici

Il paziente difficile e la narrativa personale; Emozioni e regolazione delle emozioni in ambito professionale

Programma esteso

Il paziente difficile e la narrativa personale. Modello processuale di regolazione delle emozioni; definizione di regolazione delle emozioni; le cinque fasi del modello modale; esempi clinici di utilizzo delle strategie; modello delle emozioni di base e conceptual act model;

Prerequisiti

Modalità didattica

Il corso è strutturato in 5 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale che è volta a coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte successiva attraverso la discussione in gruppo di situazioni professionali, la compilazione di questionari per riflettere sul proprio approccio professionale (anche attraverso l'applicativo wooclap), lavori in piccolo gruppo. Tutte le attività sono svolte in presenza.

Materiale didattico

Gross J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26, 1-26

Lindquist K.A. (2013). Emotions Emerge from More Basic Psychological Ingredients: A Modern Psychological Constructionist Model. Emotion Review, 5, 4, 356–368

Sulla pagina e-learning del modulo saranno caricati materiali di approfondimento e integrativi (inclusi video, documenti pdf, presentazioni utilizzate a lezione).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo anno - primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La prova di valutazione misura il livello delle conoscenze acquisite, il livello di ragionamento induttivo, deduttivo e di problem solving.

Comprende discussione di problemi, analisi di casi e domande aperte di tipo concettuale.

Il punteggio concorrerà alla valutazione complessiva del corso integrato

Orario di ricevimento

su appuntamento: marco.bani1@unimib.it
sia in modalità telematica che in presenza (U38, 5° piano, stanza 5041)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

To develop the ability to recognize and distinguish relational elements in doctor-patient interactions.
To become aware of the personal mechanisms of relational functioning.
To know the main mechanisms of prejudice (gender, sexual orientation, culture) in healthcare

At the end of the course the student must be able to:
provide a definition of emotional regulation; describe the modal model of emotion regulation and its phases; provide professional examples of the use of different strategies; describe the main features of the basic emotions approach and the conceptual act model; Knowing how to describe the concept of "difficult patient" in terms of the narrative of the patient; being able to describe the role of language in the perception of reality

Contents

The difficult patient and personal narrative; Emotions and emotion regulation in the professional field

Detailed program

The difficult patient and personal narrative.
Process model of emotion regulation; definition of emotion regulation; the five phases of the modal model; clinical examples of use of emotion regulation strategies; model of basic emotions and conceptual act model

Prerequisites

Teaching form

The course is structured into five 2-hour lessons, with a frontal lecture in the first part. The subsequent part aims to involve students interactively through group discussions of professional situations, the compilation of questionnaires to reflect on one's professional approach (using wooclap), and small group work. All activities are carried out in person.

Textbook and teaching resource

Gross J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26, 1-26

Lindquist K.A. (2013). Emotions Emerge from More Basic Psychological Ingredients: A Modern Psychological Constructionist Model. Emotion Review, 5, 4, 356–368

In-depth and supplementary materials will be uploaded to the module's e-learning page (including videos, PDF documents, and presentations used in lessons).

Semester

first year - first semester

Assessment method

The final test measures the level of knowledge, the level of inductive and deductive reasoning, and problem solving ability.

It includes discussion of problems, analysis of clinical cases and open conceptual questions.

The score will contribute to the overall evaluation of the integrated course

Office hours

by appintment: marco.bani1@unimib.it
online or in presence (Building U38, 5° floor, room 5041)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/01
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Language
English

Staff

    Teacher

  • Marco Bani
    Marco Bani

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics