Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Odontoiatria e Protesi Dentaria [H4602D - H4601D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Human Anatomy and Stomatognathic System II
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Human Anatomy and Stomatognathic System II
Course ID number
2526-1-H4602D001-H4602D00103
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Human Anatomy, Histology and Embriology of Stomatognathic Apparatus

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenza dettagliata del sistema nervoso centrale (SNC).

Contenuti sintetici

Il corso fornirà gli elementi di base per lo studio del sistema nervoso centrale, necessari alla comprensione delle modificazioni patologiche.

Programma esteso

SISTEMA NERVOSO CENTRALE

Organizzazione morfologica e funzionale generale.
Sinapsi, neurotrasmettitori e base anatomica dell’arco riflesso.

Nozioni generali sullo sviluppo del sistema nervoso.

Sede, rapporti, caratteristiche morfologiche esterne ed interne, organizzazione della sostanza bianca e grigia, suddivisione interna, cenni di anatomia microscopica e principali funzioni delle seguenti strutture:

  • midollo spinale;
  • tronco encefalico (bulbo, ponte, mesencefalo);
  • cervelletto;
  • diencefalo;
  • telencefalo, con particolare riferimento alle aree corticali cerebrali e loro funzioni

Sistema limbico: caratteristiche morfologiche, sede e principali funzioni della formazione del'ippocampo, amigdala, nuclei del setto, striato ventrale. Generalià sulle vie che coinvolgono il sistema limbico.

Sistema ventricolare: ventricoli cerebrali, sede e rapporti, comunicazione con lo spazio subaracnoideo. Liquido cefalorachidiano: composizione, circolazione e funzioni.
Meningi: architettura e funzioni.

Vascolarizzazione dell'encefalo e del midollo spinale.

Nozioni di base sulle principali vie nervose sensitive e motorie: vie della sensibilità esterocettiva e propriocettiva, i fasci corticospinale e corticonucleare, circuiti di controllo motorio cerebellare e dei nuclei della base. Vie ottiche, vie acustiche, via olfattiva e gustativa.

Prerequisiti

Conoscenze del programma del modulo "Anatomia Umana Normale ed Apparato Stomatognatico I"

Modalità didattica

10 lezioni di 2 ore ciascuna: 8 lezioni svolte in modalità erogativa e 2 lezioni interattive.

Materiale didattico

Si veda il syllabus geenrale di "Anatomia, Istologia ed Embriologia Generali e dell'Apparato Stomatognatico"

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2° semestre del primo anno

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Per la modalità di verifica e la valutazione finale vedere il syllabus generale di "Anatomia, Istologia ed Embriologia Generali e dell'Apparato Stomatognatico".

Orario di ricevimento

Da Lunedì a Venerdì previo appuntamento tramite e-mail:
paola.marmiroli@unimib.it - guido.cavaletti@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

Detailed knowledge of the central nervous system (CNS).

Contents

The course will provide the basic elements for the study of the central nervous system, necessary for understanding pathological changes.

Detailed program

CENTRAL NERVOUS SYSTEM

General morphologic and functional organization.
Synapses, neurotransmitters and anatomical basis of the reflex arch.

CENTRAL NERVOUS SYSTEM

Basic concepts on nervous system development.

Position, relations, gross morphology, white and gray matter organization, internal subdivision, major features concerning microscopic organization and main functions of the following structures:

  • spinal cord;
  • brain stem (medulla, pons, midbrain);
  • cerebellum;
  • diencephalon;
  • telencephalon, with particular focus on the cerebral cortical areas and their functions.

The limbic system : position, gross morphology and main functions of hippocampal formation, amygdala, septal nuclei, ventral striatum. Basic knowledge of limbic pathways.

Ventricular system: cerebral ventricles, their location and relationships, communication with subarachnoid space. Cerebrospinal fluid (CSF): composition, circulation and functions.
Meninges: architecture and functions.

Basic knowledge of the main sensory and motor pathways: spinal and medial lemniscal tracts ; spinocerebellar tracts; descending motor systems; cerebellar and basal ganglia motor control; olfactory, gustatory, visual and auditory systems.

Prerequisites

Knowledge of the topics carried out in "Human Anatomy and the Stomatognathic System II"

Teaching form

8 frontal and two interactive lectures, each lasting 2 hours.

Textbook and teaching resource

See the "Human Anatomy and the Stomatognathic System II" general syllabus.

Semester

2nd term of the 1 year

Assessment method

For final assessment see "Human Anatomy and the Stomatognathic System II" general syllabus.

Office hours

Mon-Fri by appointment:
paola.marmiroli@unimib.it - guido.cavaletti@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
BIO/16
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GC
    Guido Angelo Cavaletti
  • PM
    Paola Lorena Marmiroli

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics