Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
Side panel
Home
More
You are currently using guest access
Log in
Home
Expand all
Collapse all
Expand
Collapse
General
Highlighted
Important Communications & News
Student Forum
Label
Dichiarazione di impegno per poter sostenere l'esame online
Next lessons (via Webex):
Expand
Collapse
Introduction to the course & to the Ubiquitous Computing research area
Highlighted
Introduction to the course & to Ubiquitous Computing
Research areas & specialized tecnology related to Ubiquitous Computing
Video vari
Lesson 1/1 - September 27th
Lesson 1/2 September 27th
Lesson 2/1 September 30th
Lesson 2/2
lesson 3/1 October 4th
lesson 3/2 October 4th
lesson 4/1 October 6th
Lessons 2020 (Italian)
Lezione 1 - 1
Lezione 1 - 2
Lezione 1 - 3
Lezione 1 - 4
Lezione 2 - 1
Lezione 2 - 2
Lezione 2 - 3
Lezione 2 - 4
Lezione 3 - 1
Lezione 3 - 2
Open House, Mark Weiser, 1996
The Computer for the Twenty-First Century, Mark Weiser, Scientific American, pp. 94-10, September 1991
Designing Calm Technology,Mark Weiser and John Seely Brown, 1995
The Coming Age of Calm Technology, Mark Weiser and John Seely Brown, 1996
Yesterday’s tomorrows: notes on ubiquitous computing’s dominant vision, G. Bell, P. Dourish, 2006
Ulteriori letture/materiali (non obbligatori)
What next, Ubicomp? Celebrating an intellectual disappearing act, Gregory D. Abowd, 2012
"It's Mine, Don't Touch!": Interactions at a Large Multi-Touch Display in a City Centre, Giulio Jacucci et al. (2008)
Communications of the ACM, Volume 48, Issue 3 (March 2005) Special Issue on 'The disappearing computer' *
Special Issue on "The Disappearing Computer" of the International Journal Communication of the ACM, Vol. 48, Issue 3 (March 2005) (multiple short articles)
Expand
Collapse
Context-Aware Computing
Highlighted
Context-Aware Computing: Introduction
Lesson 7/1
Lesson 4/2 October 6th
Lezione 4 -1 (Italian)
Coming of age: celebrating a quarter century of user modeling and personalization, Judy Kay & Gord McCall
Understanding and Using Context, Anind K. Dey. In Personal and Ubiquitous Computing (POC), vol. 5, n. 1, 2001, pp. 4-7.
Label
Ulteriori letture/materiali (non obbligatori):
Forget Me Not
Stick-e note
Smart Doorplates
Expand
Collapse
Context Modeling
Highlighted
Approaches to context modeling & the CARE example
Lesson 7/2
Lesson 15
Lezione 4 - 2
La lezione 5 NON è stata registrata poiché ci sono...
Lezione 6 - 1
Lezione 6 - 2
Lezione 7 - 1
A Context Modeling Survey, Strang T. and C. Linnhoff-Popien. In Workshop on Advanced Context Modelling, Reasoning and …, 2004.
Loosely Coupling Ontological Reasoning with an Efficient Middleware for Context-Awareness, Agostini A., Bettini C., Riboni D. In MobiQuitous 2005
Expand
Collapse
Some example of User Awareness
Highlighted
Awareness-come veicolarla all'utente?
Videos of Context-Aware Applications
Expand
Collapse
Designing Technologies for the Single Individual User Experience
Highlighted
What is Interaction Design?
ID: Four Approches
ID: Personas, Scenarios, ...
The students MUST also read the first three Chapte...
lesson 17
Lezione 7 - 2
Expand
Collapse
Seminars
Highlighted
Slides seminar Daniele Riboni - December 14th
Expand
Collapse
Examples of Student-Generated content
Highlighted
Presentazione sullo sport
Lucidi presentazione sullo sport
Presentazione su agricoltura e giardinaggio
Lucidi presentazione su agricoltura e giardinaggio
Presentazione sul turismo
Lucidi presentazione sul turismo
Presentazione su gestione delle emergenze
Link alla presentazione su gestione delle emergenze
Lucidi presentazione gestione delle emergenze
Presentazione Smart Home
Lucidi presentazione Smart Home
Link alla presentazione Smart Home
Presentazione non vedenti e mobilità
Lucidi presentazione non vedenti e mobilità
Presentazione language learning
Lucidi presentazione language learning
Presentazione disabilità
Presentazione wearable
Expand
Collapse
Presentations 2021
Highlighted
Presentations 1 & 2
Presentations 3 & 4
Presentations 5 & 6
Presentations 7 & 8
Presentation 9
Expand
Collapse
Examples of scenarios
Highlighted
Lucidi - il sistema Eureca e alcune indicazioni sul progetto
Lesson 21st
Open course index
Percorso della pagina
Science
Master Degree
Teoria e Tecnologia della Comunicazione [F9202P - F9201P]
Courses
A.A. 2021-2022
2nd year
Ubiquitous, Pervasive & Context-aware Computing
Presentations 2021
Presentations 3 & 4
Insegnamento
Course full name
Ubiquitous, Pervasive & Context-aware Computing
Course ID number
2122-2-F9201P210
Course summary
SYLLABUS
Presentations 3 & 4
Completion requirements