Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • English ‎(en)‎
    English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
  •  Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2019-2020
  6. 2nd year
  1. Music and Society
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Music and Society
Course ID number
1920-2-E1501N099-E1501N071M
Course summary SYLLABUS
Back to Music and Performing Arts

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione: Il corso intende fornire le conoscenze che consentano di orientarsi nel panorama musicale contemporaneo.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione (competenze): Fornire una consapevolezza critica delle varie realtà artistiche e organizzative nel mondo della musica.

Contenuti sintetici

La musica e i suoi generi nella storia e nel presente e la loro valorizzazione nel turismo.

Programma esteso

- Il turismo di conoscenza musicale e il suo ruolo nel turismo culturale

- Il turismo musicale in Italia

- Teatri e sale da concerto

- Spazi per la musica non convenzionali

- Musica e cinema

- Paesaggio sonoro

- I generi musicali e l’ascolto

- La musica del 900

- Musiche d'oggi

- Le principali stagioni musicali in Europa

- I maggiori festival in Europa

- I grandi festival rock

- I festival d’Opera in Italia

- Grandi eventi musicali in Italia realizzati nelle città minori

- Manifestazioni musicali realizzate in luoghi inusuali

- Festival Jazz

- Musiche dal mondo

- Festival diffusi

Prerequisiti

Nessuno


Metodi didattici

Lezioni frontali con proiezioni di immagini e filmati e ascolti guidati


Modalità di verifica dell'apprendimento

NUOVE MODALITA' D'ESAME (EMERGENZA COVID-19)

A seguito dell'emergenza sanitaria Covid-19, cambiano le modalità previste per questo insegnamento.

Esame ORALE sulla piattaforma WEBEX. 

Testi di riferimento

Aaron Copland, Come ascoltare la musica, Garzanti, Milano 1954

Sara d’Urso, Il turismo musicale, Giuffré editore, Milano 2009

Alex Ross, Il resto è rumore, Bompiani, Milano 2011

Vittorio Coletti, Da Monteverdi a Puccini, Einaudi, Torino 2003



Export

Learning objectives

Knowledge and understanding: The course intends to give students an orientation to the contemporary musical scene, in relation to tourism.

Applying knowledge and understanding: Acquiring a critical awareness in relation to the various artistic programs and festival organizations in the music world.

Contents

Music and musical genres in history and today, and their development for tourism.

Detailed program

- Musical tourism and cultural tourism

- Musical tourism in Italy

- Theatres and concert halls

- Unconventional spaces for musical events

- Music and cinema

- Soundscape

- Musical genres and listening

- Music in the XX century

- Contemporary music

- The principal European musical programs

- The major festivals in Europe

- Rock festivals

- Opera festivals in Italy

- Musical events in minor Italian cities

- Musical events in unusual contexts

- Jazz festivals

- World music

- Festivals diffused on the territory


Prerequisites

None

Teaching methods

Frontal lessons with presentations, videos and guided listening sessions

Assessment methods

NEW EXAMINATION MODES (EMERGENCY COVID-19)

ORAL exam on the WEBEX platform.

Textbooks and Reading Materials

Aaron Copland, Come ascoltare la musica, Garzanti, Milano 1954

Sara d’Urso, Il turismo musicale, Giuffré editore, Milano 2009

Alex Ross, Il resto è rumore, Bompiani, Milano 2011

Vittorio Coletti, Da Monteverdi a Puccini, Einaudi, Torino 2003



Enter

Key information

Field of research
L-ART/07
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
Degree Course

Enrolment methods

  • Manual enrolments
  • Guest access
  • Self enrolment (Student)
  • Self enrolment (Student)

Staff

    Teacher

  • Ricciarda Barbiano Di Belgiojoso

  • Music and Society
  • Sections
  • General
  • Topic 1
  • Topic 2
  • Home
Get the mobile app
Policies
© 2023 Università degli Studi di Milano-Bicocca