- Area Sociologica
- Corso di Laurea Triennale
- Scienze dell'Organizzazione [E1601N]
- Insegnamenti
- A.A. 2019-2020
- 3° anno
- Organizzazione del Territorio
- Introduzione
Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Il corso introduce ed
esamina i principali concetti e approcci della sociologia urbana e il loro
contributo nella comprensione del mondo globale contemporaneo. Il corso mira a
fornire gli strumenti teorici e applicativi per osservare, descrivere
e analizzare in maniera critica i fenomeni sociali nello spazio e per individuarne i
meccanismi che li generano. Particolare enfasi verrà data
all’esplorazione del rapporto tra spazio e processi economici, all’interno del
contesto segnato dai processi di globalizzazione.
In linea con un approccio critico, in particolare, si rifiuteranno spiegazioni semplicistiche o toni celebrativi, e si privilegiano le spiegazioni complesse, che problematizzano la realtà, cercando il più possibile di enfatizzare le diversità, le voci critiche e i punti di vista differenti, minori e lontani dalle logiche dominanti.
Al termine dell’insegnamento, gli studenti e le studentesse saranno in grado di descrivere le principali teorie sociologiche e il dibattito sulla città e il territorio, di riflettere sulle principali dinamiche spaziali della società contemporanea e di affrontare il rapporto tra processi economici e territorio in maniera autonoma e critica.
Gli studenti e le studentesse inoltre svilupperanno la capacità di osservare la società con sguardo attento e curioso, e saranno in grado di porsi nuovi interrogativi e darsi risposte autonome su quanto avviene intorno a loro, con particolare attenzione alla localizzazione dei fenomeni e, in generale, alla loro relazione con lo spazio.
Contenuti sintetici
Oggetto del corso sono le relazioni tra fenomeni sociali e territorio, riflettendo sulle implicazioni spaziali delle dinamiche sociali, sulla molteplicità di attori, differenze, culture, bisogni e rivendicazioni che si generano nello spazio. Inoltre, si osserveranno le dinamiche spaziali dei processi economici, soffermandosi sulle trasformazioni dovute alla globalizzazione, sulle dinamiche di spazializzazione delle attività economiche, sui modelli di sviluppo che via via si affermano per le città.
Nella prima parte del corso si affrontano i principali temi della sociologia urbana e del territorio, mentre nella seconda si indagano le forme di spazializzazione delle forme economiche.
Programma esteso
Nella prima parte il corso affronta anzitutto il tema della città, delle trasformazioni in atto e dell’attenzione sociologica allo spazio. Le tradizioni della sociologia urbana verranno presentate, sia nella loro formulazione originaria, sia, soprattutto, nelle declinazioni più contemporanee. Analogamente, si riprende il dibattito sulla definizione di città, dagli albori della disciplina fino alle più recenti teorie. La città in particolare, e lo spazio in generale, viene poi trattato su una molteplicità di campi: verrà trattato anzitutto il rapporto tra città ed economia (tema che poi verrà ripreso e approfondito nella seconda parte), per poi passare alla trattazione del governo dei territori e dei conflitti che si possono generare. Le politiche saranno oggetto di analisi, con un’enfasi alle politiche per lo sviluppo locale di città e regioni. La città come fenomeno culturale sarà il tema che verrà trattato in seguito, attingendo in particolar modo al pensiero sviluppato all’interno degli studi urbani più critici; infine il corso tratterà l’ambiente e le sue molteplici relazioni con le dinamiche sociali. Questa prima parte si conclude con una proposta teorica sulla sociologia spazialista che affronta in modo innovativo l’interpretazione e l’analisi dei fenomeni sociali nello spazio.
Nella seconda parte del corso viene esaminato il tema della spazializzazione delle forme economiche osservando in particolare quattro temi principali: la localizzazione delle attività economiche nello spazio (distretti, cluster, quartieri innovativi, …); la relazione tra cultura ed economia e le forme spaziali di questa relazione; innovazione sociale; nuove economie urbane.
Sommario.
Prima parte: l’analisi sociologica della città; evoluzione del fenomeno urbano; economia e società urbana; la città, i conflitti, il governo; le politiche della città; la città, fenomeno culturale; il territorio urbano e l’ambiente; verso una sociologia spazialista
Seconda parte: Dalla città fordista alla città contemporanea; la spazializzazione delle attività economiche nelle città e nelle regioni; ascesa e spazializzazione dell’economia culturale e delle imprese creative; innovazione sociale, territori e comunità locali; nuove economie urbane e politiche urbane dello sviluppo locale.Prerequisiti
Nessun prerequisito richiesto
Metodi didattici
La didattica si basa su lezioni frontali ed esercitazioni in classe in cui si incoraggia la discussione e l’interpretazione critica da parte di studenti e studentesse.
Il docente utilizza slides che vengono condivise con gli studenti e le studentesse. Sulle slides compaiono spesso link a siti e a materiale di approfondimento (pagine internet, film, documentari,...)
Modalità di verifica dell'apprendimento
MODALITA' D'ESAME MODIFICATA PER EMERGENZA COVID-19
L'esame per le sessioni di giugno, luglio e settembre si svolgerà attraverso un colloquio ORALE, tramite la piattaforma WEBEX.
Studenti e studentesse dovranno dimostrare di conoscere gli argomenti del corso, di averli compresi e di essere in grado di sviluppare un pensiero in autonomia.
Per studenti e studentesse frequentanti (che hanno presentato il loro lavoro durante il corso e prodotto con profitto un elaborato), l'orale consiste in domande inerenti il contenuto del corso, il manuale di A. Mela e i materiali caricati sulla piattaforma.
Per studenti e studentesse non frequentanti, l'orale consiste in domande inerenti il manuale di A. Mela, il testo di A. Scott e i materiali caricati sulla piattaforma.La valutazione è diversificata tra studenti frequentanti e non frequentati.
Per studenti e studentesse frequentanti: presentazione di un lavoro di
gruppo in classe, seguito da prova scritta orale individuale. Il giudizio sul lavoro
di gruppo concorre al 50% della valutazione complessiva. Nel dettaglio, il
lavoro di gruppo (che può essere una tesina di discussione di un caso empirico,
oppure la presentazione del dibattito teorico su un tema specifico, …) verrà definito
nel corso delle prime due settimane di lezione, in accordo con gli studenti
frequentanti. In sede d’esame, gli studenti frequentanti vengono poi esaminati
in modalità orale scritta sui contenuti del corso (a valere per l’altro 50% della
valutazione). Per i frequentanti la prova d’esame scritta (con possibilità di esame
orale) consta di 2 domande (una relativa alla prima parte del corso e una
relativa alla seconda parte) da svolgere in un’ora.
In generale, per tutti gli studenti,
la valutazione tiene conto della conoscenza degli argomenti del corso e della
relativa bibliografia, della proprietà di linguaggio e della capacità critico-interpretativa.
Testi di riferimento
IN CASO DI DIFFICOLTA' A REPERIRE I MATERIALI SI PREGA DI CONTATTARE LA DOCENTE
A. Mela, Sociologia delle città, Carocci, Roma, 2006
A.J. Scott, Città e regioni nel nuovo capitalismo. L’economia sociale delle metropoli, il Mulino, Bologna, 2011.
Ulteriori materiali didattici saranno forniti sulla piattaforma e-learning
Learning objectives
The course introduces and examines the main concepts and approaches of urban sociology and their contribution to understanding the contemporary global world. It aims to provide both theoretical and empirical tools to observe, describe and critically analyse social phenomena in space and to identify the main mechanisms that generate them. Particular emphasis will be devoted to the exploration of the relationship between space and economic processes, considering the main processes of globalization.
In line with a critical approach, in particular, simplistic explanations
or celebratory tones will be rejected, while complex explanations, which problematize
reality, are favoured, emphasizing differences, critical voices and different
points of view.
At the end of the course, students will be able to describe the main
sociological theories and the debates on the city and space, to reflect on the
main spatial dynamics of contemporary society and to confront with the
relationship between economic processes and space.{mlang en} {mlang}
Students will also develop the ability to observe society with a focused and curious gaze, and will be able to raise new questions and give themselves independent answers on what is happening around them, with particular attention to the location of phenomena and, in general, to their relationship with the space.
{mlang}Contents
The relationships between social phenomena and territory are the main focus of the course, which will be centred on the spatial implications of social dynamics, on the multiplicity of actors, differences, cultures, needs and demands that are generated in the space. Moreover, the spatial dynamics of economic processes will be observed, focusing on the global transformations, on the dynamics of spatialization of economic activities, on the local development strategies for cities.
In the first part of the course the main themes of urban and territorial sociology are addressed, while in the second the forms of spatialization of economic forms are investigated.
Detailed program
In the first part, the course deals primarily with the main issues of the city, its transformations and the sociological focus to space. The main traditions within urban sociology will be presented, both in their original formulations and, above all, in their most contemporary forms. Similarly, the debate on the definition of the city is offered, from the early stages to the most recent theories of the discipline. The city in particular, and the space in general, is then observed by a manifold point of view: the relationship between the city and the economy will be exposed (the issue will be deepened in the second part of the course), to then move on to the discussion of the government of cities and regions and conflicts that can be generated. Policies will be the focus of analysis, with an emphasis on policies for the local development of cities and regions. The city as a cultural phenomenon will be the topic that follows, drawing in particular on theories developed within the most critical urban studies; finally, the course deals with the environment and its multiple relationships with social dynamics. This first part concludes with a theoretical discussion and proposal about a spatial sociology.
In the second part of the course the topic of spatialization of economic forms is examined, in particular observing four main issues: the location of economic activities in space (districts, clusters, innovative neighbourhoods, ...); the relationship between culture and economy and the spatial forms of this relationship; social innovation; new urban economies.
Summary.
First part: the sociological analysis of the city; evolution of the urban phenomenon; economy and urban society; the city, conflicts, the government; urban policies; the city, a cultural phenomenon; the urban space and the environment; towards a spatial sociology.
Second part: From the Fordist city to the contemporary city; the spatialization of economic activities in cities and regions; rise and spatialization of the cultural economy and creative industries; social innovation, local territories and communities; new urban economies and urban policies for local development.
Prerequisites
No prerequisites requested
Teaching methods
Teaching is based on lectures and classroom exercises in which students are encouraged to engage discussion and develop a critically interpretation.
The teacher uses slides that are shared with students and students. On slides, links to websites and in-depth material are often available (internet pages, films, documentaries, ...)
Assessment methods
CHANGES DUE TO THE COVID-19 EMERGENCES
Assesment in June, July and September will be in ORAL form, via WEBEX platform.
Students will demonstrate their knowledge and comprehension about the course themes and will be able to develop a autonomous reasoning.
Attending students (those who made a presentation during classes and succeeded in developing a written work): oral exam is about class contents, A. Mela handbook and on-line material uploaded on the platform.
Not- attending
students: oral exam is about A. Mela
handbook, A. Scott book and on-line material uploaded on the platform
The evaluation is diversified between attending and not attending students.
For
attending students: presentation of a group-work in class, followed by an
individual oral discussion written test. The assessment on group work contributes to 50% of the
overall assessment. In detail, the group work (which can be a discussion paper
of an empirical case, or the presentation of the theoretical debate on a
specific topic, ...) will be defined during the first two weeks of the course,
in agreement with the attending students. During the exam, attending students
are then examined in oral written form on the contents of the course (for the other
50% of the evaluation). For attending students, the written exam (with the
possibility of an oral exam) consists of 2 questions (one relating to the first
part of the course and one relating to the second part) to be answered in an
hour.
For
non-attending students: final oral examination written exam (with the possibility of an oral
exam) with open-ended questions. In the written test the students will have two
hours to answer four questions concerning the contents of the texts adopted and
the material uploaded on the e-learning platform. Of the four questions, two
are related to Mela's text, a question is inherent to Scott's text, and a
question concerns the content of the e-learning platform.
In general, for all students, the assessment takes into account the knowledge of the topics of the course and the relative bibliography, the property of language and the critical-interpretative capacity.
Textbooks and Reading Materials
IN CASE BOOKS ARE DIFFICULT TO FIND, PLEASE CONTACT THE TEACHER
A. Mela, Sociologia delle città, Carocci, Roma, 2006
A. J. Scott, Social Economy of the Metropolis: Cognitive-Cultural Capitalism and the Global Resurgence of Cities, Oxford University Press, Oxford, 2008
Additional material will be uploaded on the e-learning platform