- Area Sociologica
- Corso di Laurea Triennale
- Scienze dell'Organizzazione [E1601N]
- Insegnamenti
- A.A. 2019-2020
- 2° anno
- Networks and Social Capital
- Introduzione
Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Il corso si articola in tre parti e ha l’obiettivo generale di evidenziare l’importanza della dimensione relazionale nei fenomeni sociali ed economici: non si possono capire i fenomeni economici a prescindere dalle relazioni sociali dentro i quali essi prendono forma.
Ciascuna parte del corso si articola in un sotto-obiettivo:
1) Apprendere i principali fondamenti teorici dell’analisi delle reti sociali e del capitale sociale
2) Apprendere i principali concetti empirici per l’analisi delle reti e del capitale sociale
3) Saper applicare a casi concreti l’analisi delle reti sociali.
Gli studenti raggiungeranno il primo obiettivo attraverso le lezioni in aula, lo studio di manuali e testi classici che costituiscono un riferimento nella letteratura scientifica sull'argomento.
Gli studenti raggiungeranno il secondo obiettivo attraverso le lezioni, lo studio di manuali e le esercitazioni in laboratorio.
Gli studenti raggiungeranno il terzo obiettivo attraverso le lezioni, lo studio di manuali e le esercitazioni in classe.
Contenuti sintetici
Nella prima parte del corso gli studenti conosceranno le principali scuole di pensiero che nel tempo hanno sottolineato l’importanza delle relazioni sociali per la comprensione dei fenomeni economici e sociali. In particolare saranno presentati i lavori della Scuola psico-sociologica, della Scuola antropologica di Manchester e della Scuola di Harvard che ha poi sviluppato l’analisi strutturale di rete.
Nella seconda parte del corso, gli studenti apprenderanno i concetti metodologici dell’analisi di rete (diadi, triadi, omofilia, ampiezza, densità, intermediazione…). In base al numero di studenti, due lezioni potranno essere svolte in laboratorio per permettere l’apprendimento del software Ucinet utilizzato per l’analisi delle reti.
Nella terza parte del corso verrà approfondito il concetto di capitale sociale nelle sue diverse forme e il suo legame con il concetto di rete (Coleman, Putnam, Burt, Lin). Si presterà grande attenzione alla operazionalizzazione del concetto, con riferimento al mercato del lavoro, all’impresa, allo sviluppo dei sistemi locali.
Programma esteso
Il corso si articola in tre parti.
Nella prima parte del corso si forniranno gli strumenti teorici per comprendere l’importanza della dimensione relazionale nell’analisi dei fenomeni economico-sociali.
In particolare, la prima parte si sviluppa nelle prime tre settimane di corso.
Settimana 1: Si affronterà il radicamento dei fenomeni economici e la critica all’attore individuale che agisce esclusivamente per la massimizzazione dell’utile sulla base di norme e valori.
Settimana 2: Si affronterà l’importanza di considerare le relazione tra gli individui, nei gruppi per comprendere gli esiti dei comportamenti individuali e gli esiti economici. Si dedicherà particolare attenzione agli esperimenti di Elton Mayo. Si considererà quindi la Scuola Antropologica di Manchester
Settimana 3: Si affronterà la Scuola di Harvard nello sviluppo dell’analisi di rete e le sue radici nei sociologi classici. Si vedranno le ricerche sugli “Small worlds”.
Al termine della prima parte verrà effettuata una esercitazione/test di valutazione.
Nella seconda parte del corso si affronteranno i principali concetti metodologici dell’analisi di rete.
Settimana 4: Si affronteranno i concetti di: nodo, relazione diretta, indiretta, diade, triade, omofilia, ampiezza, densità, legame debole, legame forte, buco strutturale, popolarità, centralità, molteplicità, coesione.
Settimana 5: Come si utilizzano questi concetti con il software Ucinet. Laboratorio
Al termine di questa seconda parte verrà effettuata una esercitazione/test di valutazione.
Nella terza parte del corso si affronteranno alcune problematiche alle quali applicare l’analisi di rete.
Settimana 6: Capitale sociale, reti e mercato del lavoro: come si trova lavoro e come si fa carriera
Settimana 7: Come si misura il concetto di CS
Settimana 8 Capitale sociale, reti e performance. L’Analisi di rete applicata alle aziende con esercitazione in classe. Si affronterà l’approccio macro al capitale sociale, con riferimento a democrazia, associazionismo partecipazione e movimenti sociali.
Alla fine di questo blocco di lezioni verrà effettuata una esercitazione/test di valutazione.
Settimana 9: Si affronterà il tema dello sviluppo locale e del CS con particolare riferimento ai distretti industriali italiani e alle loro trasformazioni.
Settimana 10: Si affronterà il tema della sharing economy e del suo legame con le reti e il capitale sociale
Settimana 11: Alcuni concetti rivisti secondo gli ultimi studi. Conclusioni del corso
Settimana 12: Ultima una esercitazione/test di valutazione.
Prerequisiti
Non sono previsti pre-requisiti se non la conoscenza della lingua inglese.
Metodi didattici
Il corso prevede una molteplicità di strumenti per la didattica. Vi saranno lezioni frontali classiche, esercitazioni in laboratorio, esercitazioni in classe. Nel corso delle lezioni sarà prevista la proiezione di video, di media durata, su tematiche riguardanti il corso.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Per i non frequentanti la prova finale è costituita da un esame scritto con domande aperte e chiuse. Le domande a risposta chiusa sono tratte dai testi di riferimento e dalle slide disponibili on line.
Agli studenti sarà richiesto di rispondere ad alcune domande aperte. Per superare l’esame, occorre che gli studenti ottengano la sufficienza in almeno la metà più uno delle risposte. La docente ha la facoltà di chiamare a colloquio gli studenti per chiarimenti sui compiti.
Per i frequentanti la valutazione avverrà durante il corso attraverso esercitazioni con domande a risposta multipla e discussioni in classe. Gli studenti frequentanti avranno la possibilità di ripetere le esercitazioni che non hanno avuto esito positivo nelle date stabilite fino alla fine del corso. Esempio: lo studente frequentante che non ha ottenuto un punteggio positivo nella prima esercitazione, alla data della seconda esercitazione dovrà ripetere la prima esercitazione e potrà fare la seconda, ovviamente avrà a disposizione un tempo maggiore rispetto a coloro che effettueranno una sola esercitazione. Questo meccanismo dura per tutto il corso. E’ possibile quindi svolgere più esercitazioni nella stessa data. Le esercitazioni/test possono essere effettuati solo nelle date indicate nel syllabus.
La modalità d’esame per i frequentanti sarà ulteriormente specificata a lezione.
Questo corso non prevede il salto di appello.
Testi di riferimento
Granovetter, Mark. (1985). "Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness". American Journal of Sociology 91, pp. 481-510.
Mustafa Emirbayer (1997) Manifesto for a Relational Sociology. The American Journal of Sociology, Vol. 103, No. 2. pp. 281-317
Prell, C. (2012) Social Network Analysis, London, Sage. Cap 2, pp. 19-58
Kadushin C. (2012) Understanding social networks, Oxford, Oxford University Press, Cap. 1, 2, 3, 4, 10
The Strength Of Weak Ties. American Journal of Sociology 78, 1360-80. The Strength Of Weak Ties. American Journal of Sociology 78, 1360-80.
Lin, Nan. “Social Networks and Status Attainment.” Annual Review of Sociology, vol. 25, 1999, pp. 467–487
Burt, R. (2005) Brokerage and Closure. An Introduction to Social Capital, pp. 1-57
Robert L. Cross, Salvatore Parise, and Leigh M. Weiss (2007) The role of networks in organizational change, McKinsey Quarterly, https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/the-role-of-networks-in-organizational-change
Trigilia C. (2001). Social capital and local development. European Journal of Social Theory 4(4):427-442
John F. Helliwell and Robert D. Putnam (1995) Economic Growth and Social Capital in Italy Author(s): Source: Eastern Economic Journal, Vol. 21, No. 3 (Summer, 1995), pp. 295-307
Andreotti, A. ; Anselmi, G.; Hoffmann, C. (2018). Are weak relations working? Sharing platforms and social capital. SOCIOLOGIA DEL LAVORO, 4(152), 87-103
Small. M. (2018) Someone to talk to, Oxford, Oxford University Press, Introduction; ch. 7 and 8.
Learning objectives
The course is structured into three parts and its overall objective is to highlight the importance of social relations and networks in socio-economic phenomena. The assumption is that we cannot understand socio-economic phenomena without taking into account the social relations that constitute and shape them.
Each part of the course area has a sub-objective:
1) first part: understanding the theoretical assumptions of any analysis of social networks and social capital;
2) second part: understanding the main empirical concepts for the analysis of social networks and social capital;
3) third part: applying those concepts into real life phenomena.
To fulfil the first sub-objective, students are asked to attend classes and studying the handbooks and scientific articles indicated in the sections ‘Detailed Program’ and ‘Bibliography’.
The achievement of the sub-second objective requires participation in class, the reading of the handbooks, and the practice in the computer lab.
The achievement of the third sub-objective, requires participation in class, studying the handbooks, and participate to team-work in class.
Contents
During the first part of the course, students will be introduced to the main theoretical traditions that, over time, have dealt with social networks in the study of economic and social phenomena. In particular, we will discuss the psycho-sociological school, the Anthropological School of Manchester, and the Harvard School (which developed the structural network analysis).
Over the second part, students will be presented the main methodological concepts for network analysis (dyad, triad, homophily, largeness, density, intermediation, etc.). According to the number of students, two lessons might take place in computer labs in order to practice and use Ucinet, the software for network analysis.
During the third part, we will analyse the concept of social capital and its relation with the concept of network (Coleman, Putnam, Burt, Lin). We will draw attention on the operationalisation of the concept and its application to the analysis of the labour market, enterprises, and local systems development.
Detailed program
The course is structured into three parts.
The first part (first three weeks) provides with a theoretical understanding of the importance of networks in socio-economic phenomena.
The first part last three weeks (see details below).
Week 1: We will address the embeddedness of economic phenomena and the main criticism to the conception of the ipo-socialized (rational) actor and the over-socialized individual actor.
Week 2: We will consider the importance of social relations within groups to understand economic outcomes and individual behaviors. We will discuss the Elton Mayo’s experiments, thus the Anthropological School of Manchester.
Week 3: We will consider the Harvard School, the development of network analysis and its roots in classics of sociology. We will discuss research on ‘Small Worlds’.
At the end of the first part, students are expected to carry out an exercise/evaluation test.
Throughout the second part of the course, we will be dealing with the main methodological concepts for the analysis of networks.
Week 4: We will introduce the main SNA concepts: node, direct and indirect relation, dyad, triad, homophily, weak ties, strong ties, structural hole, popularity, centrality, multiplicity, cohesion.
Week 5: We will see how to apply these concepts and learn how to use Ucinet. These Lessons will be held in computer labs.
At the end of this part, students are expected to carry out an exercise/evaluation test.
Throughout the third part of the course, we will use the concepts of the SNA in current economic phenomena.
Week 6: We will discuss social capital, networks and labour market, how to find a job, and make career progress.
Week 7: How to measure social capital.
Week 8: Social capital, networks, and performance. We will apply network analysis to the study of companies and enterprises (in class). We will talk about the macro approach to social capital, with reference to democracy, civicness, participation, and social movements.
At the end, students are asked to successfully complete an exercise/evaluation test.
Week 9: We will study local development and social capital in relation to Italian industrial clusters and their evolution
Week 10: We will deal with sharing economy and its link with social capital and weak and strong ties.
Week 11: We will sum up the main contents of the course. a
Week 12: We will have a final exercise/evaluation test
Prerequisites
The knowledge of English is the only pre-requite.
Teaching methods
The course is based on a large number of teaching methods, namely classes, practices in computers labs, practices in class. Lessons will be supported also by video projections on the topics of the course.
Assessment methods
The final exam for non-attending students consists in a written exam with open and multiple-choice questions. Multiple choice questions require the studying of the textbooks (see Bibliography) and of the slides uploaded on the online platform. To pass the exam, students are expected to answer correctly to half + 1 questions. The lecturer reserves the right to call students for an interview on the exam.
Attending students are expected to successfully pass the multiple-choice tests scheduled at the end of each part of the course. In case of fail, students may repeat the tests until the end of the course, on the dates scheduled in the program. Example: If an attending student does not pass the first test, he/she can repeat the test when the second test is scheduled. He/she will have more time in order to do also the second test. It is thus possible to do more than one test a day but only on the scheduled dates. Further info for attending students will be provided in class.
Failing an exam will not make a student ineligible to retake the test on the following exam date.
Textbooks and Reading Materials
Granovetter, Mark. (1985). "Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness". American Journal of Sociology 91, pp. 481-510.
Mustafa Emirbayer (1997) Manifesto for a Relational Sociology. The American Journal of Sociology, Vol. 103, No. 2. pp. 281-317
Prell, C. (2012) Social Network Analysis, London, Sage. Cap 2, pp. 19-58
Kadushin C. (2012) Understanding social networks, Oxford, Oxford University Press, Cap. 1, 2, 3, 4, 10
The Strength Of Weak Ties. American Journal of Sociology 78, 1360-80. The Strength Of Weak Ties. American Journal of Sociology 78, 1360-80.
Lin, Nan. “Social Networks and Status Attainment.” Annual Review of Sociology, vol. 25, 1999, pp. 467–487
Burt, R. (2005) Brokerage and Closure. An Introduction to Social Capital, pp. 1-57
Robert L. Cross, Salvatore Parise, and Leigh M. Weiss (2007) The role of networks in organizational change, McKinsey Quarterly, https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/the-role-of-networks-in-organizational-change
Trigilia C. (2001). Social capital and local development. European Journal of Social Theory 4(4):427-442
John F. Helliwell and Robert D. Putnam (1995) Economic Growth and Social Capital in Italy Author(s): Source: Eastern Economic Journal, Vol. 21, No. 3 (Summer, 1995), pp. 295-307
Small. M. (2018) Someone to talk to, Oxford, Oxford University Press, Introduction; ch. 7 and 8.