Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Il corso si propone di:
1) (conoscenza e comprensione) analizzare la relazione fra turismo, genere e avvicendamento generazionale; riflettere sul rapporto tra turismo e mutamento sociale e culturale e sui futuri sviluppi del turismo.
2)
(capacità di applicare conoscenza e comprensione) fornire gli strumenti
teorici e metodologici essenziali per l’analisi empirica della relazione tra
turismo, genere, generazioni.
Contenuti sintetici
Analisi della costruzione di identità e ruoli di
genere nel turismo; analisi della relazione tra turismo e mutamento sociale e
culturale; applicazione della teoria generazionale allo studio del turismo.
Programma esteso
Il corso è composto da tre parti. La prima parte
introduttiva presenterà alcuni concetti fondamentali, anche metodologici. La seconda parte
rifletterà sulle diseguaglianze di genere che caratterizzano il mondo del
turismo. La terza parte è finalizzata ad individuare la relazione tra mutamento
socioculturale e turismo, cercando di delineare le esigenze espresse dalle
nuove generazioni e i trend che caratterizzeranno il futuro del turismo.
Prerequisiti
Adeguate conoscenze sociologiche e di metodologia
della ricerca sociale. Il corso è erogato parzialmente in inglese.
Metodi didattici
Lezioni da remoto in modalità asincrona (video-lezioni). Alcune incontri sincroni di confronto tra studentesse/studenti, docente e tutor.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Esame orale: discussione in sede di esame di un paper comprendente una parte teorica e una parte di ricerca. La tematica del paper (oggetto della prova di esame orale) va scelta all’interno delle aree trattate durante il corso, facendo riferimento ai testi del programma di esame: identità e ruoli di genere nel turismo; turismo e mutamento sociale e culturale; teoria generazionale e turismo. Il lavoro potrà essere svolto singolarmente o a piccoli gruppi (massimo 3 studenti/studentesse per gruppo). Il paper non dovrà superare le 8 cartelle (ciascuna di 2.500 caratteri, spazi compresi, carattere Times New Roman 12) nel caso di 1 persona; 12 cartelle (gruppo di 2 persone); 15 cartelle (gruppo di 3 persone), esclusi bibliografia, tabelle e grafici.
LE NORME DETTAGLIATE PER LA STESURA DEL DOCUMENTO SONO VISIONABILI NELLA PIATTAFORMA E-LEARNING (DOCUMENTO ALLEGATO ALLA PRIMA VIDEO-LEZIONE).
Testi di riferimento
Testi da preparare per l’esame/required readings:
1) Ruspini E., Gilli M., Decataldo A., Del Greco M. (2013), Turismo Generi Generazioni, Zanichelli, Bologna.
2) Staffieri S. (2016), L’esperienza turistica dei giovani italiani, Sapienza Università Editrice: http://www.editricesapienza.it/sites/default/files/5411_Staffieri_EsperienzaTuristicaGiovaniItaliani.pdf
3) Monaco S. (2018), Tourism and the New Generations: Emerging Trends and Social implications in Italy, in Corbisiero F., Ruspini E. (2018) (a cura di), Millennials and Generation Z: Challenges and Future Perspectives for International Tourism, Special Issue «The Journal of Tourism Futures-ETFI», 4, 1:
https://www.emerald.com/insight/publication/issn/2055-5911/vol/4/iss/1
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JTF-12-2017-0053/full/html
4) UN Women-UNWTO (2019), Global Report on Women in Tourism 2020 – Second edition:
The report is available online at: www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284420384
Key Findings: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284420407
5) OECD (2020), Tourism Trends and Policies 2020 - Key Findings:
https://www.oecd.org/cfe/tourism/2020-Tourism-Brochure.pdf
6) UNWTO (2020), Impact Assessment of the Covid-19 Outbreak on International Tourism (updated October 2020): https://www.unwto.org/impact-assessment-of-the-covid-19-outbreak-on-international-tourism
Letture consigliate/suggested readings:
1) Corbisiero F. (2016), Sociologia del turismo LGBT, FrancoAngeli, Milano.
2) UNWTO-WYSE Travel Confederation (2016), Global Report on the Power of Youth Travel:
https://www.wysetc.org/wp-content/uploads/2016/03/Global-Report_Power-of-Youth-Travel_2016.pdf.
3) The World Bank Group (2017), Women and Tourism: Designing for Inclusion:
http://documents1.worldbank.org/curated/en/401321508245393514/pdf/120477-WP-PUBLIC-Weds-oct-18-9am-ADD-SERIES-36p-IFCWomenandTourismfinal.pdf.
4) UNWTO (2020), Covid-19 and Vulnerable Groups: https://www.unwto.org/covid-19-inclusive-response-vulnerable-groups.
5) UNWTO (2020), Global Guidelines to Restart Tourism: https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-05/UNWTO-Global-Guidelines-to-Restart-Tourism.pdf
Learning objectives
The aims of the course are:
1) (knowledge and understanding) to analyse the relationship between gender, generations and tourism; to understand some aspects of the nexus between tourism and sociocultural change and how tourism might evolve over the coming decades.
2) (applying knowledge and understanding) to increase students’ methodological skills and competencies that will enable them conduct acceptable independent research in these areas.Contents
The course aims to discuss: the role played by tourism
in the formation of gender identities and roles; the nexus between tourism and
sociocultural change. The course will use a generational approach to
the study of tourism.
Detailed program
In the first part of the course, key concepts (both theoretical and methodological) are presented. The second part of the course will focus on gendered tourism practices and gender stereotypes and inequalities in tourism. The third part will address the following issues: tourism and sociocultural change; travel trends across generations; young people and tourism; the future of tourism.
Prerequisites
Adequate educational skills in sociology and social research methodology. The course is partially taught in English.
Teaching methods
Online lessons/seminars.
Assessment methods
Oral examination. Discussion of a research paper that requires close reading of textbooks, suggested readings and other sources, which students must comprehend, analyze, synthesize, and evaluate.
Textbooks and Reading Materials
Required readings:
1) Ruspini E., Gilli M., Decataldo A., Del Greco M. (2013), Turismo Generi Generazioni, Zanichelli, Bologna.
2) Staffieri S. (2016), L’esperienza turistica dei giovani italiani, Sapienza Università Editrice: http://www.editricesapienza.it/sites/default/files/5411_Staffieri_EsperienzaTuristicaGiovaniItaliani.pdf
3) Monaco S. (2018), Tourism and the New Generations: Emerging Trends and Social implications in Italy, in Corbisiero F., Ruspini E. (2018) (a cura di), Millennials and Generation Z: Challenges and Future Perspectives for International Tourism, Special Issue «The Journal of Tourism Futures-ETFI», 4, 1:
https://www.emerald.com/insight/publication/issn/2055-5911/vol/4/iss/1
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JTF-12-2017-0053/full/html
4) UN Women-UNWTO (2019), Global Report on Women in Tourism 2020 – Second edition:
The report is available online at: www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284420384
Key Findings: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284420407
5) OECD (2020), Tourism Trends and Policies 2020 - Key Findings:
https://www.oecd.org/cfe/tourism/2020-Tourism-Brochure.pdf
6) UNWTO (2020), Impact Assessment of the Covid-19 Outbreak on International Tourism (updated October 2020): https://www.unwto.org/impact-assessment-of-the-covid-19-outbreak-on-international-tourism
Suggested readings:
1) Corbisiero F. (2016), Sociologia del turismo LGBT, FrancoAngeli, Milano.
2) UNWTO-WYSE Travel Confederation (2016), Global Report on the Power of Youth Travel:
https://www.wysetc.org/wp-content/uploads/2016/03/Global-Report_Power-of-Youth-Travel_2016.pdf.
3) The World Bank Group (2017), Women and Tourism: Designing for Inclusion: http://documents1.worldbank.org/curated/en/401321508245393514/pdf/120477-WP-PUBLIC-Weds-oct-18-9am-ADD-SERIES-36p-IFCWomenandTourismfinal.pdf.
4) UNWTO (2020), Covid-19 and Vulnerable Groups: https://www.unwto.org/covid-19-inclusive-response-vulnerable-groups.
5) UNWTO (2020), Global Guidelines to Restart Tourism: https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-05/UNWTO-Global-Guidelines-to-Restart-Tourism.pdf
Scheda del corso
Staff
-
Elisabetta Ruspini
-
Rassa Ghaffari