- Area Sociologica
- Corso di Laurea Triennale
- Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1501N]
- Insegnamenti
- A.A. 2020-2021
- 1° anno
- Inglese per il Turismo
- Introduzione
Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Il corso mira al consolidamento delle
conoscenze della lingua inglese di livello intermediate/upper-intermediate
(B1 /B2 del Quadro Comune di Riferimento Europeo per le lingue) attraverso lo sviluppo delle
quattro abilità fondamentali (listening,
reading, speaking, writing) e all’acquisizione delle competenze per poter
affrontare con consapevolezza situazioni e contesti del mondo del turismo.
Gli studenti saranno in grado di affrontare con
consapevolezza e autonomia linguistica situazioni varie in contesti funzionali
differenti, di comprendere,
analizzare e produrre itinerari, brochures, volantini nonché testi anche multimediali di carattere
turistico e socio-culturale, con particolare riferimento ai fenomeni sociali e
turistici dei vari continenti.
Contenuti sintetici
Brief history of tourism - The world of Tourism: Tourist vs Traveller - Globalization – Communication, tourism marketing and advertising – Environment, pollution and sustainability – Types of tourism/tourists - Tourism organizations – Tourism and the world events - Tourism trends - Cultural awareness - Cultural heritage - Professions in the tourism industry
Programma esteso
Le lezioni verteranno sulla considerazione della lingua inglese come mezzo di comunicazione internazionale, sulla globalizzazione culturale e linguistica, sul multiculturalismo, la questione dell’identità nazionale e la consapevolezza culturale. Ampio spazio verrà dato ai temi relativi alla geografia turistica, al turismo sostenibile, naturalistico, enogastronomico, storico-culturale e all’acquisizione del lessico e della terminologia specifica del settore. Verranno analizzati alcuni percorsi e luoghi di attrazione turistica a scala locale, nazionale ed internazionale (beni culturali e ambientali, risorse e prodotti del territorio, parchi naturali e culturali, aree protette). La tutela del patrimonio culturale mondiale, il ruolo dell’UNESCO e dell’UNWTO, l’impatto ambientale delle attività turistiche condurranno ad una più ampia riflessione sullo sviluppo sostenibile, l’accessibilità dei luoghi, le (nuove) modalità di comunicazione e promozione turistica.
Prerequisiti
Conoscenza della lingua inglese livello B1.
Metodi didattici
La metodologia privilegiata è di tipo PPP – Presentation, Practice, Production – in alternanza con skill-based lessons con attività di pre-, while- e post- reading/listening.
Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto, prevalentemente in modalità asincrona con lezioni vedoregistrate, e con eventi in videoconferenza sincrona.
Modalità di verifica dell'apprendimento
L’esame consisterà in una prova scritta
propedeutica – in cui verrà valutata la conoscenza degli argomenti del corso e la capacità di comprensione e analisi di uno o più
testi relativi al mondo del turismo - e nella realizzazione di tasks in inglese, ovvero progetti multimediali su argomenti di particolare
interesse personale e di pertinenza con i contenuti del corso. I tasks verranno registrati e/o presentati nella seconda parte del corso, secondo le modalità inidicate all'inizio delle lezioni. Anche l'elenco dei tasks verrà fornito nel corso delle prime lezioni. Per i progetti multimediali saranno valutate la capacità di produzione in lingua inglese (fluency), l'originalità, la capacità critica, la personalizzazione.
Testi di riferimento
Durante le lezioni saranno forniti dal docente materiali
didattici con esercizi e approfondimenti sui temi trattati che integreranno il
programma. I materiali saranno a disposizione di tutti gli studenti sulla piattaforma e-learning.
Learning objectives
The course aims to help students to strengthen
grammar, vocabulary and listening at intermediate/upper-intermediate level (B1
/B2 The CEFR) through the development
of the four skills - speaking, reading, writing and listening – using English in
a range of real communicative situations.
The course also aims to improve the knowledge and
understanding of English language in order to allow students to acquire
practical reading and speaking skills, to learn to read, understand and produce
texts about social, cultural and touristic themes.
Contents
During the course we will focus on the following issues:
Brief history of tourism - The world of Tourism: Tourist vs Traveller - Globalization – Communication, tourism marketing and advertising – Environment, pollution and sustainability – Types of tourism/tourists - Tourism organizations – Tourism and the world events - Tourism trends - Cultural awareness - Cultural heritage - Professions in the tourism industry
Detailed program
The
course will focus on the analysis of language, grammar and syntax and on the
reading and examination of specific texts, about English language as an
international communication tool, as well as globalization, local, national and international tourism, sustainable tourism, cultural heritage, geography. The centre of the course will be the understanding
and analysis of specific texts and the acquisition of sectorial
vocabulary related to the following topics: Brief history of
tourism - The world of
Tourism: Tourist vs Traveller - Globalization – Communication, tourism
marketing
and advertising – Environment, pollution and sustainability
– Types of tourism/tourists - Tourism organizations – Tourism and the
world events - Tourism trends - Cultural awareness - Cultural heritage -
Professions in the tourism industry.
Prerequisites
Knowledge
of English Language B1 level.
Teaching methods
Two kinds of methodologies will be used: PPP – Presentation, Practice, Production - and skill-based lessons, with pre-, while- and post- reading/listening activities.
During Covid-19 emergency period, lessons will be recorded and uploaded on the e-learning pages of the teacher. Some lessons will be in sync.
Assessment methods
Assessment of students’ skills in English is through a
written test (compulsory) and the implementation of "tasks", multimedia projects which can be either recorded or presented during the course (more details will be given at the beginning of the course).
The written test
consists in a test with questions related to the course and a reading
comprehension divided into 4 sections: Section A - consists in an
exercise with some relevant words taken from the text to be matched with
the related synonyms; section B - consists in some sentences to be
completed with an appropriate word so that the sentences reflect the
same meaning as in the text and are grammatically correct (fill-in the
gap exercise); section C - consists in some sentences to be marked as
True or False.
Textbooks and Reading Materials
During the classes, the teacher will provide students
with further materials about the themes of the course, which will be
part of the programme.