Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • English ‎(en)‎
    English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
  • Listen to this page using ReadSpeaker
  •  Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 1st year
  1. English Language For Tourism
  2. Summary
Insegnamento Course full name
English Language For Tourism
Course ID number
2021-1-E1501N088
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso mira al consolidamento delle conoscenze della lingua inglese di livello intermediate/upper-intermediate (B1 /B2 del Quadro Comune di Riferimento Europeo per le lingue) attraverso lo sviluppo delle quattro abilità fondamentali (listening, reading, speaking, writing) e all’acquisizione delle competenze per poter affrontare con consapevolezza situazioni e contesti del mondo del turismo.

Gli studenti saranno in grado di affrontare con consapevolezza e autonomia linguistica situazioni varie in contesti funzionali differenti, di comprendere, analizzare e produrre itinerari, brochures, volantini nonché testi anche multimediali di carattere turistico e socio-culturale, con particolare riferimento ai fenomeni sociali e turistici dei vari continenti.

Contenuti sintetici

Il corso è incentrato su tematiche relative al mondo del turismo, alle tradizioni locali, nazionali ed internazionali in ottica multiculturale, allo sviluppo sostenibile e alla promozione del territorio e del turismo integrato affrontate attraverso la lettura e l’approfondimento di testi di livello in linea con gli obiettivi del corso. Durante il corso verranno affrontati i seguenti argomenti:

Brief history of tourism - The world of Tourism: Tourist vs Traveller - Globalization – Communication, tourism marketing and advertising – Environment, pollution and sustainability – Types of tourism/tourists - Tourism organizations – Tourism and the world events - Tourism trends - Cultural awareness - Cultural heritage - Professions in the tourism industry


Programma esteso

Le lezioni verteranno sulla considerazione della lingua inglese come mezzo di comunicazione internazionale, sulla globalizzazione culturale e linguistica, sul multiculturalismo, la questione dell’identità nazionale e la consapevolezza culturale. Ampio spazio verrà dato ai temi relativi alla geografia turistica, al turismo sostenibile, naturalistico, enogastronomico, storico-culturale e all’acquisizione del lessico e della terminologia specifica del settore. Verranno analizzati alcuni percorsi e luoghi di attrazione turistica a scala locale, nazionale ed internazionale (beni culturali e ambientali, risorse e prodotti del territorio, parchi naturali e culturali, aree protette). La tutela del patrimonio culturale mondiale, il ruolo dell’UNESCO e dell’UNWTO, l’impatto ambientale delle attività turistiche condurranno ad una più ampia riflessione sullo sviluppo sostenibile, l’accessibilità dei luoghi, le (nuove) modalità di comunicazione e promozione turistica.


Prerequisiti

Conoscenza della lingua inglese livello B1.


Metodi didattici

La metodologia privilegiata è di tipo PPP – Presentation, Practice, Production – in alternanza con skill-based lessons con attività di pre-, while- e post- reading/listening.

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto, prevalentemente in modalità asincrona con lezioni vedoregistrate, e con eventi in videoconferenza sincrona.


Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame consisterà in una prova scritta propedeutica – in cui verrà valutata la conoscenza degli argomenti del corso e la capacità di comprensione e analisi di uno o più testi relativi al mondo del turismo - e nella realizzazione di tasks in inglese, ovvero progetti multimediali su argomenti di particolare interesse personale e di pertinenza con i contenuti del corso. I tasks verranno registrati e/o presentati nella seconda parte del corso, secondo le modalità inidicate all'inizio delle lezioni. Anche l'elenco dei tasks verrà fornito nel corso delle prime lezioni. Per i progetti multimediali saranno valutate la capacità di produzione in lingua inglese (fluency), l'originalità, la capacità critica, la personalizzazione.

 


Testi di riferimento

Durante le lezioni saranno forniti dal docente materiali didattici con esercizi e approfondimenti sui temi trattati che integreranno il programma. I materiali saranno a disposizione di tutti gli  studenti sulla piattaforma e-learning.

Export

Learning objectives

The course aims to help students to strengthen grammar, vocabulary and listening at intermediate/upper-intermediate level (B1 /B2 The CEFR) through the development of the four skills - speaking, reading, writing and listening – using English in a range of real communicative situations.

The course also aims to improve the knowledge and understanding of English language in order to allow students to acquire practical reading and speaking skills, to learn to read, understand and produce texts about social, cultural and touristic themes.

Contents

During the course we will focus on the following issues:

Brief history of tourism - The world of Tourism: Tourist vs Traveller - Globalization – Communication, tourism marketing and advertising – Environment, pollution and sustainability – Types of tourism/tourists - Tourism organizations – Tourism and the world events - Tourism trends - Cultural awareness - Cultural heritage - Professions in the tourism industry


Detailed program

The course will focus on the analysis of language, grammar and syntax and on the reading and examination of specific texts, about English language as an international communication tool, as well as globalization, local, national and international tourism, sustainable tourism, cultural heritage, geography. The centre of the course will be the understanding and analysis of specific texts and the acquisition of sectorial vocabulary related to the following topics:  Brief history of tourism - The world of Tourism: Tourist vs Traveller - Globalization – Communication, tourism marketing and advertising – Environment, pollution and sustainability – Types of tourism/tourists - Tourism organizations – Tourism and the world events - Tourism trends - Cultural awareness - Cultural heritage - Professions in the tourism industry.


Prerequisites

Knowledge of English Language B1 level.

Teaching methods

Two kinds of methodologies will be used: PPP – Presentation, Practice, Production - and skill-based lessons, with pre-, while- and post- reading/listening activities.

During Covid-19 emergency period, lessons will be recorded and uploaded on the e-learning pages of the teacher. Some lessons will be in sync.


Assessment methods

Assessment of students’ skills in English is through a written test (compulsory) and the implementation of "tasks", multimedia projects which can be either recorded or presented during the course (more details will be given at the beginning of the course).

The written test consists in a test with questions related to the course and a reading comprehension divided into 4 sections: Section A  - consists in an exercise with some relevant words taken from the text to be matched with the related synonyms; section B - consists in some sentences to be completed with an appropriate word so that the sentences reflect the same meaning as in the text and are grammatically correct (fill-in the gap exercise); section C - consists in some sentences to be marked as True or False.

The list of multimedia projects will be provided at the beginning of the lessons.

Textbooks and Reading Materials

During the classes, the teacher will provide students with further materials about the themes of the course, which will be part of the programme.

Enter

Key information

Field of research
L-LIN/12
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

  • Manual enrolments
  • Self enrolment (Student)

Staff

    Teacher

  • Maria Domenica Mangialavori
  • Tutor

  • Giulia Caldarone

  • English Language For Tourism
  • Home
Get the mobile app
Policies
© 2023 Università degli Studi di Milano-Bicocca