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Percorso della pagina
  1. Area Medica, Chirurgica e dei Servizi Clinici
  2. Corso di Laurea Triennale
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Insegnamenti
  5. A.A. 2020-2021
  6. 3° anno
  1. Assistenza Infermieristica in Area Critica
  2. Introduzione
Insegnamento con unità didattiche Titolo del corso
Assistenza Infermieristica in Area Critica
Codice identificativo del corso
2021-3-I0101D017
Descrizione del corso SYLLABUS

Blocchi

Salta Unità didattiche

Unità didattiche

Titolo del corso Chirurgia Generale 3 Codice identificativo del corso 2021-3-I0101D017-I0101D052M
Descrizione del corso SYLLABUS
Titolo del corso Anestesiologia Codice identificativo del corso 2021-3-I0101D017-I0101D053M
Descrizione del corso SYLLABUS
Titolo del corso Medicina Interna 4 Codice identificativo del corso 2021-3-I0101D017-I0101D054M
Descrizione del corso SYLLABUS
Titolo del corso Infermieristica in Area Critica Codice identificativo del corso 2021-3-I0101D017-I0101D055M
Descrizione del corso SYLLABUS

Syllabus del corso

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Esporta

Obiettivi

Riconoscimento precoce di situazioni critiche. Assistenza a quadri clinici specifici: shock, insufficienza respiratoria, coma, insufficienza cardiaca, sepsi. Assistenza alla gestione anestesiologica del paziente chirurgico. Farmacologia: conoscenza dei farmaci e delle soluzioni infusionali utilizzate in emergenza. Conoscenza dei curari, degli anestetici sia gassosi che endovenosi e dei farmaci usati a scopo anestetico e analgesico. Conoscenza delle apparecchiature utilizzate per il supporto delle funzioni vitali (respiratore, contro pulsatore etc.). Saper descrivere il quadro clinico delle principali patologie ivi trattate che possono intervenire sull’organismo alterandone l’equilibrio ed indicarne l’approccio terapeutico; sapere indicare i meccanismi fisiopatologici che li determinano; conoscere la manifestazione delle patologie trattate -segni e sintomi- in quanto riconoscibili come una tra le principali variabili influenzanti l’assistenza infermieristica.

Contenuti sintetici

Il corso ha la finalità di preparare lo studente ad identificare e affrontare le problematiche assistenziali correlate alle emergenze mediche-chirurgiche e all’assistenza infermieristica in sala operatoria. Lo studente sarà in grado di elaborare piani di assistenza infermieristica alla persona in terapia intensiva e in situazioni di emergenza.

Programma esteso

MEDICINA INTERNA 4 - Farmaci dell’urgenza. Lo shock. Il coma. L’arresto cardiaco. L’insufficienza respiratoria. L’intubazione. Il monitoraggio in emergenza/urgenza. Esercitazione. Il trasporto del paziente critico. CHIRURGIA GENERALE 3 - Addome acuto: classificazione, anatomia, semeiotica. Addome acuto: quadri clinici, diagnosi, terapia. Cause di emorragia digestiva e cenni di trattamento: quadri clinici, diagnosi e terapia. Politraumatizzato: classificazione, inquadramento clinic, approccio gestionale. Trauma cranico: classificazione, inquadramento clinic, approccio gestionale. Ustioni: anatomia, classificazione, complicanze, terapia, differenza di evoluzione dei diversi gradi di ustione. Obiettivi didattici: conoscere i fondamenti dell’anestesiologia e della rianimazione con particolare riguardo alle procedure di interesse infermieristico; conoscere le basi teorico-pratiche della collaborazione infermieristica nella gestione anestesiologica, sia in situazioni di elezione che in emergenza-urgenza con specifico riferimento alla sala operatoria. ANESTESIOLOGIA - Introduzione all’anestesia. Scelta del tipo di anestesia. Anestesia generale. Sicurezza in Anestesia. L’apparecchio di Anestesia e materiale di uso anestesiologico. Il Consenso Informato all’Anestesia. La Premedicazione. Anestesia Endovenosa: Ipnotici. Analgesia in Anestesia: Oppioidi. Anestesia Inalatoria. Curari. La Gestione delle Vie Aeree e ventilazione. Anestetici Locali. Anestesia locoregionale: blocchi centrali e blocchi periferici. Le infusioni endovenose in sala operatoria. Monitoraggio intra-operatorio e post-operatorio. La Valutazione Pre-operatoria. Il Rischio Anestesiologico. Posizionamenti del paziente. Complicanze dell’anestesia. Trattamento del Dolore Acuto Postoperatorio. Anestesia in Pazienti con Patologie Concomitanti.

ASSISTENZA INFERMIERISTICA IN AREA CRITICA - Il dipartimento di emergenza-urgenza

·         Nascita di una cultura dell'urgenza ed evoluzione storica dell'area critica

·         Strumenti di pianificazione e documentazione dell’assistenza infermieristica: la scheda di soccorso, la scheda di triage, la cartella infermieristica

·         La valutazione iniziale e continua nel paziente critico e l’utilizzo di scale

·         Responsabilità e competenze dell’infermiere di area critica nell’applicazione dei protocolli diagnostico-terapeutici nel soccorso extra-ospedaliero e nel triage di Pronto Soccorso.

·         Il Triage infermieristico in Pronto Soccorso: obiettivi, processo e competenze

Il mantenimento della funzione respiratoria nella persona in condizioni di criticità vitale (adulto, neonato e bambino)

Assistenza Infermieristica alla persona sottoposta a

·         Intubazione oro-rino tracheale

·         Tracheotomia percutanea

·         Aspirazione tracheo-bronchiale (da tubo/cannula tracheale)

·         Ventilazione invasiva: principali metodiche di ventilazione, gestione e monitoraggio dei dispositivi e degli allarmi

·         Ventilazione non invasiva: principali metodiche, gestione e monitoraggio della persona sottoposta a CPAP scafandro/maschera

Valutazione della funzione respiratoria

Esecuzione del prelievo per emogasanalisi arteriosa e sua interpretazione

Il mantenimento della funzione cardiocircolatoria nella persona in condizioni di criticità vitale (adulto, cenni neonato e bambino)

Valutazione della funzione cardiocircolatoria in Terapia Intensiva

·         Monitoraggio strumentale e clinico: frequenza cardiaca (HR), pressione arteriosa non invasiva (NIBP), pressione arteriosa invasiva (IBP), pressione venosa centrale (CVP), pressione arteria polmonare (PAP), pressione di incuneamento polmonare (PCWP), portata cardiaca (CO), saturazione venosa mista (SVO₂), elettrocardiogramma (ECG)

Assistenza infermieristica alla persona sottoposta a

·         Cardioversione esterna elettrica e funzione di pacing cardiaco

Il mantenimento del sistema regolatore nella persona in condizioni di criticità vitale (adulto, cenni nel neonato e nel bambino)

Assistenza infermieristica alla persona con

·         Alterazione del sistema endocrino

·         Alterazione della termoregolazione

·         Squilibrio acido-base, idro-elettrolitico, metabolico

·         Alterata volemia, edemi, disidratazione

·         Alterazione della funzionalità epatica

·         Alterazione della funzionalità renale (emofiltrazione veno-venosa continua - CVVH)

·         Alterato stato nutrizionale [valutazione dello stato nutrizionale, gestione nutrizione artificiale (volume gastrico residuo, intolleranza alla nutrizione enterale artificiale), controllo dei valori glicemici]

 Valutazione neurologica della persona in condizioni di criticità vitale (adulto, cenni nel neonato e nel bambino)

Alterazione dello stato di coscienza

·         Unresponsive Wakefulness Sindrome (UWS), Minimally Conscious State (MCS), Coma, Long Lasting Coma (LLC), Morte encefalica (cenni)

Monitoraggio clinico e strumentale

·         Scale di valutazione

·         Monitoraggio della pressione intracranica (PIC), Elettroencefalogramma (EEG) [cenni]

Valutazione del dolore nella persona in condizioni di criticità vitale

·         Scale di valutazione

 Valutazione del livello si sedazione/agitazione

·         Scale di valutazione

 Il delirium in Terapia Intensiva

·         Fattori di rischio

·         Screening

·         Valutazione

 Responsabilità e competenze infermieristiche relativamente a

·         Gestione della terapia farmacologica in area critica

·         Utilizzo dei sistemi di riconoscimento precoce del deterioramento delle funzioni vitali: misurazione standardizzata della gravità della malattia (sistemi EWS)

·         La contenzione in Terapia Intensiva: riferimento normativo, deontologico e giurisprudenziale (studio individuale)

·         Modalità di approccio alla persona/caregiver nelle situazioni di criticità, caratterizzate da intenso stress emotivo; comunicazione della “cattiva notizia”

·         Gestione emergenze intraospedaliere (riferimento ai criteri di attivazione del Medical Emergency Team –MET)  

·         Prevenzione delle infezioni nosocomiali in Terapia Intensiva: polmoniti associate a ventilatore (VAP), Sepsi e Shock settico

 ·         Gestione della persona con politrauma nell’extra ospedaliero

·         Premesse

·         Valutazione dell’evento, ABCDE primaria e secondaria

·         Mobilizzazione della persona politraumatizzata (valutazione e gestione “trauma arti” e “colonna Vertebrale”)

·         Ausili per l’immobilizzazione ed il trasporto

·         Monitoraggio della temperatura corporea

·         Trattamento e gestione di ferite, ustioni e principali lesione ossee

 Il programma prevede per ogni studente l'effettuazione del corso di BLS-D con l'acquisizione dell'attestato di esecutore di BLS-D, secondo Linee Guida Regione Lombardia

Prerequisiti

Esami propedeutici: Fondamenti di Scienze Infermieristiche e Ostetriche; Metodologia Clinica nelle Scienze Infermieristiche; Scienze Biomediche 1; Scienze Biomediche 2; Fisiologia Umana; Assistenza infermieristica in Medicina specialistica; Assistenza infermieristica in Chirurgia specialistica.

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni. Lavori di gruppo.

Materiale didattico

Chiaranda M. (2016) Urgenze ed Emergenze – Istituzioni, IV ed., Piccin; Linee Guida Italian Resuscitation Council e European Resuscitation Council, 2015; Galvagni M., Perini C. (2010) L'infermiere in sala operatoria, McGraw-Hill Education. Chiaranda M., Urgenze ed Emergenze - Istituzioni. 3° edizione. Piccin (2011). Linee Guida Italian Resuscitation Council e European Resuscitation Council 2015.

BIBLIOGRAFIA ESSENZIALE

AARC Clinical Practice Guideline: Blood Gas Analysis and Hemoximetry (2013) Respiratory Care, 58(10):1694–1703.

AARC Clinical Practice Guidelines: Endotracheal Suctioning of Mechanically Ventilated Patients With Artificial Airways (2010). Respiratory care. Vol. 55 N 6

Ausili D, Baccin G, Bezze S, Di Mauro S, Sironi C (2015) L’impiego dell’ICNP® con il Modello assistenziale dei processi umani: un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Stampa: www.lulu.com

Chiaranda M (2016) Urgenze ed emergenze – Istituzioni. 4^ edizione. Padova: Piccin

Circolare Ministero della Salute  - Consiglio superiore di Sanità - Sessione XLV del 23 giugno 2005 effettuazione del prelievo arterioso dall’arteria radiale per emogasanalisi da parte dell’infermiere

Clinical Practice Guidelines for the Prevention and Management of Pain, Agitation/Sedation, Delirium, Immobility, and Sleep Disruption in Adult Patients in the ICU (2018) Critical Care Medicine

Guidelines for the Provision and Assessment of Nutrition Support Therapy in the Pediatric Critically Ill Patient: Society of Critical Care Medicine and American Society for Parenteral and Enteral Nutrition (2017). Journal of Parenteral and Enteral Nutrition. Vol 41: 706 –742

Linee Guida Italian Resuscitation Council and European Resuscitation Council (2015)

National Institute for Health and Care Excellence Health [NICE] (2016) Guideline Sepsis:  recognition, diagnosis and early management (2016)

Practice guideline update: Disorders of consciousness (2017) Report of the Guideline Development, Dissemination, and Implementation Subcommittee of the American Academy of Neurology; the American Congress of Rehabilitation Medicine; and the National Institute on Disability, Independent Living, and Rehabilitation Research

Registered Nurses' Association of Ontario [RNAO] (2012). Promoting safety: alternative approaches to the use of restraints.

BIBLIOGRAFIA DI APPROFONDIMENTO

A.S.P.E.N. Clinical Guidelines: Nutrition Support of Adult Patients With Hyperglycemia (2013) Journal of Parenteral and Enteral Nutrition, Volume 37 Number 1:23-36     

Blackwood B, Burns KEA, Cardwell CR, O’Halloran P (2014) Protocolized versus non-protocolized weaning for reducing the duration of mechanical ventilation in critically ill adult patients (Review). Cochrane Database of Systematic Reviews

Burry L, Rose L, McCullagh IJ, Fergusson DA, Ferguson ND, Mehta S, (2014) Daily sedation interruption versus no daily sedation interruption for critically ill adult patients requiring invasive mechanical ventilation (Review), Cochrane Database of Systematic Reviews

 

Clinical indicators for Endotracheal Suctioning in adult Patients receiving Mechanical Ventilation (2015) AJCC AMERICAN JOURNAL OF CRITICAL CARE, Volume 24, No. 4  

Gelinas C (2016) Pain assessment in the critical ill adult: Recent evidence and new trends Intensive and Critical Care Nursing, 34: 1 – 11

Hua F, Xie H, Worthington HV, Furness S, Zhang Q, Li C (2017) Oral hygiene care for critically ill patients to prevent ventilator-associated pneumonia (Review) Cochrane Database of Systematic Reviews

Lamond E, Murray S, Gibson C.E (2017) Delirium screening in Intensive care: a Life saving opportunity. Intensive and Critical Care Nursing, 44: 105-109

Oddo M, Bracard S, Cariou A, Chanques G, Citerio G, Clerckx B, Godeau B, Godier A, Horn J, Jaber S, Jung B, Kuteifan K, Leone M, Mailles A, Mazighi M, Mégarbane B, Outin H, Puybasset L, Sharshar T, Sandroni C, Sonneville R, Weiss N, Taccone FS (2019) Update in Neurocritical Care: a summary of the 2018 Paris international conference of the French Society of Intensive Care. Annals of Intensive Care, 9:47

Sentenza della Corte di Cassazione – V sezione del 20 giugno 2018, n. 50497 – Caso Mastrogiovanni

Shetty RM, Bellini A, Wijayatilake DS, Hamilton MA, Jain R, Karanth S, Namachivayam A (2018) BIS monitoring versus clinical assessment for sedation in mechanically ventilated adults in the intensive care unit and its impact on clinical outcomes and resource utilization (Review), Cochrane Database of Systematic Reviews

Siti R, Hairani D, Tri Utami G, Nurcahyati S (2018) Organ failure of patients using ventilator based on the sequence organ failure assessment score (SOFA) admitted in Intensive Care Unit. Enfermeria Clinica, 29: 5 – 8

Subirana M, Solà I, Benito S. (2010) Closed tracheal suction systems versus open tracheal suction systems for mechanically ventilated adult patients (Review) Cochrane Database of Systematic Reviews

Villar C, Pannuti C, Nery D, Morillo C, Carmona MJ, Romito G (2016) Effectiveness of Intraoral Chlorhexidine Protocols in the Prevention of Ventilator-Associated Pneumonia: Meta-Analysis and Systematic Review. Respiratory Care Vol 61(9)

Wang L, Li X, Yang Z, Tang X, Yuan Q, Deng L, Sun X (2016) Semi-recumbent position versus supine position for the prevention of ventilator-associated pneumonia in adults requiring mechanical ventilation (Review). Cochrane Database of Systematic Reviews

Periodo di erogazione dell'insegnamento

3 Anno - 2 Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

TEST A RISPOSTE CHIUSE (Scelta a risposta multipla): per il controllo estensivo della preparazione sul programma d’esame;

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Esporta

Aims

Early recognition of critical situations. Nursing in specific clinical situations like shock, respiratory failure, cardiac failure, sepsis. Nursing to patients undergoing to a surgical intervention, concerning the management of the anesthesia. Pharmacology: knowledge of the drugs used in a critical care situation like myorelaxants, volatile anesthetic gases, analgesics. Knowledge of mechanical ventilation, anesthesia and life-support systems. Students will be able to describe the clinical picture of the main diseases that may alter the homeostatic balance and suggest the therapeutic approach; indicate the pathophysiological mechanisms that determine them; identify signs and symptoms related to the considered diseases for the influence on nursing process.

Contents

The course aims to provide students with the ability to identify and manage medical-surgical emergencies related to nursing in a critical context and operating room. The student will be able to program nursing plans to people in the intensive care unit and in an emergency situation.

Detailed program

INTERNAL MEDICINE 4 - Drugs in the emergency. Shock. Coma. Cardiac arrest. Respiratory failure. Intubation. Monitoring in emergency / urgency. The transport of critical patients. GENERAL SURGERY 3 - Acute abdomen: classification, anatomy, semiotics. Acute abdomen: clinical, diagnosis, therapy. Causes of digestive hemorrhage and treatment. Evidence: diagnosis, diagnosis and therapy. Polytrauma: classification, clinical diagnosis, management. Head trauma: classification, clinical diagnosis, management. Burns: anatomy, classification, complications, therapy, evolution of the different degrees of burns. Learning Objectives: knowledge of the basics of anesthesiology and resuscitation with attention to nursing interventions; knowledge of the basics of anesthetic management in both elective and emergency-urgency situations, with specific reference to the operating room and focused on nursing. ANESTHESIOLOGY - Introduction to anesthesia. Different types of anesthesia and choice. General anesthesia. Safety in Anesthesia, and equipments. The Informed Consent to anesthesia. The premedication. Intravenous Anesthesia: Hypnotics. Analgesia in Anaesthesia: Opioids. Inhalation anesthesia. Curare. The Airway management and mechanical ventilation. Local anesthetics. Locoregional anesthesia: central blocks and peripheral blocks. The intravenous infusions in the operating room. Intra-operative and post-operative monitoring. Pre-operative assessment. The Risk in Anesthesia. Patient’s posture. Complications of anesthesia. Treatment of Acute Postoperative Pain. Anesthesia in Patients with Concomitant diseases. 

NURSING ASSISTANCE IN CRITICAL AREA - The Emergency Department:

·         Origin of the emergency culture in Italy and evolution

·         Planning instruments and nursing data: the “scheda di soccorso”, “scheda di triage” and nursing record

·         The assessment of critical patient and the use of scales

·         Accountability and skills of critical nurse in using diagnostic and therapeutic protocols in emergency situations and triage

·         Triage in Emergency Room: goals, process and skills

Respiratory support in critical care (adult, newborn and infant)

Nursing to patient during:

·         Tracheal intubation (nasal, oral)

·         Percutaneous tracheotomy

·         Tracheal suctioning

·         Invasive ventilation: mains methods, management and assessment

·         Non invasive ventilation: mains methods, management and assessment (CPAP helmet, mask PSV)

Respiratory and Ventilatory assessment

Arterial blood sample and evaluation

Cardiovascular support in Intensive Care Unit (ICU) (adult, notes in newborn and infant)

Cardiovascular assessment

·         Clinical and instrumental monitoring: heart rate (HR), non invasive blood pressure (NIBP), invasive blood pressure (IBP), centrale veonous pressure (CVP), pulmonary artery pressure (PAP), pulmonary artery wedge pressure (PAWP), cardiac output (CO), venous oxygen saturation (SVO₂), electrocardiographic (ECG).

Nursing to patient during:

·          External cardioversion (CVE) and pacing

Regulatory system process support in critical care (adult, notes in newborn and infant)

Nursing to patient with:

·         Impaired Endocrine System Process

·         Impaired Thermoregulation

·         Electrolyte Imbalance

·         Acid Base Imbalance

·         Impaired Fluid Volume

·         Impaired Kidney Function (continuous veno-venous hemofltration – CVVH)

·         Impaired Nutritional Status [nutritional assessment, enteral feeding management (Gastric residual volume (GRV) measurements), managing blood glucose.

Neurological assessment in critical care (adult, notes in newborn and infant)

Impaired Consciousness

·         Unresponsive Wakefulness Sindrome (UWS), Minimally Conscious State (MCS), Coma, Long Lasting Coma (LLC), Brain death (notes)

Clinical and instrumental monitoring

·         Evaluation scales

·         Intracranial pressure monitoring (ICP), electroencephalogram (EEG) [notes]

Pain assessment in critical care

·         Evaluation scales

Agitation and sedation

·         Evaluation scales

Delirium in ICU

·         Risk Factors

·         Screening

·         Assessment

 Accountability and skills in:

·         Drugs management in critical conditions

·         Using the Early Warning Score (EWS) to identify impaired vital functions

·         Physical restraint management in ICU: regulations, professional ethics and precedents (individual work)

·         Caring patient/caregiver in critical situations, with high levels of stress: communication of "bad news"

·         Management of emergency situation (refer to Medical Emergency Team – MET)

·         Nosocomial infections prevention in ICU: Ventilator-Associated Pneumonia (VAP), Sepsis e septic shock.

Multi traumatic event management in an extra hospital setting

·         Premises

·         ABCDE evaluation (primary and secondary)

·         Mobilization of a patient with a multi trauma (evaluation and management of legs, arms and spinal column)

·         Main devices to move and transport patients with trauma

·         Temperature management

·         Wound, burn and fracture management

 

The curriculum include the acquisition for each student of the BLS-D executor certificate, according to guidelines of Regione Lombardia.


Prerequisites

Positive evaluation in the following exams: Fundamentals of Nursing and Midwifery Sciences; Nursing Clinical Methodology; Biomedical Sciences 1; Biomedical Sciences 2; Human Physiology; Clinical Specialty Nursing; Surgical Specialty Nursing.

Teaching form

Lectures, exercises. Group work.

Textbook and teaching resource

Chiaranda M. (2016) Urgenze ed Emergenze – Istituzioni, IV ed., Piccin; Linee Guida Italian Resuscitation Council e European Resuscitation Council, 2015; Galvagni M., Perini C. (2010) L'infermiere in sala operatoria, McGraw-Hill Education. Chiaranda M., Urgenze ed Emergenze - Istituzioni. 3° edizione. Piccin (2011). Linee Guida Italian Resuscitation Council e European Resuscitation Council 2015.

BIBLIOGRAFIA ESSENZIALE

AARC Clinical Practice Guideline: Blood Gas Analysis and Hemoximetry (2013) Respiratory Care, 58(10):1694–1703.

AARC Clinical Practice Guidelines: Endotracheal Suctioning of Mechanically Ventilated Patients With Artificial Airways (2010). Respiratory care. Vol. 55 N 6

Ausili D, Baccin G, Bezze S, Di Mauro S, Sironi C (2015) L’impiego dell’ICNP® con il Modello assistenziale dei processi umani: un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Stampa: www.lulu.com

Chiaranda M (2016) Urgenze ed emergenze – Istituzioni. 4^ edizione. Padova: Piccin

Circolare Ministero della Salute  - Consiglio superiore di Sanità - Sessione XLV del 23 giugno 2005 effettuazione del prelievo arterioso dall’arteria radiale per emogasanalisi da parte dell’infermiere

Clinical Practice Guidelines for the Prevention and Management of Pain, Agitation/Sedation, Delirium, Immobility, and Sleep Disruption in Adult Patients in the ICU (2018) Critical Care Medicine

Guidelines for the Provision and Assessment of Nutrition Support Therapy in the Pediatric Critically Ill Patient: Society of Critical Care Medicine and American Society for Parenteral and Enteral Nutrition (2017). Journal of Parenteral and Enteral Nutrition. Vol 41: 706 –742

Linee Guida Italian Resuscitation Council and European Resuscitation Council (2015)

National Institute for Health and Care Excellence Health [NICE] (2016) Guideline Sepsis:  recognition, diagnosis and early management (2016)

Practice guideline update: Disorders of consciousness (2017) Report of the Guideline Development, Dissemination, and Implementation Subcommittee of the American Academy of Neurology; the American Congress of Rehabilitation Medicine; and the National Institute on Disability, Independent Living, and Rehabilitation Research

Registered Nurses' Association of Ontario [RNAO] (2012). Promoting safety: alternative approaches to the use of restraints.

BIBLIOGRAFIA DI APPROFONDIMENTO

A.S.P.E.N. Clinical Guidelines: Nutrition Support of Adult Patients With Hyperglycemia (2013) Journal of Parenteral and Enteral Nutrition, Volume 37 Number 1:23-36     

Blackwood B, Burns KEA, Cardwell CR, O’Halloran P (2014) Protocolized versus non-protocolized weaning for reducing the duration of mechanical ventilation in critically ill adult patients (Review). Cochrane Database of Systematic Reviews

Burry L, Rose L, McCullagh IJ, Fergusson DA, Ferguson ND, Mehta S, (2014) Daily sedation interruption versus no daily sedation interruption for critically ill adult patients requiring invasive mechanical ventilation (Review), Cochrane Database of Systematic Reviews

 

Clinical indicators for Endotracheal Suctioning in adult Patients receiving Mechanical Ventilation (2015) AJCC AMERICAN JOURNAL OF CRITICAL CARE, Volume 24, No. 4  

Gelinas C (2016) Pain assessment in the critical ill adult: Recent evidence and new trends Intensive and Critical Care Nursing, 34: 1 – 11

Hua F, Xie H, Worthington HV, Furness S, Zhang Q, Li C (2017) Oral hygiene care for critically ill patients to prevent ventilator-associated pneumonia (Review) Cochrane Database of Systematic Reviews

Lamond E, Murray S, Gibson C.E (2017) Delirium screening in Intensive care: a Life saving opportunity. Intensive and Critical Care Nursing, 44: 105-109

Oddo M, Bracard S, Cariou A, Chanques G, Citerio G, Clerckx B, Godeau B, Godier A, Horn J, Jaber S, Jung B, Kuteifan K, Leone M, Mailles A, Mazighi M, Mégarbane B, Outin H, Puybasset L, Sharshar T, Sandroni C, Sonneville R, Weiss N, Taccone FS (2019) Update in Neurocritical Care: a summary of the 2018 Paris international conference of the French Society of Intensive Care. Annals of Intensive Care, 9:47

Sentenza della Corte di Cassazione – V sezione del 20 giugno 2018, n. 50497 – Caso Mastrogiovanni

Shetty RM, Bellini A, Wijayatilake DS, Hamilton MA, Jain R, Karanth S, Namachivayam A (2018) BIS monitoring versus clinical assessment for sedation in mechanically ventilated adults in the intensive care unit and its impact on clinical outcomes and resource utilization (Review), Cochrane Database of Systematic Reviews

Siti R, Hairani D, Tri Utami G, Nurcahyati S (2018) Organ failure of patients using ventilator based on the sequence organ failure assessment score (SOFA) admitted in Intensive Care Unit. Enfermeria Clinica, 29: 5 – 8

Subirana M, Solà I, Benito S. (2010) Closed tracheal suction systems versus open tracheal suction systems for mechanically ventilated adult patients (Review) Cochrane Database of Systematic Reviews

Villar C, Pannuti C, Nery D, Morillo C, Carmona MJ, Romito G (2016) Effectiveness of Intraoral Chlorhexidine Protocols in the Prevention of Ventilator-Associated Pneumonia: Meta-Analysis and Systematic Review. Respiratory Care Vol 61(9)

Wang L, Li X, Yang Z, Tang X, Yuan Q, Deng L, Sun X (2016) Semi-recumbent position versus supine position for the prevention of ventilator-associated pneumonia in adults requiring mechanical ventilation (Review). Cochrane Database of Systematic Reviews

Semester

3 Year - 2 Semester

Assessment method

Multiple choice questions: for an exhaustive verification of the program.

Office hours

On appoitment

Entra

Scheda del corso

CFU
7
Periodo
Secondo Semestre
Tipo di attività
Obbligatorio
Ore
60
Tipologia CdS
Laurea Triennale

Staff

    Docente

  • CS
    Chiara Spada
  • TT
    Tonino Trinca Colonel
  • CV
    Chiara Venturini

Opinione studenti

Vedi valutazione del precedente anno accademico

Bibliografia

Trova i libri per questo corso nella Biblioteca di Ateneo

Metodi di iscrizione

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