Syllabus del corso
Area di apprendimento
Contenuti teorici e competenze per descrivere e modificare le relazioni tra gli individui e i processi psicosociali sottostanti ai gruppi, alle organizzazioni e ai sistemi sociali
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
- Le principali teorie dell’organizzazione
- La terminologia delle organizzazioni
- Aspetti etici della gestione del personale
- Caratteristiche delle professionalità coinvolte nella gestione del personale.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
- Leggere criticamente una concreta struttura organizzativa, a partire dagli organigrammi, nelle sue connessioni con le dimensioni tecniche e culturali
- Collegare tra loro in maniera coerente le conoscenze presentate durante il corso.
- Individuare i limiti dell’intervento dello psicologo e delle altre figure professionali.
Contenuti sintetici
La selezione, la formazione e la gestione del personale rappresentano per i laureati in discipline psicologiche una tipica area di intervento e di collocazione lavorativa. Tuttavia, questi temi non sempre vengono trattati in maniera organica, nelle loro ovvie interrelazioni e con la necessaria attenzione alla loro pratica concretezza. Il corso di prefigge di fornire, pur entro i limiti imposti dalla didattica accademica, un quadro vivace e concreto di quanto davvero accade nelle organizzazioni, del linguaggio utilizzato, dei rapporti fra detto e non detto entro cui viene scandita la vita lavorativa (e di conseguenza, familiare e sociale) di milioni di persone.
Programma esteso
- La gestione delle risorse umane nel suo sviluppo storico
- Le parole delle organizzazioni; quali pratiche ci sono davvero sotto i titoli delle posizioni entro gli organigrammi?
- Che cosa fanno le Direzioni del Personale contemporanee?
- Regole, norme, principi di equità.
- La selezione; quali obiettivi, quali metodi? Strumenti pratici di valutazione delle competenze.
- La gestione pratica delle persone nelle organizzazioni e il loro sviluppo.
- La formazione e lo sviluppo delle carriere
- Strategie di remunerazione
Prerequisiti
Nessuno in particolare. Aver già sostenuto gli
esami di psicologia sociale e psicologia del lavoro e delle organizzazioni
potrebbe facilitare la comprensione dei contenuti del corso.
Metodi didattici
Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto asincrono con eventi in videoconferenza sincrona.
Modalità di verifica dell'apprendimento
L’esame è orale. Il colloquio verte sia sugli argomenti svolti a lezione, sia sui testi di approfondimento indicati da docente. Vengono valutate: la conoscenza dei contenuti; la capacità del candidato di fare esempi di applicazione pratica dei contenuti studiati; la capacità del candidato di fare collegamenti tra i diversi punti di vista e i diversi strumenti studiati per ciascuna attività delle risorse umane; la capacità di analizzare criticamente i vantaggi e gli svantaggi dei diversi metodi studiati normalmente in uso nella gestione delle risorse umane.
Al termine del corso viene svolto anche un pre-appello scritto, consigliato soprattutto ai frequentanti, strutturato con 8 domande aperte che toccano le diverse tematiche affrontate nel corso. Alcune di queste domande prevedono la soluzione di alcuni problemi tipici delle risorse umane. A scelta dello studente, il pre-appello può sostituire integralmente l’esame orale.
Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami saranno solo telematici.
Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina
e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per
l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali.
Testi di riferimento
- Dessler G. (2017). Gestione delle risorse umane. Fondamenti. Pearson, Milano. Ed. it. a cura di Solari L., Virili F.
- Ottieri
O. (2004). Donnarumma all'assalto. Milano: Garzanti.
Informazioni dettagliate circa altro materiale didattico saranno pubblicate sulla relativa pagina del sito e-learning.
Learning area
Knowledge and skills useful to understand and change the relations among individuals and the psychosocial processes underlying groups, organizations and social systems
Learning objectives
Knowledge and understanding
- Main organizational theories
- Terminology in organisations
- Ethics in people management.
- Different professions involved in HRM.
Applying knowledge and understanding
- The ability of critically “reading” an organization, starting from organizational charts, in its technical and cultural milieu
- To weave into a coherent whole the theoretical knowledge.
- To set the limits of each professional involved in HRM.
Contents
Selecting, training and managing human resources (HR) in organizations are typical areas of study for an I-O psychologist, and represent real opportunities of employment for students of psychological sciences. HR management nowadays represents a source of competitive advantage for the majority of organisations. Unfortunately, not always these issues are treated in sensible ways. All too often, there is not enough emphasis on systemic interdependencies with other aspects of management. In designing the course and its content (within the boundaries of the context of academic learning), we aimed at providing an active and practical portrait of what actually happens today in organizations, the languages they adopt, the complex system of “implicit” and “explicit” meanings regulating the working life of millions of people.
Detailed program
- Historical development of human resource management
- The language of organisations.
- What does an HR manager Do?
- Rules, norms, justice and equity.
- People recruitment: what objectives, what tools? Practical instruments to measure competence.
- People management and development in organisations.
- Training and career development
- Compensation strategy
Prerequisites
Nothing specific. Students who have already passed the exams of social psychology and work and organizational psychology may be facilitated in the understanding of the course content.
Teaching methods
During the Covid-19 emergency, lessons will be held remotely asynchronously with synchronous video conferencing events. Part of the teaching will take place through the discussion of organizational cases, through small group exercises, through the dialogue with professionals that tell to the classroom their experiences in different issues of the lessons (recruitment, professional education, evaluation systems of employee)
The material (slides and, when possible, scientific articles and videos) is made available on the e-learning site.
Assessment methods
The exam is oral. The interview normally foresees the topics covered in class, but also the topics treated on the books indicated by the professor. The following are assessed: knowledge of the contents; the student's ability to give examples of practical application of the studied contents; the student's ability to make connections between the different points of view and the different tools studied for each human resource activity; the ability to critically analyze the advantages and disadvantages of the various methods normally in use in human resource management.
At the end of the course, there will also be a written pre-exam, recommended above all to attending students, structured with 8 open questions that touch on the different topics covered in the course. Some of these questions provide for the solution of some problems typical of human resources. At the choice of the student, the pre-exam can completely replace the oral exam.
In the Covid-19 emergency, exams will only be online. They will be carried out using the WebEx platform and on the e-learning page of the course, there will be a public link for access to the examination of possible virtual spectators.
Textbooks and Reading Materials
- Dessler G. (2015). Fundamental of Human Resources Management, Global Edition, Pearson Education.
- Ottieri O. (2004). Donnarumma all'assalto. Milano: Garzanti.
Detailed information about other teaching material will be published on the relevant page of the e-learning website.
Scheda del corso
Staff
-
Massimo Miglioretti