Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 2nd year
  1. Laboratory: Assessment of Verbal and Non-verbal Intelligence in Developmental Age
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory: Assessment of Verbal and Non-verbal Intelligence in Developmental Age
Course ID number
2021-2-E2401P040
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

1: Contenuti e competenze per descrivere e promuovere il cambiamento del funzionamento psicologico individuale

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Definizioni e principali teorie sull’intelligenza
  • L’intelligenza come costrutto multifattoriale
  • La misurazione dell’intelligenza
  • Comprendere il funzionamento cognitivo dell’individuo nella sua evoluzione

 

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Conoscenza di strumenti per l’approfondimento del funzionamento cognitivo in età evolutiva
  • Capacità di condurre in maniera appropriata la somministrazione dei test
  • Capacità di attribuire i punteggi e di utilizzare le tabelle di conversione in punteggi standard
  • Capacità di compilare e leggere un protocollo



    Contenuti sintetici

    Dopo una parte introduttiva, in cui verranno presentati il concetto di intelligenza, le sue diverse forme, vari modelli teorici e la storia dei test, si passerà alla parte pratica. Verranno spiegate le modalità di somministrazione dei test WISC-IV e Leiter-R e le accortezze da utilizzare. I singoli subtest verranno presentati in maniera accurata, anche servendosi del materiale che li costituisce e di videoregistrazioni di bambini. Gli studenti saranno anche coinvolti in esercizi di role-playing per imparare meglio a maneggiare il materiale e a somministrarlo.

    Programma esteso

    • Le teorie sull’intelligenza
    • I test di intelligenza
    • Presentazione della WISC-IV
    • I subtest fondamentali e supplementari della WISC-IV
    • Presentazione della Leiter-R e dei suoi subtest

    Prerequisiti

    Nessuno in particolare

    Metodi didattici

    Nel periodo di emergenza sanitaria Covid-19, le lezioni del 1 semestre si svolgeranno in modalità mista: per il 75% lezioni videoregistrate asincrone, per il 25% in presenza. 

    Presentazione di contenuti relativi al tema trattato, visione di filmati sulla somministrazione dei test, esercitazioni su come attribuire i punteggi e compilare un protocollo, role-playing per la somministrazione delle scale dei test.


    Durante il periodo di emergenza COVID-19 le modalità didattiche verranno definite e aggiornate sulla base delle regole di Ateneo.


    Modalità di verifica dell'apprendimento

    È richiesta la frequenza obbligatoria ad almeno il 75% delle lezioni (12 ore su 16). Gli studenti dovranno somministrare 4 subtest della scala WISC-IV a due soggetti e produrre un breve elaborato scritto, indicando le caratteristiche della somministrazione, i punteggi ottenuti dai soggetti esaminati e una valutazione globale dell’esperienza.

    Testi di riferimento

    La bibliografia e/o le slide delle lezioni e utili alla somministrazione verranno fornite dal docente all’inizio del corso e pubblicate online sulla pagina web del sito e-learning.

     


    Export

    Learning area

    1: Knowledge and skills useful to understand, promote and change individual psychological functioning

    Learning objectives

    Knowledge and understanding

    • Definitions and principal theories on intelligence
    • Intelligence as a multi-factorial construct
    • Measuring intelligence
    • Comprehending the individual cognitive functioning and its development

     

    Applying knowledge and understanding

    • Developing knowledge of instruments aimed to assess the cognitive functioning in children
    • Abilities in conducting tests administration appropriately
    • Abilities in scoring and in employing tables to transform raw scores in standardized scores
    • Competence in filling and reading a protocol


    Contents

    An introduction will deal on the concept of intelligence, its various forms, theoretical models and history of tests. A practical part will follow, that aims at explaining how to carefully administer WISC-IV and Leiter-R. Subtests will be presented in details, employing their own material and videos about children. Students will be involved in role-playing exercise to better learn how to handle and administer the two tests.

    Detailed program

    • Theories on intelligence
    • Tests assessing intelligence
    • Presentation of the WISC-IV
    • Fundamental and supplementary subtests of WISC-IV
    • Presentation of the Leiter-R and its subtests

    Prerequisites

    Nothing in particular

    Teaching methods

    In the Covid-19 emergency periodo lessons will be held in a mixed mode (1 semester): 75% asynchronous videotaped lessons, 25% in attendance. 

    Lessons will be held through lectures, presentation of videos on tests administration, exercises on scoring and filling a protocol, role-playing to learn how to administer the two tests.


    In the Covid-19 emergency periodo the teaching methods will be defined and updated on the basis of the University’s rules. 

    Assessment methods

    Frequency is compulsory for 75% of the lessons (12 hours out of 16). Students are requested to administer 4 subtests of the WISC-IV to two subjects and write a brief paper indicating the administration characteristics, the scores obtained by the subjects and a general evaluation of the experience.

    Textbooks and Reading Materials

    The bibliography and/or the slides about the lessons and useful for the test administration will be provided at the beginning of the course and published on line in the e-learning website.

     


    Enter

    Key information

    Field of research
    NN
    ECTS
    2
    Term
    Annual
    Activity type
    Mandatory to be chosen
    Course Length (Hours)
    16
    Degree Course Type
    Degree Course

    Staff

      Teacher

    • Martina Bandera
      Martina Bandera
    • RB
      Roberta Bettoni
    • FB
      Francesca Brasca
    • FM
      Federico Monti
    • Germano Rossi
      Germano Rossi
    • Paola Zanchi
      Paola Zanchi

    Students' opinion

    View previous A.Y. opinion

    Bibliography

    Find the books for this course in the Library

    Enrolment methods

    Manual enrolments
    Self enrolment (Student)

    You are currently using guest access (Log in)
    Policies
    Get the mobile app
    Powered by Moodle
    © 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
    • Privacy policy
    • Accessibility
    • Statistics