Course Syllabus
Area di apprendimento
CONTENUTI
TEORICI E COMPETENZE PER DESCRIVERE E MODIFICARE LE RELAZIONI TRA GLI INDIVIDUI
E I PROCESSI PSICOSOCIALI SOTTOSTANTI AI GRUPPI, ALLE ORGANIZZAZIONI E AI
SISTEMI SOCIALI
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
- Ambiti professionali di applicazione della psicologia
- Caratteristiche delle professionalità psicologiche: attività professionali, rapporto con altre figure professionali, relazioni con organizzazioni/enti, percorso professionale
- Competenze professionali dello psicologo
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
- Applicazione delle competenze psicologiche nella pratica professionale
- Utilizzo delle teorie psicologiche nella pratica professionale
- Progettazione di un percorso formativo e professionale
- Capacità
riflessiva rispetto al proprio percorso formativo e professionale
- Riconoscimento e utilizzo delle risorse personali e sociali per la propria pratica professionale
Contenuti sintetici
Verrà fornita una panoramica sui possibili ambiti di applicazione della psicologia, tenendo in considerazioni come le professioni psicologiche si siano sviluppate in Italia.
Saranno invitati al laboratorio psicologi professionisti per raccontare la loro esperienza e dialogare con loro. L’obiettivo è dare agli studenti l’opportunità di capire le attività in cui sono coinvolti ogni giorno, le competenze di cui hanno bisogno e gli ostacoli che incontrano.
Durante il laboratorio, gli studenti rifletteranno sul loro percorso formativo e professionale, considerando le opportunità e gli ostacoli che incontreranno.
Programma esteso
Prerequisiti
La frequenza della prima lezione e dell'ultima lezione è obbligatoria.
Una buona conoscenza dei fondamenti della psicologia (insegnamenti obbligatori e opzionali) consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.
Metodi didattici
Discussioni, testimonianze, lavori
di gruppo, rielaborazione di riflessioni scritte
Modalità di verifica dell'apprendimento
Presentazione di un elaborato scritto (in parte
individuale e in parte di gruppo) che verrà discusso col docente durante l'ultima lezione.
Testi di riferimento
Nessuno
Learning area
KNOWLEDGE AND SKILLS USEFUL TO UNDERSTAND AND CHANGE THE RELATIONS AMONG INDIVIDUALS AND THE PSYCHOSOCIAL PROCESSES UNDERLYING GROUPS, ORGANIZATIONS AND SOCIAL SYSTEMS
Learning objectives
Knowledge and understanding
- Professional areas of application in psychology
- Features of the psychological professions: professional activities, relationship with other professionals, relationships with organizations/agencies, professional path
- Psychologist’s professional skills
Applying knowledge and understanding
- Application of psychological skills in professional practice
- Use of psychological theories in professional practice
- Design of a formative and professional path
- Reflective capacity about their own formative and professional path
- Recognition and use of personal and social resources for their own professional practice
Contents
An overview of the professional area of psychology will be provided, considering how psychological professions have developed in Italy.
Professional psychologists will be invited to the workshop to expose the students their experience and to interact with them. The aim is to give to the students the chance to understand the activities psychologists are involved every day, the skills they need and the obstacles they meet.
During the workshop, students will think about their formative and professional path and will consider the opportunities and obstacles they have.
Detailed program
Prerequisites
To attend the first and the last lesson.
A good knowledge of the basis of psychology (mandatory and optional courses) enables a more aware use of the course contents.
Teaching methods
In the Covid-19 emergency period the lessons will be held in mixed mode: partial presence (25%=4 hours) and asynchronous video recorded lessons (75%=12 hours). In the COVID-19 emergency period the second semester's teaching methods will be defined and updated according to the University rules.
Discussions, testimonies, group works, elaboration of written reflection
Assessment methods
Students are required to present a paper (in part individual and in part in group) which will be discussed with the teacher during the last lesson.