Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Organizzazione [E1602N - E1601N]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 3rd year
  1. Laboratory 7
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory 7
Course ID number
2021-3-E1601N086
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

- Sensibilizzare alla complessità della comunicazione dell’innovazione, con particolare riferimento a nuove tecnologie e contesti organizzativi.

- Fornire strumenti analitici per le situazioni che vengono a crearsi.

- Fornire strumenti utili alla gestione dell’innovazione attraverso la comunicazione.


Contenuti sintetici

Il laboratorio consisterà in lezioni teoriche con riferimenti ad attualità e contesti reali. Verranno forniti strumenti di analisi delle situazioni comunicative nelle quali si ha a che fare con una innovazione tecnologica, fornendo indicazioni operative in vari contesti sociali che gli studenti applicheranno in un elaborato finale.


Programma esteso

  • ABC della comunicazione: informare, scambiare, partecipare.
  • Tecnologia: logos e miti dell’innovazione.
  • Percezione dell’innovazione: campo sociale, capitali e habitus; griglia/gruppo; violenza simbolica.
  • Innovazione come processo continuo: circolazione dall’idea creativa, istituzionalizzazione, comunicazione e socializzazione in un caso studio.
  • Comunicazione dell’innovazione e percezione del rischio: mappa rischi/opportunità, opzione vincolata fra scelta e delega fiduciaria, valori e mondo simbolico.


Prerequisiti

·         Essere iscritto dal 3° anno in poi;

·         Aver superato gli esami di Matematica e Statistica;

·         Aver conseguito dai 90 CFU in poi (al momento dell’iscrizione al laboratorio);

·         Avere inserito i laboratori nel piano di studi.


Metodi didattici

Lezioni in remoto. Colloqui a gruppi saranno organizzati per la preparazione degli elaborati.


Modalità di verifica dell'apprendimento

Valutazione di idoneità sulla base di uno studio di caso concordato col docente ed elaborato a piccoli gruppi.

Testi di riferimento

Il materiale didattico sarà comunicato a lezione.


Export

Learning objectives

- Raising awareness of the complexity of communicating innovation, with particular attention to new technologies and organizational contexts.

- Providing analytical tools to manage situations that arise with innovation.

- Providing useful tools to manage innovation through communication.

Contents

The laboratory will consist of theoretical lessons with reference to current events and real contexts. Tools will be provided to analyze the communicative situations in which one is dealing with a technological innovation, providing operational indications in various social contexts that students will apply in a final work.

Detailed program

ABC of communication: inform, exchange, participate.

  • Technology: logos and myths of innovation.
  • Perception of innovation: social field, capitals and habitus; grid/group; symbolic violence.
  • Innovation as a continuous process: circulation from creative idea, institutionalization, communication and socialization in a case study.
  • Communication of innovation and risk perception: risk/opportunity map, option between direct choice and fiduciary delegation, values and symbolic world.

Prerequisites

- To be enrolled from the 3rd year onwards; 

- Passing the Mathematics and Statistics exams; 

- To have achieved from 90 CFU onwards (at the time of enrollment in the laboratory); 

- To have included the laboratory in the curriculum.


Teaching methods

Asynchronous lessons. Meetings in groups will be organized for the preparation of the papers.


Assessment methods

Qualification  based on a case study agreed with the teacher and developed in small groups.

Textbooks and Reading Materials

The teaching materials will be communicated during lessons.

Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • Andrea Cerroni
    Andrea Cerroni

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics