Vai al contenuto principale
Se prosegui nella navigazione del sito, ne accetti le politiche:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Prosegui
x
Se prosegui nella navigazione del sito, ne accetti le politiche:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Prosegui
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Altro
Ascolta questa pagina con ReadSpeaker
Italiano ‎(it)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Login
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Area Sociologica
  2. Corso di Laurea Triennale
  3. Servizio Sociale [E3902N - E3901N]
  4. Insegnamenti
  5. A.A. 2020-2021
  6. 2° anno
  1. Welfare and Immigration
  2. Introduzione
Insegnamento Titolo del corso
Welfare and Immigration
Codice identificativo del corso
2021-2-E3901N075
Descrizione del corso SYLLABUS

Syllabus del corso

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Esporta

Obiettivi formativi

Il corso parte dall'assunto che la sociologia sia da intendere come l'insieme dello studio e dei metodi per  descrivere l'azione sociale. Per questo gli obbiettivi formativi sono: 1) offrire un quadro delle più importanti teorie e approcci alla migrazione; 2) riflettere sul fenomeno della migrazione e riuscire ad applicare metodi di ricerca adeguati; 3) offrire agli studenti il sapere critico necessario per comprendere le migrazioni contemporanee, per approcciare le problematiche migratorie e per riflettere su possibili soluzioni ed essere consci delle istanze concrete e pratiche che incontrano le migrazioni nelle dinamiche di vita quotidiana, con una particolare attenzione agli aspetti di welfare e alla moltiplicazione delle diseguaglianze. 

Contenuti sintetici

  • Teorie sulle migrazioni 

  • Controllo dei confini e politiche di confine
  • Teorie sulla cittadinanza e sull'integrazione
  • Analisi dei dati sulle migrazioni
  • Politiche e welfare della migrazione
  • Black lives matter? Diseguaglianze e discriminazioni e nuove sfide della social membership

Programma esteso

Il corso si svilupperà in 4 parti: la prima parte è basata sull'analisi delle teorie classiche e contemporanee sulla migrazione, una riflessione sul concetto di confine e una breve storia della cittadinanza e dei modelli di integrazione. La seconda parte rifletterà sulle pratiche di accoglienza, di gestione dei centri e il ruolo delle ONG nel primo soccorso. La terza parte si svilupperà attorno alla descrizione del fenomeno della migrazione nelle società di arrivo, approfondirà le sue trasformazioni e i modelli di policy e di governo delle mobilità umane e gli effetti in termini di welfare e diseguaglianze. Infine, l'ultima parte sarà un focus sulle proteste del Black live matter, sulle diseguaglianze correlate alla cosiddetta "linea del colore" e alle forme e strutture coloniali e post-coloniali, sulla forme di discriminazione e sulle sfide della social membership negli Stati Uniti e in Europa.  


Parte 1: Da dove vengo? Il migrante 

Chi è il migrante? La migrazione come fatto sociale totale. 

Chi è il migrante? Migrazioni forzate, migrazioni economiche, richiedenti asilo e migrazioni ambientale

Territorio, territorialità, confine 

La cittadinanza: storia, problemi, sfide 

I modelli di integrazione: assimilazione, multiculturalismo e superdiversità

Parte 2: Perché le persone migrano? 

Dati e periodizzazione delle migrazioni

Politiche migratorie: modelli e casi 

Economie, networks e reti sociali della migrazione 

Diseguaglianze, welfare e migrazioni

Parte 3: Migration policies: how to regulate migration?

Selettività del processo migratorio e controllo delle frontiere 

La "Crimmigration"

Spostamenti e ricollocamenti dei migranti 

Parte 4: Black lives matter? Diseguaglianze e discriminazioni e nuove sfide della social membership

La linea del colore: approcci coloniali e post-coloniali alla discriminazione

Produzione e riproduzione di discriminazione e diseguaglianze: genere, razza, classe

Black lives matter? Il contesto statunitense

Black lives matter? Il contesto europeo e italiano

Riflessioni conclusive: Nuove sfide della social membership


Prerequisiti

Sufficienti capacità e conoscenze della lingua inglese, di logica e di sociologia, ragionevoli capacità comunicative, di apprendimento e di scrittura.

Metodi didattici

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto asincrono (giovedì), per la durata di 1h e 30, con eventi in videoconferenza sincrona (lunedì), per la durata di 3h,  sulla piattaforma Webex al link  https://unimib.webex.com/meet/valeria.verdolini. Ogni variazione verrà tempestivamente comunicata sul Moodle. Le lezioni asincrone saranno lezioni teoriche e film, mentre le videoconferenze sincrone prevederanno esercitazioni e discussioni in aula (virtuale). Se e quando sarà possibile, si ripristineranno le lezioni frontali, letture, film, dibattiti in aula. 

Modalità di verifica dell'apprendimento

Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami orali saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali.

La valutazione si compone di tre aspetti differenti: 

- la partecipazione in aula (20%)

- le esercitazioni (10%) 

- la discussione orale (70%)


Testi di riferimento

I testi di riferimento saranno tutti disponibili online e condivisi su Moodle con gli studenti. 

  1. Saskia Sassen (2013) "When Territory Deborders Territoriality", Territory, Politics, Governance, 1:1, 21-45, DOI: 10.1080/21622671.2013.769895

  2. Hooks, Bell. "CHOOSING THE MARGIN AS A SPACE OF RADICAL OPENNESS." Framework: The Journal of Cinema and Media, no. 36 (1989): 15-23. 

  3. Ambrosini, M.  "Superdiversity, multiculturalism and local policies: a study on European cities"- Policy & Politics, 2017

  4. Balibar Etienne, "What is a border?" in Politics and other scene, Verso Books, 2002, pp. 75-87

  5. Balibar Etienne, "The Genealogical scheme: Race or Culture?" Trans-Scripts 1 (2011)

  6. Benhabib, Seyla, Another Cosmopolitanism, Oxford University press, (2005), Chapter: "Hospitality, Sovereignty, and Democratic Iterations". 

  7. Mezzadra, Sandro and Neilson Brett, "Between inclusion and Exclusion: On the Topology of Global space and Borders", Theory Culture and Society 2012, 29: 58

  8. Campesi, Giuseppe. "Seeking Asylum in Times of Crisis: Reception, Confinement, and Detention at Europe’s Southern Border." Refugee Survey Quarterly 37.1 (2018): 44-70.

  9. Agier, Michel, "Humanity as an Identity and its Political Effects (A note on Camps and Humanitarian Government)", Humanity: An International Journal of Human Rights, Humanitarianism, and Development, Volume 1, Number 1, Fall 2010, p. 29-45

  10. Calavita, Kitty. “Law, Citizenship, and the Construction of (Some) Immigrant ‘Others.’” Law & Social Inquiry, vol. 30, no. 2, 2005, pp. 401–420.

  11. Bigo, Didier (2002) "Security and Immigration: Toward a Critique of the Governmentality of Unease." Alternatives: Global Local Political 27:63-92. 

  12. Crenshaw, Kimberle "Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics," University of Chicago Legal Forum: Vol. 1989: Iss. 1, Article 8.

  13. Hall, Stuart. “The Local and the Global: Globalization and Ethnicity.” Culture, Globalization, and the World-System: Contemporary Conditions for the Representation of Identity, edited by ANTHONY D. KING, NED - New edition ed., University of Minnesota Press, 1997, pp. 19–40.

  14. HALL, Stuart. “Old and New Identities, Old and New Ethnicities.” Culture, Globalization, and the World-System: Contemporary Conditions for the Representation of Identity, edited by ANTHONY D. KING, NED - New edition ed., University of Minnesota Press, 1997, pp. 41–68


Ulteriori letture suggerite 

  1. Bartram, D., Poros, M., and Monforte, P. (2014). Key Concepts in Migration. Sage, London, New York. Chapter 19.Forced migration. Oxford University Press, Oxford, Chapter 19.

  2. Chan, Angel. "Superdiversity and critical multicultural pedagogies: Working with migrant families." Policy Futures in Education (2019): 1478210319873773.

  3. Menjívar, Cecilia. 2014. "Immigration Law Beyond Borders: Externalizing and Internalizing Border Controls in an Era of Securitization." Annual Review of Law and Social Science 10(1):353-69.

  4. Weber, Leanne, and Benjamin Bowling (2004) "Policing Migration: A Framework for Investigating the Regulation of Global Mobility." Policing and Society 14(3):195-212. 


Esporta

Learning objectives

Starting from a conception of sociology as the study and the methods for describing human behaviors, the course aims: 1) to offer a review of the most important theories and approaches to migration; 2) to reflect and apply methods of investigation of migration; 3) to offer to the students the necessary critical knowledge to understand contemporary migrations, to address migration’s issues, to reflect on possible solutions and to be aware of concrete and practical issues of migration in everyday life, with a specific focus on welfare and inequalities production and reproduction.


Contents

  • Theories on migration 
  • Border controls and border policing
  • Theories on citizenship and integration
  • Data analysis on migration 
  • Migration policies and welfare
  • Black lives matter? Inequalities, discrimination and new challenges of social membership

Detailed program

The course will be developed in 4 parts: the first part is based on the analysis of classical and contemporary theories on migration, a reflection on the concept of border and a brief history of citizenship and different models of integration. The second part will be based on welcoming practices, management of retention centers and first aid/role of NGO's. The third part will develop the description of the phenomena in welcoming societies, the transformations of migration, and the models of policing and the effects on welfare and inequalities. The last part will focus on Black lives matter protests, on inequalities related to the so called Color line, and to the colonial and post-colonial structures, on forms of discrimination and challenges of social membership in USA and in Europe. 

Part 1: Where I’m from? The migrant

Who ‘s the migrant? Migration as a total social fact

Who is the migrant? Forced migrants, Economic migrant, refugee, climate migrant

Territory, territoriality, border

Citizenship: history, issues, challenges

Models of integration: assimilation, multiculturalism and superdiversity

Part 2: Why do people migrate?

Data and periods of migrations

Migration’s politics: models and cases

Economics and social networks of migration

Inequalities, welfare and migration

Part 3: Migration policies: how to regulate migration?

Choosing migrants/controlling borders

Crimmigration

Displacement and resettlement

Part 4: Black lives matter? Inequalities, discrimination and new challenges of social membership

Color line: colonial and post-colonial theories on discrimination

Production and reproduction of discrimination and inequalities: gender, race, class 

Black lives matter? The US case

Black lives matter? The European and Italian cases

Final remarks: new challenges of social membership


Prerequisites

Sufficient educational skills in logic, English, social culture and reasonable capacities in learning, writing and communication.


Teaching methods

During the Covid-19 emergency period, lessons will take place remotely asynchronously (Thursdayt) with synchronous videoconferencing events (Monday) on the Webex platform: https://unimib.webex.com/meet/valeria.verdolini. Every possible change will be communicated on Moodle. Asynchronous lessons will be theoretical lessons and films, while synchronous videoconferencing will include exercises and discussions in the classroom (virtual). If and when possible, frontal lessons, readings, films, classroom discussions will be restored. 


Assessment methods

In the Covid-19 emergency period, oral exams will be telematics only. They will be conducted using the WebEx platform and the e-learning page of the teaching will contain a public link to access the exam for possible virtual viewers.

The evaluation consists of three different aspects: 

- classroom participation (20%)

- exercises (10%) 

- oral examination (70%)

Textbooks and Reading Materials

All the text will be available on Moodle and shared with the students

  1. Saskia Sassen (2013) "When Territory Deborders Territoriality", Territory, Politics, Governance, 1:1, 21-45, DOI: 10.1080/21622671.2013.769895

  2. Hooks, Bell. "CHOOSING THE MARGIN AS A SPACE OF RADICAL OPENNESS." Framework: The Journal of Cinema and Media, no. 36 (1989): 15-23. 

  3. Ambrosini, M.  "Superdiversity, multiculturalism and local policies: a study on European cities"- Policy & Politics, 2017

  4. Balibar Etienne, "What is a border?" in Politics and other scene, Verso Books, 2002, pp. 75-87

  5. Balibar Etienne, "The Genealogical scheme: Race or Culture?" Trans-Scripts 1 (2011)

  6. Benhabib, Seyla, Another Cosmopolitanism, Oxford University press, (2005), Chapter: "Hospitality, Sovereignty, and Democratic Iterations". 

  7. Mezzadra, Sandro and Neilson Brett, "Between inclusion and Exclusion: On the Topology of Global space and Borders", Theory Culture and Society 2012, 29: 58

  8. Campesi, Giuseppe. "Seeking Asylum in Times of Crisis: Reception, Confinement, and Detention at Europe’s Southern Border." Refugee Survey Quarterly 37.1 (2018): 44-70.

  9. Agier, Michel, "Humanity as an Identity and its Political Effects (A note on Camps and Humanitarian Government)", Humanity: An International Journal of Human Rights, Humanitarianism, and Development, Volume 1, Number 1, Fall 2010, p. 29-45

  10. Calavita, Kitty. “Law, Citizenship, and the Construction of (Some) Immigrant ‘Others.’” Law & Social Inquiry, vol. 30, no. 2, 2005, pp. 401–420.

  11. Bigo, Didier (2002) "Security and Immigration: Toward a Critique of the Governmentality of Unease." Alternatives: Global Local Political 27:63-92. 

  12. Crenshaw, Kimberle "Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics," University of Chicago Legal Forum: Vol. 1989: Iss. 1, Article 8.

  13. Hall, Stuart. “The Local and the Global: Globalization and Ethnicity.” Culture, Globalization, and the World-System: Contemporary Conditions for the Representation of Identity, edited by ANTHONY D. KING, NED - New edition ed., University of Minnesota Press, 1997, pp. 19–40.

  14. HALL, Stuart. “Old and New Identities, Old and New Ethnicities.” Culture, Globalization, and the World-System: Contemporary Conditions for the Representation of Identity, edited by ANTHONY D. KING, NED - New edition ed., University of Minnesota Press, 1997, pp. 41–68


Ulteriori letture suggerite 

  1. Bartram, D., Poros, M., and Monforte, P. (2014). Key Concepts in Migration. Sage, London, New York. Chapter 19.Forced migration. Oxford University Press, Oxford, Chapter 19.

  2. Chan, Angel. "Superdiversity and critical multicultural pedagogies: Working with migrant families." Policy Futures in Education (2019): 1478210319873773.

  3. Menjívar, Cecilia. 2014. "Immigration Law Beyond Borders: Externalizing and Internalizing Border Controls in an Era of Securitization." Annual Review of Law and Social Science 10(1):353-69.

  4. Weber, Leanne, and Benjamin Bowling (2004) "Policing Migration: A Framework for Investigating the Regulation of Global Mobility." Policing and Society 14(3):195-212. 



Entra

Scheda del corso

Settore disciplinare
SPS/09
CFU
8
Periodo
Primo Semestre
Tipo di attività
Obbligatorio a scelta
Ore
56
Tipologia CdS
Laurea Triennale

Staff

    Docente

  • VV
    Valeria Verdolini

Opinione studenti

Vedi valutazione del precedente anno accademico

Bibliografia

Trova i libri per questo corso nella Biblioteca di Ateneo

Metodi di iscrizione

Iscrizione manuale
Iscrizione spontanea (Studente)

Non sei collegato. (Login)
Politiche
Ottieni l'app mobile
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy
  • Accessibilità
  • Statistiche