Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 1st year
  1. Sociopsycopedagogic Sciences
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Sociopsycopedagogic Sciences
Course ID number
2021-1-I0202D005
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Medical Statistics Course ID number 2021-1-I0202D005-I0202D015M
Course summary SYLLABUS
Course full name Nursing Sciences Course ID number 2021-1-I0202D005-I0202D016M
Course summary SYLLABUS
Course full name Developmental Psychology Course ID number 2021-1-I0202D005-I0202D017M
Course summary SYLLABUS
Course full name Psychological Sciences Course ID number 2021-1-I0202D005-I0202D018M
Course summary SYLLABUS
Course full name Social Sciences Course ID number 2021-1-I0202D005-I0202D019M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente dovrà avere acquisito le competenze necessarie a comprendere i concetti di base della statistica in ambito biomedico e la conoscenza dei fattori di sviluppo e delle principali teorie dello sviluppo cognitivo. La società e le principali trasformazioni sociali.

Contenuti sintetici

STATISTICA MEDICA: Gli indici di variabilità e la probabilità. Il teorema di Bayes. Le medie. La varianza. SCIENZE PSICOLOGICHE: Le nuove teorie sull’intelligenza. Il modello della cognizione situata,le nuove ipotesi sullo sviluppo e l’organizzazione della conoscenza. Gli aspetti motori e l’interazione con il mondo nello sviluppo e nell’organizzazione delle rappresentazioni mentali. La teoria dei sistemi Motivazionali interpersonali. Implicazioni dei SMI nella lettura dei meccanismi e processi comunicativi. Le emozioni. PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO: Psicologia dello sviluppo cognitivo. Il concetto di teoria dello sviluppo. Sviluppo cognitivo, neurobiologia e ruolo dell’ambiente. La teoria dello sviluppo cognitivo di Jean Piaget. Gli stadi dello sviluppo: principi e caratteristiche. L’esperienza soggettiva e l’esperienza interpersonale del bambino. SCIENZE SOCIALI:. L’obiettivo del Modulo è quello di introdurre lo studente alla conoscenza di alcuni processi di socializzazione , in modo particolare le trasformazioni sociali e i nuovi fenomeni migratori. SCIENZEINFERMIERISTICHE: Definizione di “professione”, competenze. Concetto disalute e malattia. Nozioni di legislazione, con particolare riferimento alle professioni sanitarie. Elementi e nozioni di puericultura.

Programma esteso

per il programma esteso vedere i singoli moduli

Prerequisiti

nessuno

Modalità didattica

per le modalità didattiche vedere i singoli moduli 

Si segnala che, nel caso in cui anche nel secondo semestre, si attivi uno stato emergenziale (e.g. COVID19), le lezioni si svolgeranno  da remoto, prevalentemente in modalità asincrona, con alcuni momenti sincroni  (videoconferenza) sulle piattaforme di normale utilizzo (e.g. Webex, Zoom, Google Meet)


Materiale didattico

vedere i singoli moduli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

vedere ciascun modulo

In caso di prolungamento dell' emergenza pandemica anche nel secondo semestre gli esami orali saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali.


Orario di ricevimento

vedere i responsabili dei singoli moduli 

Export

Aims

After completing this course, students will have acquired the skills needed to understand the basic concepts of statistics in the biomedical field, and the knowledge of growth factors and major theories of cognitive development. The students will also acquire the basic knowledge of society and major social changes.

Contents

MEDICAL STATISTICS: Variability indexes and probability. Bayes' theorem. Means. Variance. PSYCHOLOGICAL SCIENCES: The new theories of knowledge. The model of situated cognition, new assumptions on the development and organization of knowledge. Motor aspects and interaction with the world in the development and organization of mental representations. The interpersonal motivational systems theory. Implications of IMS in the reading of communication mechanisms and processes. Emotions. DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY: Cognitive developmental psychology. The concept of development theory. Cognitive developmental, neurobiology and role of environment. The theory of cognitive development of Jean Piaget. The stages of development: principles and characteristics. Subjective experience and interpersonal experience of the child. SOCIAL SCIENCES: The purpose of these Lectures is to introduce students to the comprehension of some socialization processes, in particular the social transformations and the new migratory phenomena. NURSING SCIENCES: Definition of “profession”, skills. The concept of health and disease. Elements of legislation, with particular reference to healthcare occupations. Elements and knowledge of childcare.

Detailed program

for the extended program see each unit

Prerequisites

none

Teaching form

see each unit

It should be noted that, in the event - also in the second half of the year - of an emergency state of COVID19 or other, the lessons will be recorded and available online, with some live events on on-line platforms (e.g. Webex, Zoom, Google Meet) that will be planned and communicated on e-learning course website


Textbook and teaching resource

see each  unit

Semester

Second Semester

Assessment method

see each  unit

In case of extension of the pandemic emergency COVID19 and official restrictions also in the second semester, the oral exams will be exclusively through on-line platforms (e.g.WebEx platform). A public link will be posted on the course e-learning page for the access of virtual public.


Office hours

see each  unit


Enter

Key information

ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
Degree Course

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics