Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 2nd year
  1. Midwifery, Gynaecological and Neonatal Research
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Midwifery, Gynaecological and Neonatal Research
Course ID number
2021-2-I0102D012
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Midwifery, Gynaecological and Neonatal Research (Bergamo) Course ID number 2021-2-I0102D012-I0102D038M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery, Gynaecological and Neonatal Research (Monza) Course ID number 2021-2-I0102D012-I0102D038M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Statistics in Medical Research (Bergamo) Course ID number 2021-2-I0102D012-I0102D039M-T5
Course summary
Course full name Statistics in Medical Research (Monza) Course ID number 2021-2-I0102D012-I0102D039M-T1
Course summary

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente, al termine del corso, conoscerà le modalità con cui porre un quesito di ricerca e reperire, comprendere e analizzare criticamente la letteratura scientifica.

Lo studente, al termine del corso, conoscerà le modalità per raccogliere, ordinare ed analizzare i dati provenienti dalla realtà professionale.

Contenuti sintetici

Il corso fornisce allo studenti i fondamenti della ricerca nella midwifery. Il corso fornisce allo studente le nozioni di base sulla raccolta e l’elaborazione statistica di dati sanitari.

Programma esteso

MED 47 RICERCA OSTETRICO-GINECOLOGICA E NEONATALE: La ricerca bibliografica e le modalità di citazione dei riferimenti bibliografici. Le differenze tra ricerca quantitativa e qualitativa. I vari disegni di studio. La valutazione critica di un articolo scientifico. La pianificazione di una ricerca. La metodologia PICO. Il Comitato Etico. La diffusione delle conoscenze.  

MED 01 STATISTICA PER LA RICERCA: La raccolta, la misurazione e l’analisi dei dati. Cenni di calcolo delle probabilità. La distrubuzione Gaussiana. Il campionamento e l’inferenza statistica. Introduzione alla stima e al test di ipotesi. Redazione di un questionario. Questionario. Costruzione di un database

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni. Lavori di gruppo.

Nel periodo di emergenza COVID 19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza e lezioni videoregistrate sincrone e asincrone

Materiale didattico

Rees Colin. Introduction to research for Midwives. Churchill Livingstone Elsevier, 2011, 3ed.

Fowler J, Jarvis P, Chevannes, Statistica per le professioni sanitarie , Edises 2006.

Siu Caroll and Camerasamy Huguette, Doing a Research Project in Nursing & Midwifery. A basic guide to research using the Literature review Methodology, Sage, 2013.

David Silverman. Come fare ricerca qualitativa. Una guida pratica. 2002, Carocci Editore

Spiby H, Munro J. Evidence based midwifery. Application in context. Wiley-blackwell, 2010.

Loai Albarqouni, Tammy Hoffmann, Sharon Straus, Nina Rydland Olsen, Taryn Young, Dragan Ilic, Terrence Shaneyfelt, R. Brian Haynes, Gordon Guyatt, Paul Glasziou. Evidence-based Practice: le competenze core per tutti i professionisti sanitari. Evidence 2019


Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta a quiz con una sola risposta corretta e domande a risposta breve. Esame orale

Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame. 



Orario di ricevimento

Su appuntamento

Export

Aims

By the end of the course, the student will know how to make a search query and how to find, to understand and to analyze critically scientific literature.

By the end of the course, the student will know how to collect, to order and to analyze data from professional context.

Contents

The course provides fundamentals of midwifery research process.

It also provides basic knowledges about health data collection and analisys.


Detailed program

MED 47 MIDWIFERY RESEARCH: The bibliographic research and how to quote references. Differences between quantitative and qualitative research. Various types of study designs. Critical evaluation of a scientific paper. Planning a scientific research. The PICO method. The Ethics Committee. Spread of knowledge.

MED 01 STATISTICS FOR RESEARCH: Collecting, measuring and analyzing data. Hints of probability assessment. The Gaussian distribution. Sampling and statistical inference. Introduction to evaluation and hypothesis testing. Drafting a questionnaire. Building up a database.


Prerequisites

None

Teaching form

Lectures, practice exercises and group works.

Due to Covid 19  emergency, lessons will be held partially in the classroom and partially via recorded online classes.



Textbook and teaching resource

Rees Colin. Introduction to research for Midwives. Churchill Livingstone Elsevier, 2011, 3ed.

Fowler J, Jarvis P, Chevannes, Statistica per le professioni sanitarie , Edises 2006.

Siu Caroll and Camerasamy Huguette, Doing a Research Project in Nursing & Midwifery. A basic guide to research using the Literature review Methodology, Sage, 2013.

David Silverman. Come fare ricerca qualitativa. Una guida pratica. 2002, Carocci Editore

Spiby H, Munro J. Evidence based midwifery. Application in context. Wiley-blackwell, 2010.

Loai Albarqouni, Tammy Hoffmann, Sharon Straus, Nina Rydland Olsen, Taryn Young, Dragan Ilic, Terrence Shaneyfelt, R. Brian Haynes, Gordon Guyatt, Paul Glasziou. Evidence-based Practice: le competenze core per tutti i professionisti sanitari. Evidence 2019

Semester

II semester

Assessment method

Written exam with multiple choise test with only one correct answer and questions with brief answers. Oral exam

Due to covid 19 emergency all exams will be held remotely. The platform used is WebEx and a public link will be available on the e-learning page to access the exams.

Office hours

On appointment

Enter

Key information

ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
44
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • SF
    Simona Fumagalli
  • FG
    Francesca Graziano
  • EP
    Edda Pellegrini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics