- English For Business
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
Il corso mira al consolidamento delle conoscenze della lingua inglese di livello intermediate/upper-intermediate (B1 /B2 del QCRE) attraverso lo sviluppo delle quattro abilità fondamentali (listening, reading, speaking, writing).
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Gli studenti saranno in grado di affrontare con consapevolezza e autonomia linguistica situazioni varie in contesti funzionali differenti e di leggere, comprendere e produrre testi di difficoltà medio/alta di carattere sociale e inter-culturale, con particolare riferimento al mondo della comunicazione, alle organizzazioni aziendali, alla ricerca sociale, al mondo del lavoro.
Contenuti sintetici
Durante il corso verranno affrontati i seguenti argomenti:
- Globalization – Labour market and job opportunities – Types of business organizations – Happynomics – The power to choose - Management and motivation – Marketing – Brand – Competition – Internet: change and flexibility - Education and society - Multiculturalism - Women's role in the society - Environment, pollution and cultural/personal awareness
Programma esteso
Il
corso è incentrato su tematiche relative all'economia e alla sociologia,
ai temi “caldi” della società attuale affrontati attraverso la lettura, l’approfondimento
e l’analisi di testi di livello in linea con gli obiettivi del corso. Le
lezioni verteranno sulla considerazione della lingua inglese come mezzo
di
comunicazione internazionale, sulla globalizzazione culturale, economica
e linguistica con
riferimento ai più attuali contesti aziendali multiculturali e alla loro
“policy”; ampio spazio verrà dato ai temi del mercato del lavoro e
dell’istruzione, all’analisi di contesti aziendali, alla gestione del
personale, all’uso di internet come strumento di comunicazione interna
ed esterna,
al marketing, al ruolo delle donne nel business e nella società, al
ruolo del cittadino, al rapporto tra economia e soddisfazione
sociale.
Prerequisiti
Conoscenza
della lingua inglese livello B1.
Metodi didattici
La metodologia privilegiata è di tipo PPP – Presentation, Practice, Production – in alternanza con skill-based lessons con attività di pre-, while- e post- reading/listening.
Modalità di verifica dell'apprendimento
L’esame consisterà in una prova scritta e in una prova orale per valutare la capacità comunicativa dello studente attraverso l’esposizione degli argomenti del programma in lingua inglese.
La prova scritta consisterà in una serie di domande chiuse in cui
verrà valutata la conoscenza degli argomenti del corso e in una reading comprehension, divisa
in 4 sezioni: Section A - con una serie di
parole significative, isolate dal testo, da associare al relativo
sinonimo; Section B - con alcune frasi da completare con una
parola che grammaticalmente, sintatticamente e semanticamente le
completi (fill-in the gap exercise); Section C - con domande a cui
rispondere vero o falso; Section D - con due domande aperte,
sugli argomenti del corso (writing di due testi di 150/200 parole).
Gli studenti possono migliorare il voto dello scritto (che è propedeutico) sostenendo un esame orale sugli argomenti del corso in cui verranno valutate la capacità di argomentare, la chiarezza espositiva e la conoscenza dei contenuti del corso rielaborati in modo personale e con collegamenti con l'attualità e i mondo del lavoro.
Testi di riferimento
David Evans, Famous Women in Business, Pearson English Readers.
Durante le lezioni saranno forniti dal docente materiali didattici con esercizi e approfondimenti sui temi trattati che integreranno il programma. I materiali saranno a disposizione degli studenti frequentanti e non frequentanti.
Learning objectives
Knowledge and understanding
The course aims to help students to strengthen grammar, vocabulary and listening at intermediate/upper-intermediate level (B1 /B2 The CEFR) through the development of the four skills - speaking, reading, writing and listening – using English in a range of real communicative situations.
Applying knowledge and understanding
The course also aims to improve the knowledge and understanding of English language in order to allow students to acquire practical reading and speaking skills, to learn to read, understand and produce texts about social and cultural themes relating in particular to communication, business organizations, society, labour market.
Contents
During the course we will focus on the following issues;
-Globalization – Labour market and job opportunities – Types of business organizations – Happynomics – The power to choose – Management and motivation – Marketing – Brand – Competition – Internet: change and flexibility - Education and society - Multiculturalism - Women's role in the society - Environment, pollution and cultural/personal awareness
Detailed program
The course will focus on the analysis of language, grammar and syntax and on the reading and examination of specific texts, about English language as an international communication tool, as well as about multicultural business contexts and their policies. The centre of the course will be the understanding and analysis of specific economic and socio-cultural texts and the acquisition of sectorial vocabulary related to the following topics: labour market and education, types of business organizations, management of human resources, the role of internet, marketing, the role of women in business and society, the role of the human being as an active citizen, happynomics as the science of the relationship between economics and social satisfaction.
Prerequisites
Knowledge
of English Language B1 level.
Teaching methods
Two kinds of methodologies will be used: PPP – Presentation, Practice, Production - and skill-based lessons, with pre-, while- and post- reading/listening activities.
Assessment methods
Assessment of students’ skills in English is through a
written and oral test.
The written test consists in a test with questions related to the course and a reading comprehension divided into 4 sections: Section A - consists in an exercise with some relevant words taken from the text to be matched with the related synonyms; section B - consists in some sentences to be completed with an appropriate word so that the sentences reflect the same meaning as in the text and are grammatically correct (fill-in the gap exercise); section C - consists in some sentences to be marked as True or False; section D - consists in 2 open questions about the main issues of the course (writing of 2 texts of 150/200 words).
For the oral test, the students will be asked to talk about the main themes of the course in English, connetting them to the labour market and their personal experiences.
Textbooks and Reading Materials
David Evans, Famous Women in Business, Pearson English Readers.
During the classes, the teacher will provide students with further materials about the themes of the course, which will be part of the programme. The material will be available on the e-learning page of the teacher.