Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Sociologia [E4002N - E4001N]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Sociology of Knowledge
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Sociology of Knowledge
Course ID number
2122-2-E4001N125
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi


Il corso intende offrire agli studenti il campo di studi della filosofia e sociologia  della conoscenza e del suo rapporto con le scienze cognitive.

Contenuti sintetici


Verrà introdotto il significato dei modelli, causalità e previsione nelle scienze sociali; il ruolo della mente nell’azione sociale; l’impatto delle scienze comportamentali nella politica; i fondamenti neurali del comportamento sociale.

Programma esteso

1)Il problema del metodo scientifico, la spiegazione e la previsione nelle scienze sociali ed economia
2)Olismo, individualismo e cognitivismo metodologico
3)Teoria cognitiva della conoscenza e dell’azione sociale
4)Nudge, l’architettura delle scelte ed il fondamento comportamentale delle scienze politiche
5)I meccanismi neurali del comportamento intersoggettivo e della socialità.

Prerequisiti

nessuno

Metodi didattici

lezioni ed esercitazioni

Modalità di verifica dell'apprendimento

esame scritto

Testi di riferimento

1.   Viale. R. (2012). Methodological Cognitivism-Mind, Rationality and Society. Heidelberg: Springer (Chapters 2-4)

2. Guala, F. (2006). Filosofia dell’economia, Bologna: il Mulino. 

 3. Cerroni, A. (2020). Understanding the Knowledge Society. Cheltenham: Elgar

4.  Goldman, A. ( 1993). Applicazioni Filosofiche della Scienza Cognitiva. Bologna: Il Mulino

5.  Gallalgher, S.  &  Zahavi, D. (2009). La mente fenomenologica. Milano: Cortina

6. Viale R..  (2018) Oltre il Nudge. Bologna: Il Mulino. 



Export

Learning objectives

The course deals with the philosophy and sociology of knowledge and with its relation with cognitive sciences

Contents

The course will introduce the meaning of models, causality and prediction in social sciences; the role of mind in social action; the impact of behavioral sciences in political sciences; the neural foundation of social behaviour.

Detailed program

1) The problem of scientific method, explanation and prediction in social sciences and economics
2) Holism, Individualism and Methodological Cognitivism
3)The cognitive theory of knowledge and social action
4)Nudge, Choice Architecture, and the behavioral basis of public policy
5) The neural mechanism of social behaviour.

Prerequisites

no one

Teaching methods

lectures and drills

Assessment methods

written exam

Textbooks and Reading Materials



1.   Viale. R. (2012). Methodological Cognitivism-Mind, Rationality and Society. Heidelberg: Springer (Chapters 1-4)

2. Guala, F. (2006). Filosofia dell’economia, Bologna: il Mulino. 

3. Cerroni, A. (2020). Understanding the Knowledge Society. Cheltenham: Elgar

4.  Goldman, A. ( 2019). Philosophical Application of Cognitive Sciences. London: Routledge.

5. Callagher, S,  & Zahavi, D. (2008). The Phenomenological Mind. London: Routledge.

6. Viale R..  (2018) Oltre il Nudge. Bologna: Il Mulino. 



Enter

Key information

Field of research
SPS/08
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
English

Staff

    Teacher

  • RV
    Riccardo Viale

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics