Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 3rd year
  1. Methods For Multicultural Assessment
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Methods For Multicultural Assessment
Course ID number
2122-3-E2401P112
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

2: Contenuti teorici e competenze per descrivere e modificare le relazioni tra gli individui e i processi psicosociali sottostanti ai gruppi, alle organizzazioni e ai sistemi sociali

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Temi generali ed elementi base dell’approccio etnopsichiatrico/transculturale
  • Il fenomeno migratorio e vulnerabilità psicologiche specifiche
  • Specificità e criticità del processo di valutazione psicologica in contesti multiculturali
  • Metodologie e strumenti specifici utilizzabili in fase di valutazione psicodiagnostica

 

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Sviluppo di un atteggiamento di maggiore “sensibilità culturale”
  • Capacità di riconoscere e valutare la dimensione culturale nella lettura di un caso clinico e nella programmazione di un intervento a carattere psicologico


Contenuti sintetici

Teoria e pratica clinica dell’assessment multiculturale nell’ottica dell’approccio etnopsichiatrico / transculturale.



Programma esteso

Concetto di “cultura” e “trasmissione culturale”

Migrazione e aspetti psicologici correlati

Strategie di acculturazione

Metodologie per l’assessment multiculturale

Assessment multiculturale per bambini e adolescenti

Strumenti testali

Momenti di particolare vulnerabilità (primi mesi di vita, ingresso a scuola, adolescenza)

Dispositivo di clinica transculturale


Prerequisiti

Nessuno in particolare. Una conoscenza base dei test può facilitare l’apprendimento dei contenuti proposti.




Metodi didattici

L'attività didattica sarà erogata in presenza, salvo indicazioni diverse, nazionali e/o di Ateneo, dovute al protrarsi dell'emergenza COVID-19.

La presentazione di contenuti rilevanti sarà accompagnata da esercitazioni guidate individuali e in piccolo gruppo e dalla visione di filmati.

La maggior parte delle slide usate in classe sarà disponibile sul sito e-learning.



Modalità di verifica dell'apprendimento

PROVA SCRITTA: Domande aperte



Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il  materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.



Export

Learning area

2: Knowledge and skills useful to understand and change the relations among individuals and the psychosocial processes underlying groups, organizations and social systems

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • General themes and basics of transcultural/ ethnopsychiatric approach.
  • Phenomenon of migration and specific psychological vulnerabilities.
  • Specificity of psychological assessment in multicultural contexts.
  • Methodologies and techniques for psychodiagnostic assessment.

 

Applying knowledge and understanding

  • Developing of “cultural sensitivity”.
  • Ability to recognize and assess the cultural dimension of a clinical case. 

Contents

Theory and clinical practice of multicultural assessment in etnopsychiatric / transcultural approach.


Detailed program

Notion of culture and cultural transmission.

Migrations and related psychological issues.

Acculturation strategies

Methodologies for cultural assessment..

Multicultural assessment for children and adolescents.

Test

Phases of specific vulnerability (First few months, first access to school,adolescence)

Transcultural setting


Prerequisites

None in particular. A basic understanding of tests might help though.


Teaching methods

Lessons will be held in presence, unless further COVID-19 related restrictions are imposed

The presentation of relevant contents will be accompanied by guided exercises, individual and in small groups and by watching movies .

Most of slide used in the classroom will be made available on the e-learning site of the course.



Assessment methods

WRITTEN TEST: Essays Questions



Textbooks and Reading Materials

Detailed information about the teaching material will be published on the e-learning page associated with the course. 


Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AB
    Aglaia Banis
  • RD
    Rossella Di Pierro

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics