Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Laboratory: Methods and Techniques For Well-being Evaluation and Prom
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory: Methods and Techniques For Well-being Evaluation and Prom
Course ID number
2122-2-E2401P038
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

2: Contenuti teorici e competenze per descrivere e modificare le relazioni tra gli individui e i processi psicosociali sottostanti ai gruppi, alle organizzazioni e ai sistemi sociali

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Teorie e modelli di riferimento della psicologia della salute e del benessere
  • La promozione del benessere nei contesti organizzativo, scolastico e della salute
  • Strumenti per la rilevazione e la valutazione del benessere e tecniche di intervento per la promozione dello stesso

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Capacità di analizzare i processi sociali all’interno dei quali gli individui sono inseriti nel contesto organizzativo, scolastico e della salute
  • Sviluppo di competente progettuali
  • Capacità di sviluppare indagini empiriche ed interventi di promozione del benessere


Contenuti sintetici

Attraverso la presentazione di modelli teorici, di strumenti e dei recenti sviluppi in ambito applicativo, le studentesse e gli studenti saranno introdotti all’ambito della valutazione e della promozione del benessere nei contesti organizzativo, scolastico e della salute.

Programma esteso

  • Psicologia Positiva
  • Approccio salutogenico
  • Benessere edonico e benessere eudaimonico
  • Resilienza
  • Modelli teorici ad hoc relativi all'approccio di riferimento
  • Modelli di intervento per la promozione del benessere
  • Metodologie e strumenti per la valutazione e la promozione del benessere

Prerequisiti

Nessuno in particolare.

Metodi didattici

-  Condivisione di modelli teorici

- Esercitazioni e sperimentazioni 

- Presentazioni di casi e strumenti

- Lavori in gruppo

Eventuali modifiche per emergenza COVID-19 verranno definite e aggiornate sulla base delle regole di Ateneo.



Modalità di verifica dell'apprendimento

Per poter superare il laboratorio gli studenti dovranno aver frequentato almeno il 75% delle lezioni. L'attività svolta dallo studente nel corso del Laboratorio verrà valutata ai fini dell'acquisizione dei CFU attraverso esercitazioni individuali e di gruppo. La valutazione finale sarà relativa all’esito di un lavoro di gruppo.


Eventuali modifiche per emergenza COVID-19 verranno definite e aggiornate sulla base delle regole di Ateneo.




 


Testi di riferimento

I materiali saranno resi disponibili dai docenti sulla pagina e-learning del laboratorio

Export

Learning area

2: Theoretical contents and skills to describe and modify relationships between individuals and psychosocial processes underlying groups, organizations and social systems

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Theories and models of health psychology and well-being psychology
  • Promoting well-being in the organizational, school and health context
  • Instruments for the well-being evaluation and techniques for the well-being promotion

Applying knowledge and understanding

  • Ability to analyze the social processes in which the individual is in the organizational, school and health context
  • Development of planning skills
  • Ability to develop empirical research and well-being promotion

Contents

Through the presentation of the theoretical models, instruments and recent develops in the field of application, the students will be introduced to the field of health and well-being promotion.

Detailed program

-        Positive Psychology

-         Salutogenic approach

-         Edonic and eudaimonic well-being

-         Resilience

-         Theoretical models related to the reference approach

-         Instrument for the well-being evaluation

-         Methods for the promotion of well-being


Prerequisites

Nothing specific.

Teaching methods

- Sharing Theroretical models

- Analysis and Presentation of case studies and instruments

- Teamwork
Any changes due to Covid-19 emergency will be defined and updated on the basis of the University rules.

Assessment methods

In order to pass the lab, students should have attended at least 75% of the lessons. Students will be evaluated on the lab activity. The final evaluation will be related to the outcome of a group work.

Any changes due to covid-19 emergency will be defined and updated on the basis of the University rules.

A


Textbooks and Reading Materials

The materials will be made available by the teachers on the laboratory's e-learning page

Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RD
    Rossella Di Pierro
  • CM
    Cristina Monticelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics