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  1. Sociology
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  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 3rd year
  1. Laboratory 13 - Grandi eventi urbani
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory 13 - Grandi eventi urbani
Course ID number
2122-3-E1501N119
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi formativi

Fornire le competenze di base relative alla teoria degli eventi: le finalità, la loro definizione e classificazione, con riferimento al marketing turistico, territoriale, urbano.

Attraverso l’esercizio sul campo, far apprendere e sperimentare la metodologia di raccolta dati e informazioni attraverso interviste e fotografie durante un evento urbano di grande impatto.

Mostrare che, oltre alla metodologia quantitativa fatta di analisi di grossi flussi di dati, esiste una metodologia qualitativa che restituisce dei marker difficilmente quantificabili, come il “lascito umano”, che vanno a completare il quadro di analisi dei grandi eventi urbani.

In ultimo, dare agli studenti l’opportunità di fare esperienza col lavoro in team e considerare l’intera classe come un’unica equipe di lavoro finalizzata alla realizzazione di una relazione corale.

Contenuti sintetici

- Introduzione alla teoria degli eventi

- Introduzione al grande evento urbano da usare come caso studio sul campo (es. Fuorisalone)

- Ricerca sul campo

- Analisi dei dati raccolti

- Strumento di rappresentazione informazioni e dati

- Design thinking

Programma esteso

- Caratteristiche a classificazione degli eventi

- Introduzione al grande evento urbano milanese usato come caso studio (es. Fuorisalone)

- Metodologia di raccolta immagini fotografiche ed interviste

- Preparazione al lavoro sul campo: tempi, luoghi, azioni

- Delineazione delle tematiche di lavoro

- Raccolta dati e analisi preliminare

- Organizzazione di report qualitativo

- Verifiche step avanzamento lavoro

- Composizione report unico collettivo

- Delineazione conclusioni da dati qualitativi

- Proposta progettuale a seguito dell'analisi

- Esposizione orale del lavoro

Prerequisiti

Conoscere e saper applicare i metodi base per la ricerca e la raccolta di dati sul campo. Saper utilizzare proficuamente Word e Powerpoint.

Metodi didattici

Lezioni in aula e lavoro sul campo durante un evento -> lavoro in singolo e in gruppo.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Verifica lavoro sul campo e avanzamento step di lavoro attraverso revisioni ad ogni lezione.

Esposizione e colloquio sulla relazione di laboratorio finale per valutare il lavoro del team, il lavoro del singolo e le capacità di rielaborazione dei dati raccolti.

Testi di riferimento

Donald Getz (1997). Event management & event tourism. New York [etc.] : Cognizant Communication Corp.

Colleoni, M., Nuvolati, G., Mugnano, S., Zajczyk, F., Di Francesco, V., & Frattini, S. (2018). Human Legacy. L'esperienza dei grandi eventi urbani, l'eredità immateriale di Expo Milano 2015. Milano : Scalpendi Editore.

Antonella Bruzzese (2015). Addensamenti creativi, trasformazioni urbane e fuorisalone. Casi milanesi tra riqualificazione fisica e ricostruzione di immagine. Milano : Maggioli Editore.

Di Francesco, V., & Frattini, S. (2016). People of Expo. Milano : StudioMarinoni OwnPublishing.   https://www.peopleofexpo.com/acquista-il-libro/

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Per approfondimento

Goldblatt, J. J., 1997. Special events : best practices in modern event management.. New York; London: Van Nostrand Reinhold

Ritchie, J. R. B., 1984. Assessing the impacts of hallmark events: Conceptual and research issues. Journal of Travel Resaurce, 23(1), pp. 2-11

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Learning objectives

Provide basic skills related to event theory: the purposes, their definition and classification, with reference to tourism, territorial and urban marketing.

Through the exercise in the field, let learn and experiment the method of data and information collection through interviews and photographs during a high impact urban event.

To show that, in addition to the quantitative methodology made up of analysis of large data flows, there is a qualitative methodology that returns markers that are difficult to quantify, such as the "human legacy", which complete the analysis of major urban events.

Lastly, give students the opportunity to experience teamwork and consider the whole class as a single work team aimed at creating a choral relationship.

Contents

- Introduction to event theory

- Introduction to the big urban event to be used as a case study on the field (eg Fuorisalone)

- Field research

- Analysis of the data collected

- Information and data representation tool

- Design thinking

Detailed program

- Event classification features

- Introduction to the great urban event in Milan used as a case study (eg Fuorisalone)

- Methodology for collecting photographic images and interviews

- Preparation for fieldwork: times, places, actions

- Delineation of the working themes

- Data collection and preliminary analysis

- Organization of qualitative reports

- Work progress checks

- Composition of a single collective report

- Delineation of conclusions from qualitative data

- Project proposal following the analysis

- Oral presentation of the research


Prerequisites

Know and apply the basic methods for research and data collection in the field. Knowing how to use Word and Powerpoint profitably.

Teaching methods

Classroom lessons and field work during the event -> single and group work.

Assessment methods

Verify field work and progress of work steps through reviews at each lesson.

Presentation and interview on the final laboratory report to evaluate the work of the team, the work of the individual and the ability to reprocess the data collected.

Textbooks and Reading Materials

Donald Getz (1997). Event management & event tourism. New York [etc.] : Cognizant Communication Corp.

Colleoni, M., Nuvolati, G., Mugnano, S., Zajczyk, F., Di Francesco, V., & Frattini, S. (2018). Human Legacy. L'esperienza dei grandi eventi urbani, l'eredità immateriale di Expo Milano 2015. Milano : Scalpendi Editore.

Antonella Bruzzese (2015). Addensamenti creativi, trasformazioni urbane e fuorisalone. Casi milanesi tra riqualificazione fisica e ricostruzione di immagine. Milano : Maggioli Editore.

Di Francesco, V., & Frattini, S. (2016). People of Expo. Milano : StudioMarinoni OwnPublishing.   https://www.peopleofexpo.com/acquista-il-libro/

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For further information

Goldblatt, J. J., 1997. Special events : best practices in modern event management.. New York; London: Van Nostrand Reinhold

Ritchie, J. R. B., 1984. Assessing the impacts of hallmark events: Conceptual and research issues. Journal of Travel Resaurce, 23(1), pp. 2-11

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Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

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Enrolment methods

  • Manual enrolments
  • Self enrolment (Student)

Staff

    Teacher

  • Stefano Frattini

  • Laboratory 13 - Grandi eventi urbani
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