Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • English ‎(en)‎
    English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
  • Listen to this page using ReadSpeaker
  •  Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 3rd year
  1. Gender, Generations and Tourism. Theories and Methods
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Gender, Generations and Tourism. Theories and Methods
Course ID number
2122-3-E1501N105
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di:

1) Conoscenza e comprensione: analizzare la relazione fra turismo, genere e avvicendamento generazionale; riflettere sul rapporto tra turismo e mutamento sociale e culturale e sui futuri sviluppi del turismo.

2) Capacità di applicare conoscenza e comprensione: fornire gli strumenti teorici e metodologici essenziali per l’analisi empirica della relazione tra turismo, genere, generazioni.

Contenuti sintetici

Analisi della costruzione di identità e ruoli di genere nel turismo; diseguaglianze di genere nel turismo; analisi della relazione tra turismo e mutamento sociale e culturale; applicazione della teoria generazionale allo studio del turismo; il futuro del turismo.

Programma esteso

Il corso è composto da tre parti. La prima parte introduttiva presenterà alcuni concetti fondamentali - teorici e riguardanti la metodologia della ricerca sociale. La seconda parte rifletterà sia sulla relazione tra genere e turismo (differenze e diseguaglianze di genere che caratterizzano il mondo del turismo), sia su turismo e avvicendamento generazionale. Nella terza parte si discuterà il futuro del turismo: mutamenti in corso e possibili trend.

Prerequisiti

Adeguate conoscenze sociologiche e di metodologia della ricerca sociale. Il corso è erogato parzialmente in inglese.

Metodi didattici

Lezioni in aula e seminari tenuti da esperti/e.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale: discussione in sede di esame di un paper comprendente una parte teorica e una parte di ricerca. 

La tematica del paper va scelta all’interno delle aree trattate durante il corso, utilizzando i testi del programma di esame (letture obbligatorie e consigliate): donne e uomini nel turismo; disuguaglianze di genere nel turismo; turismo e mutamento sociale e culturale; teoria generazionale e turismo; il futuro del turismo. Il lavoro potrà essere svolto singolarmente o a piccoli gruppi (massimo 3 studenti/studentesse per gruppo). Il paper non dovrà superare le 8 pagine (ciascuna di 2.500 caratteri, spazi compresi, carattere Times New Roman 12) nel caso di 1 persona; 12 pagine (gruppo di 2 persone); 15 pagine (gruppo di 3 persone), esclusi indice, abstract, tabelle e grafici, bibliografia.


LE NORME DETTAGLIATE PER LA STESURA DEL PAPER SONO DISPONIBILI NELLA PAGINA DEL CORSO (E-LEARNING)


Testi di riferimento

Testi da preparare per l’esame/Required readings:

1) Ruspini, E., Gilli, M., Decataldo, A. & Del Greco, M. (2013). Turismo Generi Generazioni, Bologna, Zanichelli.

2) Saggi contenuti in: Corbisiero, F. & Ruspini, E. (2018) (a cura di). Millennials and Generation Z: Challenges and Future Perspectives for International Tourism, Special Issue «The Journal of Tourism Futures-ETFI», 4, 1 - Guest editorial + articoli di: Salvatore Monaco - Steven J. Migacz & James F. Petrick - Elena Cavagnaro, Simona Staffieri & Albert Postma - Monica Bernardi - Medéia Veríssimo & Carlos Costa - Hamed Haddouche & Christine Salomone - Maria Ek Styvén & Tim Foster - Heather Skinner, David Sarpong & Gareth R.T. White

https://www.emerald.com/insight/publication/issn/2055-5911/vol/4/iss/1

3) Staffieri, S. (2018). L’esperienza turistica dei giovani italiani, Sapienza Università Editrice: http://www.editricesapienza.it/sites/default/files/5411_Staffieri_EsperienzaTuristicaGiovaniItaliani.pdf

4) UN Women-UNWTO (2019). Global Report on Women in Tourism 2020 – Second edition: https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284420384

Key Findings: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/97892844204075

5) UN (2020). Policy Brief: COVID-19 and Transforming Tourism, August 2020: https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-08/SG-Policy-Brief-on-COVID-and-Tourism.pdf

6) UNWTO (2021). Inclusive Recovery Guide – Sociocultural Impacts of Covid-19, Issue 3: Women in Tourism: https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284422616

 

 Letture consigliate/Suggested readings:

UNWTO (2020). Impact Assessment of the Covid-19 Outbreak on International Tourism (Updated December 2020): https://www.unwto.org/impact-assessment-of-the-covid-19-outbreak-on-international-tourism

OECD (2020). Tourism Trends and Policies 2020 - Key Findings: https://www.oecd.org/cfe/tourism/2020-Tourism-Brochure.pdf

The World Bank Group (2017). Women and Tourism: Designing for Inclusion: http://documents1.worldbank.org/curated/en/401321508245393514/pdf/120477-WP-PUBLIC-Weds-oct-18-9am-ADD-SERIES-36p-IFCWomenandTourismfinal.pdf

UNWTO-IGLTA (2017). Second Global Report on LGBT Tourism: https://genctraveller.files.wordpress.com/2017/05/unwto-iglta_globalreport_lgbttourism_lw.pdf

Corbisiero, F. (2016). Sociologia del turismo LGBT, Milano, FrancoAngeli.

UNWTO-WYSE Travel Confederation (2016). Global Report on the Power of Youth Travel: https://www.wysetc.org/wp-content/uploads/2016/03/Global-Report_Power-of-Youth-Travel_2016.pdf


Export

Learning objectives

The aims of the course are:

1) Knowledge and understanding: to analyse the relationship between gender, generations and tourism; to understand some aspects of the nexus between tourism and sociocultural change and how tourism might evolve over the coming decades.

2) Application of the acquired knowledge: to increase students’ methodological skills and competencies that will enable them conduct acceptable independent research in these areas.

Contents

The course aims to discuss: the role played by tourism in the formation of gender identities and roles; gender inequality in tourism; the nexus between tourism and sociocultural change. The course will use a generational approach to the study of tourism and its future development.

Detailed program

In the first part of the course, key concepts (both theoretical and methodological) are presented. The second part of the course will focus on both 1) gendered tourism practices and gender stereotypes and inequalities in tourism and 2) generations and tourism (travel trends across generations; young people and tourism). The third part will focus on the future of tourism.

Prerequisites

Adequate educational skills in sociology and social research methodology. The course is partially taught in English.

Teaching methods

Lessons and seminars held by guest speakers.

Assessment methods

Oral examination. Discussion of a research paper that requires close reading of textbooks, suggested readings and other sources, which students must comprehend, analyze, synthesize, and evaluate. 


Textbooks and Reading Materials

Testi da preparare per l’esame/Required readings:

1) Ruspini, E., Gilli, M., Decataldo, A. & Del Greco, M. (2013). Turismo Generi Generazioni, Bologna, Zanichelli.

2) Corbisiero, F. & Ruspini, E. (2018) (a cura di/Eds.). Millennials and Generation Z: Challenges and Future Perspectives for International Tourism, Special Issue «The Journal of Tourism Futures-ETFI», 4, 1 - Guest editorial + articles written by: Salvatore Monaco - Steven J. Migacz & James F. Petrick - Elena Cavagnaro, Simona Staffieri & Albert Postma - Monica Bernardi - Medéia Veríssimo & Carlos Costa - Hamed Haddouche & Christine Salomone - Maria Ek Styvén & Tim Foster - Heather Skinner, David Sarpong & Gareth R.T. White

https://www.emerald.com/insight/publication/issn/2055-5911/vol/4/iss/1

3) Staffieri, S. (2018). L’esperienza turistica dei giovani italiani, Sapienza Università Editrice: http://www.editricesapienza.it/sites/default/files/5411_Staffieri_EsperienzaTuristicaGiovaniItaliani.pdf

4) UN Women-UNWTO (2019). Global Report on Women in Tourism 2020 – Second edition: https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284420384

Key Findings: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/97892844204075

5) UN (2020). Policy Brief: COVID-19 and Transforming Tourism, August 2020: https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-08/SG-Policy-Brief-on-COVID-and-Tourism.pdf

6) UNWTO (2021). Inclusive Recovery Guide – Sociocultural Impacts of Covid-19, Issue 3: Women in Tourism: https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284422616

 

 Letture consigliate/Suggested readings:

UNWTO (2020). Impact Assessment of the Covid-19 Outbreak on International Tourism (Updated December 2020): https://www.unwto.org/impact-assessment-of-the-covid-19-outbreak-on-international-tourism

OECD (2020). Tourism Trends and Policies 2020 - Key Findings: https://www.oecd.org/cfe/tourism/2020-Tourism-Brochure.pdf

The World Bank Group (2017). Women and Tourism: Designing for Inclusion: http://documents1.worldbank.org/curated/en/401321508245393514/pdf/120477-WP-PUBLIC-Weds-oct-18-9am-ADD-SERIES-36p-IFCWomenandTourismfinal.pdf

UNWTO-IGLTA (2017). Second Global Report on LGBT Tourism: https://genctraveller.files.wordpress.com/2017/05/unwto-iglta_globalreport_lgbttourism_lw.pdf

Corbisiero, F. (2016). Sociologia del turismo LGBT, Milano, FrancoAngeli.

UNWTO-WYSE Travel Confederation (2016). Global Report on the Power of Youth Travel: https://www.wysetc.org/wp-content/uploads/2016/03/Global-Report_Power-of-Youth-Travel_2016.pdf



Enter

Key information

Field of research
SPS/07
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
ita, eng

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

  • Manual enrolments
  • Self enrolment (Student)

Staff

    Teacher

  • Elisabetta Ruspini
  • Assistant

  • Cristina Incoronata Quartararo

  • Gender, Generations and Tourism. Theories and Methods
  • Home
Get the mobile app
Policies
© 2023 Università degli Studi di Milano-Bicocca