Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • English ‎(en)‎
    English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
  • Listen to this page using ReadSpeaker
  •  Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 3rd year
  1. Cities and Local Governement
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Cities and Local Governement
Course ID number
2122-3-E1501N129
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

Il corso fornisce schemi interpretativi utili a comprendere le trasformazioni urbane contemporanee (sociali, economiche, politiche, culturali) e i processi turistici in atto negli attuali scenari. Verranno illustrati i processi di governo urbano e di costruzione dell’immagine urbana in relazione al turismo.


Capacità di applicare conoscenza e comprensione

Lo studente saprà selezionare le informazioni sui processi di trasformazione urbana e sul governo del territorio per utilizzarle in funzione della progettazione socio-territoriale del turismo.

Contenuti sintetici

Il cambiamento sociale e culturale nei contesti urbani: città, metropoli e global cities. Città contemporanea e post-modernità. Patrimonio culturale e politiche urbane. Politiche culturali e turistiche in ambiente urbano. Aspetti politici della nuova competizione urbana. Processi di gentrification.

Programma esteso

Il corso analizza i caratteri della città contemporanea europea. Oggetto d’analisi saranno le trasformazioni che investono la struttura sociale e l’organizzazione spaziale della città contemporanea, in rapporto ai principali processi economici, politici e culturali. Verranno approfonditi in modo particolare i processi di costruzione e di governo dell’immagine e degli immaginari urbani. I processi di promozione urbana saranno interpretati alla luce dei nuovi modelli di governance delle città e dei processi di competizione entro cui le città contemporanee sono oggi inserite. Particolare attenzione sarà dedicata a cultura, loisir, consumi e sport come ambiti di articolazione dell’offerta urbana e della sua promozione turistica.

Prerequisiti

Adeguate conoscenze sociologiche e di metodologia della ricerca sociale. Ragionevoli capacità di apprendimento, scrittura e comunicazione orale.

Metodi didattici

Lezioni in aula e lavoro di ricerca.

Sono previste due forme di partecipazione:

1) Modalità "frequentante". Studenti che seguono regolarmente le lezioni e partecipano, nei tempi e nei modi indicati, alle attività individuali e di gruppo proposte dal docente.

2) Modalità "non frequentante". Studenti che scelgono di non seguire con regolarità le lezioni e di non partecipare alle attività individuali e di gruppo indicate dal docente.

Le due modalità di partecipazione prevedono forme di valutazione differenti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Studenti frequentanti

Valutazioni in itinere di lavori di gruppo ed individuali che verranno assegnati durante il corso. Tali lavori prevedono la produzione di elaborati scritti e la loro discussione durante gli incontri sincroni.

Studenti non frequentanti

Esame scritto finale composto da: a) 10 domande a risposta multipla e b) due domande aperte.

Il test con domande a risposta multipla verifica l'adeguatezza dello studio dei materiali d'esame e la corretta acquisizione dei contenuti ed è solo propedeutica per l'ammissione alla seconda parte della prova scritta. Solo gli studenti che avranno risposto correttamente ad almeno 6 domande su 10 verranno ammessi alla seconda parte dell'esame (domande aperte). Le domande aperte sono finalizzate all'accertamento delle capacità di comprensione ed elaborazione dei contenuti del corso.

Testi di riferimento

Studenti frequentanti

1) Rossi, Ugo e Alberto Vanolo, Geografia politica urbana, Laterza, Roma-Bari 2010 (pp. 3-72);

2) Semi, G. (2015). Gentrification. Tutte le città come Disneyland? Bologna: Il Mulino.

Ulteriore bibliografia sarà comunicata a inizio corso.

 

Studenti non frequentanti

1) Rossi, Ugo e Alberto Vanolo, Geografia politica urbana, Laterza, Roma-Bari 2010 (pp. 3-72);

2) Semi, G., Gentrification. Tutte le città come Disneyland?, Mulino, Bologna 2015.

Export

Learning objectives

Knowledge and understanding

The course provides interpretive schemes useful in understanding contemporary urban transformations (social, economic, political, cultural) and tourist processes in the current scenarios. The urban governance processes and the construction of urban images will be illustrated in relation to tourism.

 

Applying knowledge and understanding

Students will be able to select the information on the process of urban transformation and local government and use them in the touristic socio-territorial planning.


Contents

Social and cultural change in urban contexts: town, metropolis and global city. The contemporary city and post-modernity. Cultural heritage and urban policies. Cultural and tourist policies in urban contexts. Political aspects of new urban competition. Gentrification processes.

Detailed program

The course analyzes the characters of contemporary European cities. The object of analysis will be the one of changes taking place in social structure and spatial organization of the contemporary city, with respect to the main economic, political and cultural transformations. Will be examined in particular the processes of image-building and of government of urban imaginary.

Urban branding processes will be interpreted in the light of the new urban governance models, and within competitive processes in which contemporary cities are currently engaged.

Specific attention will be devoted to culture, leisure, consumption and sport as fields of urban branding and of tourism promotion

Prerequisites

Adequate educational skills in sociology and social research methodology. Reasonable capacities in learning, writing and oral communication.

Teaching methods

Teaching lessons and research work.

There will be two forms of participation:

1) "attending" mode. Students who regularly follow the lessons and participate, at the times and in the ways indicated, in the individual and group activities proposed by the teacher.

2) "non-attending" mode. Students who choose not to attend lessons regularly and do not participate in the individual and group activities indicated by the teacher.

The two modes of participation provide for different forms of assessment.

Assessment methods

Attending students

In itinere evaluations of group and individual work that will be assigned during the course. These works include the production of written papers and their discussion during synchronous meetings.

Non-attending students
Final written examination consisting of a) 10 multiple-choice questions and b) two open questions.

The test with multiple-choice questions verifies the adequacy of the study of the study materials and the correct acquisition of the contents and is only a prerequisite for admission to the second part of the written test. Only students who have correctly answered at least 6 out of 10 questions will be admitted to the second part of the exam (open questions).The open questions are aimed at ascertaining students' ability to understand and elaborate the concepts of the course.

Textbooks and Reading Materials

Attending students

1) Rossi, Ugo e Alberto Vanolo, Geografia politica urbana, Laterza, Roma-Bari 2010 (pp. 3-72);

2) Semi, G. (2015). Gentrification. Tutte le città come Disneyland? Bologna: Il Mulino.

Further bibliography will be communicated during the course.

 

Studenti non frequentanti

1) Rossi, Ugo e Alberto Vanolo, Geografia politica urbana, Laterza, Roma-Bari 2010 (pp. 3-72);

2) Semi, G., Gentrification. Tutte le città come Disneyland?, Mulino, Bologna 2015.

Enter

Key information

Field of research
SPS/10
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

  • Manual enrolments
  • Self enrolment (Student)

Staff

    Teacher

  • Simone Tosi
  • Tutor

  • Pietro Giuseppe Palvarini

  • Cities and Local Governement
  • Home
Get the mobile app
Policies
© 2023 Università degli Studi di Milano-Bicocca