Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Servizio Sociale [E3902N - E3901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Social Change and Everyday Life
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Social Change and Everyday Life
Course ID number
2122-2-E3901N073
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di:

1) Conoscenza e comprensione: offrire a studentesse e studenti le conoscenze necessarie per individuare le sfide che il mutamento socioculturale (livelli micro e macro) pone al servizio sociale.

2) Capacità di applicare conoscenza e comprensione: fornire gli strumenti teorici e metodologici essenziali per comprendere la relazione tra servizio sociale, mutamento sociale, corsi di vita.


Contenuti sintetici

Il mutamento socioculturale

Le generazioni

I corsi di vita

La vita quotidiana

Le sfide (locali e globali) per il servizio sociale nel XXI secolo

Riflessività e resilienza.


Programma esteso

Il corso è composto da tre parti. La prima parte introduttiva presenterà alcuni concetti fondamentali (mutamento sociale, globalizzazione, generazioni, corsi di vita, vita quotidiana). La seconda parte discuterà la relazione tra tendenze di mutamento sociale (trend globali) e corsi di vita familiari e individuali. La terza parte è finalizzata ad individuare le sfide che il servizio sociale è chiamato ad affrontare nel XXI secolo per aumentare la resilienza di soggetti e famiglie. 

Prerequisiti

Conoscenze sociologiche e di metodologia della ricerca sociale di base.

Metodi didattici

Lezioni in aula, seminari tenuti da esperti/e.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale: colloquio di discussione sui testi d’esame.

Testi di riferimento

Testi da preparare per l’esame/Required readings:

  1.  Jedlowski, P. (2003). La sociologia della vita quotidiana oggi: https://duemilaragioni.myblog.it/2008/09/07/paolo-jedlowski-la-sociologia-della-vita-quotidiana-oggi/
  2.  Lorenz, W. (2010). Globalizzazione e servizio sociale in Europa, Roma, Carocci.
  3.  Gui, L. (2015). “Premessa. Il lavoro sociale che cambia e la formazione dei social worker di domani”, in V. Pellegrino & C. Scivoletto (a cura di), Il lavoro sociale che cambia. Per una innovazione della formazione universitaria, Milano, FrancoAngeli, pp. 17-32: https://gspi.unipr.it/sites/st26/files/allegatiparagrafo/10-05-2016/gui_in_pellegrino_scivoletto_lavoro_sociale_cambia.pdf
  4.  Sanfelici, M., Gui, L. & Mordeglia, S. (2020, a cura di). Il servizio sociale nell’emergenza Covid-19, Fondazione Nazionale Assistenti Sociali, FrancoAngeli open access: https://www.fondazioneassistentisociali.com/il-servizio-sociale-nellemergenza-covid-19-la-ricerca-fnas-cnoas-in-un-libro/
  5.  CNOAS et al. (2020). Vademecum servizio sociale e professionale post-pandemia: https://cnoas.org/news/servizio-sociale-professionale-e-post-pandemia-ecco-un-vademecum/
  6.  La definizione globale del lavoro sociale: https://www.iassw-aiets.org/it/global-definition-of-social-work-review-of-the-global-definition/


Letture consigliate/Suggested readings:

  • Brandt, S., Roose, R., & Verschelden, G. (2016). “Coming Up for Air: Exploring an Intergenerational Perspective on Social Work”, in British Journal of Social Work, 46(5), pp. 1266-1281: https://doi.org/10.1093/bjsw/bcv055
  • Dominelli, L. (2005). “Introduzione”, in L. Dominelli Il servizio sociale. Una professione che cambia, Trento, Erikson: http://www.grusol.it/informazioni/29-04-06.PDF
  • Dal Pra Ponticelli, M. (2010). Nuove prospettive per il servizio sociale, Roma, Carocci.
  • Facchini, C. (2010, a cura di). Tra impegno e professione. Gli assistenti sociali come soggetti del welfare, Bologna, Il Mulino (in particolare i capitoli della terza parte)
  • Grand Challenges for Social Work (2020). Progress and Plans for the Grand Challenges. An Impact Report at Year 5 of the 10-Year Initiative: https://socialwork.uw.edu/sites/default/files/GCSW%20Impact%20Report.pdf
  • Lyons, K. (2006). “Globalization and Social Work: International and Local Implications”, in British Journal of Social Work, 36(3), pp. 365-380: http://www.jstor.org/stable/23720931


ERASMUS STUDENTS

·         Brandt, S., Roose, R., & Verschelden, G. (2016). “Coming Up for Air: Exploring an Intergenerational Perspective on Social Work”, in British Journal of Social Work, 46(5), pp. 1266-1281: https://doi.org/10.1093/bjsw/bcv055

·         Dominelli, L. (2014). “Promoting environmental justice through green social work practice: A key challenge for practitioners and educators”, in International Social Work 57(4), pp. 338–345: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0020872814524968

·         Grand Challenges for Social Work (2020). Progress and Plans for the Grand Challenges. An Impact Report at Year 5 of the 10-Year Initiative: https://socialwork.uw.edu/sites/default/files/GCSW%20Impact%20Report.pdf

·        Lorenz, W. (2008). "Towards a European model of social work", in Australian Social Work, 61(1), pp. 7-24: https://doi.org/10.1080/03124070701818708; https://www.researchgate.net/publication/233285614_Towards_a_European_Model_of_Social_Work

·         Lyons, K. (2006). “Globalization and Social Work: international and local implications”, in British Journal of Social Work, 36(3), pp. 365-380: http://www.jstor.org/stable/23720931

·         Noble, C., Strauss, H., & Littlechild, B. (Eds.) (2014). Global Social Work: Crossing Borders, Blurring Boundaries, Sydney, Sydney University Press: https://open.sydneyuniversitypress.com.au/9781743324042.html


Export

Learning objectives

1) Knowledge and understanding. The course will focus on the nexus between social work and different levels of sociocultural change (micro and macro level).

2) Applying knowledge and understanding. The course aims to increase students’ methodological skills and competencies (that will enable them conduct acceptable independent research in these areas) and to develop a vision for the future aims and profiles of social work.


Contents

Social and Cultural Change

Generations

Life Courses

Everyday Life

Local and Global Challenges for Social Work in XXI Century

Reflexivity and Resilience.


Detailed program

In the first part of the course, key concepts and ideas are presented. The second part will discuss some aspects of sociocultural change and the consequences of global transformations on people’s daily lives. The third part will address the most significant challenges affecting social work in XXI century.


Prerequisites

Reasonable educational skills in sociology and social research methodology.

Teaching methods

Lessons and seminars.

Assessment methods

Oral exam.

Textbooks and Reading Materials

Testi da preparare per l’esame/Required readings:

  1.  Jedlowski, P. (2003). La sociologia della vita quotidiana oggi: https://duemilaragioni.myblog.it/2008/09/07/paolo-jedlowski-la-sociologia-della-vita-quotidiana-oggi/
  2.  Lorenz, W. (2010). Globalizzazione e servizio sociale in Europa, Roma, Carocci.
  3.  Gui, L. (2015). “Premessa. Il lavoro sociale che cambia e la formazione dei social worker di domani”, in V. Pellegrino & C. Scivoletto (Eds.), Il lavoro sociale che cambia. Per una innovazione della formazione universitaria, Milano, FrancoAngeli, pp. 17-32: https://gspi.unipr.it/sites/st26/files/allegatiparagrafo/10-05-2016/gui_in_pellegrino_scivoletto_lavoro_sociale_cambia.pdf
  4.  Sanfelici, M., Gui, L. & Mordeglia, S. (2020, Eds.). Il servizio sociale nell’emergenza Covid-19, Fondazione Nazionale Assistenti Sociali, FrancoAngeli open access: https://www.fondazioneassistentisociali.com/il-servizio-sociale-nellemergenza-covid-19-la-ricerca-fnas-cnoas-in-un-libro/
  5.  CNOAS et al. (2020). Vademecum servizio sociale e professionale post-pandemia: https://cnoas.org/news/servizio-sociale-professionale-e-post-pandemia-ecco-un-vademecum/
  6.  La definizione globale del lavoro sociale: https://www.iassw-aiets.org/it/global-definition-of-social-work-review-of-the-global-definition/


Letture consigliate/Suggested readings:

  • Brandt, S., Roose, R., & Verschelden, G. (2016). “Coming Up for Air: Exploring an Intergenerational Perspective on Social Work”, in British Journal of Social Work, 46(5), pp. 1266-1281: https://doi.org/10.1093/bjsw/bcv055
  • Dominelli, L. (2005). “Introduzione”, in L. Dominelli Il servizio sociale. Una professione che cambia, Trento, Erikson: http://www.grusol.it/informazioni/29-04-06.PDF
  • Dal Pra Ponticelli, M. (2010). Nuove prospettive per il servizio sociale, Roma, Carocci.
  • Facchini, C. (2010, a cura di). Tra impegno e professione. Gli assistenti sociali come soggetti del welfare, Bologna, Il Mulino (in particolare i capitoli della terza parte)
  • Grand Challenges for Social Work (2020). Progress and Plans for the Grand Challenges. An Impact Report at Year 5 of the 10-Year Initiative: https://socialwork.uw.edu/sites/default/files/GCSW%20Impact%20Report.pdf
  • Lyons, K. (2006). “Globalization and Social Work: International and Local Implications”, in British Journal of Social Work, 36(3), pp. 365-380: http://www.jstor.org/stable/23720931


ERASMUS STUDENTS

·         Brandt, S., Roose, R., & Verschelden, G. (2016). “Coming Up for Air: Exploring an Intergenerational Perspective on Social Work”, in British Journal of Social Work, 46(5), pp. 1266-1281: https://doi.org/10.1093/bjsw/bcv055

·         Dominelli, L. (2014). “Promoting environmental justice through green social work practice: A key challenge for practitioners and educators”, in International Social Work 57(4), pp. 338–345: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0020872814524968

·         Grand Challenges for Social Work (2020). Progress and Plans for the Grand Challenges. An Impact Report at Year 5 of the 10-Year Initiative: https://socialwork.uw.edu/sites/default/files/GCSW%20Impact%20Report.pdf

·        Lorenz, W. (2008). "Towards a European model of social work", in Australian Social Work, 61(1), pp. 7-24: https://doi.org/10.1080/03124070701818708; https://www.researchgate.net/publication/233285614_Towards_a_European_Model_of_Social_Work

·         Lyons, K. (2006). “Globalization and Social Work: international and local implications”, in British Journal of Social Work, 36(3), pp. 365-380: http://www.jstor.org/stable/23720931

·         Noble, C., Strauss, H., & Littlechild, B. (Eds.) (2014). Global Social Work: Crossing Borders, Blurring Boundaries, Sydney, Sydney University Press: https://open.sydneyuniversitypress.com.au/9781743324042.html




Enter

Key information

Field of research
SPS/07
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • ER
    Elisabetta Ruspini
  • Assistant

  • CQ
    Cristina Incoronata Quartararo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics