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  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Tourism Communications and Marketing
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Tourism Communications and Marketing
Course ID number
2122-1-F7601M005
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Tourism Marketing Course ID number 2122-1-F7601M005-F7601M005M
Course summary SYLLABUS
Course full name Tourism Communication Course ID number 2122-1-F7601M005-F7601M006M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Area di apprendimento

Obiettivi formativi

Il modulo si prefigge di sviluppare gli elementi specialistici del turismo in un’ottica focalizzata sulle sue strutture comunicative. In particolare, saranno affrontate tematiche specifiche al fine di individuare e gestire gli strumenti di comunicazione più efficaci per il settore del turismo, anche attraverso un’analisi delle innovazioni e delle nuove tecnologie informative. Casi aziendali concreti saranno esemplificati e trattati in aula.

Contenuti sintetici

I contenuti del corso mirano a far conoscere e comprendere agli studenti le caratteristiche delle principali tecniche della comunicazione nel settore del turismo, in relazione a diversi contesti competitivi. Verranno illustrate cause ed effetti delle diverse dinamiche di concorrenza nella gestione della comunicazione dei prodotti turistici e verranno forniti modelli di strategie e tecniche, utili per la definizione ottimale dei singoli prodotti turistici. A conclusione del corso, lo studente sarà in grado di analizzare in modo autonomo i diversi aspetti che caratterizzano il settore turistico, elaborandone le politiche di comunicazione necessari nei differenti contesti di concorrenza.

Programma esteso

1. La comunicazione di marketing nel turismo

2. Teoria e applicazioni della comunicazione del turismo

3. L'ambiente e la comunicazione del turismo

4. Il consumatore e la comunicazione del turismo

5. Le strategie di comunicazione del turismo

6. Segmentazione, targeting e positioning nella comunicazione del turismo

7. La pianificazione e la comunicazione del turismo

8. Le strategie pubblicitarie e la comunicazione del turismo

9. Altre strategie e la comunicazione del turismo

10. E-communications issues nel turismo


Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Lezioni tradizionali, lezioni interattive, testimonianze aziendali, project work

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame è svolto in forma orale ed è basato sui testi di riferimento. Il voto finale dell'insegnamento è il risultato derivante dalla media ponderata dei voti presi nei due moduli.

Testi di riferimento

McCabe Scott "Marketing communications in tourism and hospitality: concepts, strategies and cases", Routledge, 2009.

Il materiale didattico, se disponibile, è pubblicato sull'elearning.


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Learning area

Learning objectives

The module aims to develop the elements of tourism in a focused perspective on its communicative structures. In particular, specific issues will be addressed in order to identify and manage the most effective communication tools for the tourism sector,  through an analysis of innovations and new information technologies. Case studies will be exemplified in the classroom.

Contents

This module will introduce students to the key marketing communication issues in the tourism sector. In particular, it will be adopted the perspective of the main operators involved in this industry, namely: hotels, intermediaries, attractions, destination management bodies and non-governmental bodies. By this way it will be examined the following topics: cultural communication, integrated communication, advertising, promotion, public relations. Further the role of the internet and social media in tourism sector and their influence on marketing communication will be examined.

Detailed program

1. Positioning marketing communications for tourism and hospitality

2. Communications strategies and applications

3. The marketing communications environment

4. Consumer roles in marketing communcations

5. Marketing communications and organisational strategy

6. Segmentation, targeting and positioning

7. Marketing communication planning

8. Advertising strategies for tourism and hospitality

9. Other communcations strategies

10. Interactive and E-communications issues and strategies


+

Prerequisites

None

Teaching methods

42 face-to-face hours. Traditional, interactive lessons, guest lectures and project works

Assessment methods

Oral examination on textbooks and reading materials. The mark of "Marketing e comunicazione del turismo" is the weighted average of two marks in "Marketing del turismo" and "Comunicazione del turismo".

Textbooks and Reading Materials

McCabe Scott "Marketing communications in tourism and hospitality: concepts, strategies and cases", Routledge, 2009.

Slides and other reading materials (if any) will be available online in elearning website (further contact Dott.ssa Elisa Rancati to define any program details).

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Key information

ECTS
12
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
84
Language
Italian

Students' opinion

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Bibliography

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Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access
Self enrolment (Student)

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