Course Syllabus
Obiettivi formativi
Il corso mira a fornire strumenti concettuali, analitici e metodologici utili alla comprensione delle principali trasformazioni delle società europee in un'ottica comparativa.
Contenuti sintetici
Il corso approfondisce le principali caratteristiche e dinamiche di cambiamento delle società europee contemporanee con particolare attenzione alla regolazione del welfare e del mercato del lavoro, alle politiche sociali e di inclusione, alla questione di genere, ai fenomeni migratori e demografici e all’impatto del processo di integrazione sovranazionale su queste dimensioni.
Programma esteso
Il corso affronta le principali trasformazioni e sfide che le società europee stanno attraversando e adotta una prospettiva comparata per analizzare i processi di convergenza/divergenza interni all’Europa e il funzionamento delle istituzioni sociali e della regolazione socio-economica all'interno dei paesi europei. Particolare attenzione è dedicata ai cambiamenti nel mercato del lavoro e nell’arena del welfare, alla questione di genere, demografica e migratoria.
Il programma si sviluppa attorno alle seguenti tematiche:
Società europee, multi-level governance e varietà dei capitalismi
Lavoro, digitalizzazione, gig economy
Donne, giovani e immigrati nel mercato del lavoro
Inclusione attiva e politiche del lavoro
Disuguaglianze e regolazione del welfare
Nuovi rischi sociali, innovazione e investimento sociale
Cambiamenti demografici, la famiglia e le politiche sociali
Immigrazione, integrazione, cittadinanza e identità
Prerequisiti
Nessuno
Metodi didattici
La didattica si svolgerà tramite lezioni frontali combinate con discussioni in aula e si avvarrà di strumenti didattici per l’interazione e il confronto diretto con studenti e studentesse, i/le quali potranno partecipare a lavori di gruppo, dibattiti e presentazioni. In caso di restrizioni emergenziali, la didattica si potrà svolgere in modalità mista o a distanza. Il corso si tiene in lingua inglese.
Modalità di verifica dell'apprendimento
L’esame prevede una prova scritta con tre domande aperte. Gli studenti e le studentesse frequentanti hanno la possibilità di presentare degli approfondimenti tematici in aula e/o di svolgere delle tesine di approfondimento.
Testi di riferimento
Testi obbligatori:
Crouch, C. (2016) Society and Social Change in 21st Century Europe, Palgrave Macmillan
Mau, S., Verwiebe, R. (2010) European Societies. Mapping Structure and Change, The Policy Press
Un testo a scelta tra i seguenti:
Crouch, C. (2019) Will the Gig Economy Prevail? Cambridge: Polity
Esping-Andersen, G. (2009) The Incomplete Revolution. Adapting to Women’s New Roles, Polity Press
Hassel, A., Palier, B. (2021, eds.) Growth & Welfare in Advanced Capitalist Economies, Oxford University Press
Hemerijck, A., (2017, ed.) The uses of Social Investment, Oxford University Press
Scalise, G. (2020) The political Economy of Policy Ideas: The European Strategy of Active Inclusion in Context, Palgrave Macmillan
Learning objectives
The course aims at providing conceptual, analytical and methodological tools for understanding the main transformations of European societies from a comparative perspective.
Contents
The course explores the main characteristics and dynamics of change in contemporary European societies with particular attention to welfare and labour market regulation, social and inclusion policies, gender issues, migration and demographic phenomena and the impact of the process of supranational integration on these dimensions.
Detailed program
The course deals with the main transformations and challenges that European societies are going through and adopts a comparative perspective to analyse the convergence/divergence processes within Europe and the functioning of social institutions and socio-economic regulation in European countries. Particular attention is devoted to the changes in the labour market and welfare arena, to gender, demographic and migration issues.
The programme is developed around the following topics:
- European societies, multi-level governance and variety of capitalisms
- Work, digitalisation, gig economy
- Women, young people and immigrants in the labour market
- Active inclusion and labour policies
- Inequalities and welfare regulation
- New social risks, innovation and social investment
- Demographic change, family and social policies
- Immigration, integration, citizenship and identity
Prerequisites
None
Teaching methods
Lectures are combined with class discussions and use of teaching tools for interaction with students, who will be able to participate in group work, debates and presentations. In the event of emergency restrictions, teaching may be carried out in blended or distance modes. The corse is held in English.
Assessment methods
The exam consists of a written test with three open questions. Students have the opportunity to give presentations during the course and write a final paper.
Textbooks and Reading Materials
Basic textbooks:
Crouch, C. (2016) Society and Social Change in 21st Century Europe, Palgrave Macmillan
Mau, S., Verwiebe, R. (2010) European Societies. Mapping Structure and Change, The Policy Press
One text among the following:
Crouch, C. (2019) Will the Gig Economy Prevail? Cambridge, Polity
Esping-Andersen, G. (2009) The Incomplete Revolution. Adapting to Women’s New Roles, Polity Press
Hassel, A., Palier, B. (2021, eds.) Growth & Welfare in Advanced Capitalist Economies, Oxford University Press
Hemerijck, A., (2017, ed.) The uses of Social Investment, Oxford University Press
Scalise, G. (2020) The political Economy of Policy Ideas: The European Strategy of Active Inclusion in Context, Palgrave Macmillan