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  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Management e Design dei Servizi [F6303M - F6302N]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Information and Knowledge Management
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Information and Knowledge Management
Course ID number
2122-1-F6302N016-F6302N018M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Information Management and Services Evaluation

Course Syllabus

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Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

Il corso si propone di far conoscere le tecnologie web (social media) a supporto dei servizi digitali (pubblici e privati) e delle strategie aziendali.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

Previste esercitazioni pratiche su casi da studiare singolarmente o a gruppi mediante l’utilizzo di tecnologie web, finalizzate alla produzione di documenti oggetto di valutazione.


Contenuti sintetici

- Servizi digitali

- La gestione della conoscenza aziendale

- Social Media Analytics

- Social Media Marketing

- Text Mining

Programma esteso

1.    Servizi digitali e Social Media

2.    La gestione della conoscenza aziendale

2.1    I dati non strutturati

3.    Social Media Marketing, strategie

3.1   Brand reputation

3.2    Influencer Marketing

3.3    Engagement Marketing

4.    Introduzione a Social Media Analytics

4.1    Metriche e tecniche

5.    Tecniche di trattamento dei dati non strutturati

6.    Text Mining con software (Rapidminer e Orange)

7.    Laboratorio di Text Mining


Prerequisiti

Generale conoscenza delle principali tecnologie ed applicazioni informatiche.

Metodi didattici

Il corso è erogato in italiano e prevede lezioni ed esercitazioni. 

Le lezioni frontali sono dedicate all'approfondimento degli argomenti teorici inerenti il corso.

Le esercitazioni sono mirate all'utilizzo di software di trattamento dei dati non strutturati, in particolare per eseguire operazioni di Text Mining su dati scaricati da diverse fonti Web. 


Modalità di verifica dell'apprendimento

La modalità di verifica si basa su una prova scritta con orale facoltativo (per chi ha conseguito una valutazione almeno pari a 18/30 nella prova scritta).  

La prova scritta si svolge al computer ed è composta da domande aperte e chiuse e risposta multipla su tutti gli argomenti del corso. 

La prova orale è mirata ad accertare la conoscenza teorica dello studente sugli argomenti del corso. Saranno quindi valutate le capacità di ragionare e approfondire  le tematiche proposte in sede di esame e il rigore metodologico del loro sviluppo.

In sede di valutazione viene considerata la capacità dello studente di rispondere a quesiti specifici facendo riferimento agli aspetti teorici e pratici (mediante esempi) connessi all'argomento richiesto.

La prova d'esame è comune sia per gli studenti frequentanti sia per i non frequentanti.



Testi di riferimento

1) M. Mezzanzanica, D. Cavenago, “Scienza dei servizi – Un percorso tra metodologie e applicazioni”, Springer-Verlag Italia, (2010) [ISBN: 978 88 470 1363 6]; 

2) V. Cosenza, "Social media ROI", Apogeo, 2012, ebook acquistabile in rete, capitoli: 1, 2, 4, 5 (i concetti fondamentali). 

nel corso delle lezioni sarà indicato dai docenti ulteriore materiale (slide, articoli…).


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Learning objectives

Knowledge and understanding

The course aims to learn some web technologies (social media) to support digital services (public and private) and corporate strategies.

Applying knowledge and understanding

Provided practical exercises on cases to be studied individually or in groups through the use of web technologies, aimed at the production of documents being evaluated.


Contents

- Digital Services

- Corporate Knowledge Management

- Social Media Analytics

- Social Media Marketing

- Text Mining

Detailed program

1. Digital services and Social Media

2. Corporate Knowledge Management

2.1 Unstructured data

3. Social Media Marketing, strategies

3.1 Brand reputation

3.2 Influencer Marketing

3.3 Engagement Marketing

4. Introduction to Social Media Analytics

4.1 Metrics and techniques

5. Techniques for processing unstructured data

6. Text Mining with software (Rapidminer and Orange)

7. Text Mining laboratory

Prerequisites

Fairly good skills in learning, writing and speaking, together with a general knowledge about the main technologies and applications of Computer Science.

Teaching methods

The course is delivered in Italian and includes lectures and exercises.

The lectures are dedicated to the study of the theoretical topics related to the course.

The exercises are aimed at using tools to analyze unstructured data, in particular to perform Text Mining techniques on data scraped from the web. 


Assessment methods

The verification method is based on a written test with optional oral (for those who have obtained an evaluation of at least 18/30 in the written test).

The written test takes place at the computer and it consists of open and closed questions with multiple answers on all course topics.


The oral exam is aimed at assessing the theoretical knowledge of the student on the topics of the course. The ability to reason and deepen the issues proposed during the examination and the methodological rigor of their development will be evaluated. 

The evaluation is focused on the student's ability to answer to specific questions by referring both to the theoretical and practical aspects (through examples) connected to the requested topic.

The test is common for both attending students and non-attending students.


 


Textbooks and Reading Materials

1) M. Mezzanzanica, D. Cavenago, “Scienza dei servizi – Un percorso tra metodologie e applicazioni”, Springer-Verlag Italia, (2010) [ISBN: 978 88 470 1363 6]; 

2) V. Cosenza, "Social media ROI", Apogeo, 2012, ebook available on internet, chapters: 1, 2, 4, 5 (the basic concepts).
 

Further material (slides and papers on specific topics) is available on the elearning page of the course.

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Key information

Field of research
ING-INF/05
ECTS
6
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RB
    Roberto Boselli
  • Assistant

  • CG
    Chiara Grosso

Enrolment methods

Guest access
Self enrolment (Student)
Manual enrolments

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