Course Syllabus
Obiettivi formativi
Gli obiettivi formativi (OF) sono:
OF-1: Acquisire familiarità con i principi di base del Public Speaking.
OF -2: Essere in grado di fare una presentazione efficace in pubblico (online e offline).
OF -3: Acquisire familiarità con i principi di base della Comunicazione e delle Relazioni Pubbliche.
OF -4: Essere in grado di redigere comunicati stampa efficaci.
OF -5: Apprendere le principali teorie sociologiche per leggere i processi di comunicazione
OF --6: Acquisire familiarità con i principi di base della negoziazione.
OF --7: Imparare a leggere e utilizzare un articolo scientifico peer-reviewed inerente la comunicazioneContenuti sintetici
Il corso è volto in primo luogo a sviluppare capacità
di public speaking (parlare in pubblico), di scrivere e presentare agli altri, acquisendo anche i
principi di base delle teorie della comunicazione da una prospettiva
sociologica. In secondo luogo, a permettere agli studenti di acquisire capacità
di negoziazione di base. Particolare attenzione sarà dedicata al caso della
comunicazione finanziaria
Programma esteso
Il corso ha lo scopo di esplorare e analizzare i principi di base della comunicazione e della negoziazione. Il corso parte dei principi base del public speaking efficace, passando alle abilità di presentazione ai principi base della comunicazione per iscritto. Prosegue con alcune letture ed esercizi volti a consentire agli studenti di acquisire capacità di negoziazione di base. Particolare attenzione sarà dedicata al caso della comunicazione finanziaria e dell'educazione finanziaria.
Gli studenti eseguiranno simulazioni di presentazione in pubblico ed elaborazione di testi scritti di Relazioni Pubbliche e guarderanno esempi reali da scenari del settore pubblico, privato e non profit. Come fare una presentazione pitch a potenziali clienti? Come scrivere un comunicato stampa efficace? Quale frame utilizzare durante una crisi di comunicazione? Perché il mirroring è molto utile in certi tipi di trattative? Il corso risponderà a queste domande e coinvolgerà gli studenti in compiti pratici settimanali.
Gli studenti frequentanti saranno tenuti a partecipare attivamente alle esercitazioni scritte e orali. Le presentazioni degli studenti verranno occasionalmente registrate, su base volontaria, e rese disponibili agli studenti per la visualizzazione.Prerequisiti
Nessuno
Metodi didattici
Il corso è tenuto interamente in lingua inglese. Il corso prevede: lezioni teoriche, lettura di paper da riviste peer-reviewed, analisi di video e talk, illustrazione di case histories, testimonianze di esperti, discussioni ed esercitazioni di gruppo in aula, presentazioni in aula. Maggiori informazioni verranno fornite durante le lezioni su https://elearning.unimib.it/
Modalità di verifica dell'apprendimento
VALUTAZIONI DEGLI STUDENTI
Per “STUDENTI FREQUENTANTI”, ovvero coloro che frequentano almeno il 50% della lezione (24 ore su 48 ore), la valutazione avviene sulla base di due prove (A1 e A2).
A.1) una PROVA SCRITTA FINALE con 5 domande aperte in lingua inglese, sui testi illustrati nella successiva sezione "Bibliografia"; e A.2) una PRESENTAZIONE DI SQUADRA da presentare in aula in gruppi di minimo 2 e non più di 3 persone, dimostrando capacità di parlare in pubblico, su argomenti concordati nel corso con il docente. Il punteggio attribuibile alla PRESENTAZIONE DI SQUADRA va da 0 a 5. All'esito della PROVA SCRITTA FINALE sarà aggiunto il punteggio se quest'ultimo viene superato con un voto di almeno 18 su 30. La PRESENTAZIONE DI SQUADRA deve essere presentata al docente entro la scadenza indicata durante le lezioni e pubblicata su https://elearning.unimib.it/, e comunque entro la fine delle lezioni.
Per gli “STUDENTI NON FREQUENTANTI” (cioè coloro che non frequenteranno almeno il 50% della lezione), l'esame consisterà in una PROVA FINALE SCRITTA con 8 domande aperte in lingua inglese sui testi illustrati nella sezione "Letture obbligatorie" di seguito
Eventuali ulteriori informazioni sulla valutazione degli studenti verranno fornite durante il corso attraverso la piattaforma https://elearning.unimib.it/ .
Il tipo di valutazione degli studenti (orale, scritta, altri, online, offline) può essere soggetta a modifiche in caso di situazioni di emergenza pandemica
Testi di riferimento
PER STUDENTI FREQUENTANTI tutti gli studenti frequentanti - ovvero coloro che avranno frequentato almeno il 50% delle lezioni (24 ore su 48 ore) - dovranno studiare i seguenti testi:
Gallo C., (2014), Talk Like TED: The 9 Public Speaking Secrets of the World's Top Minds, St Martins Pr; New edizione (only PART I “Emotional”).
Mc Quail D., Deuze M., (2020), Media&Mass communicaton Theory, SAGE, 7h Edition (only PART 2: “THEORIES”).
Nijkrake J., Jordy F., Gosselt H.F., Gutteling J.M., (2015), “Competing frames and tone in corporate communication versus media coverage during a crisis”, in «Public Relations Review», Volume 41, Issue 1, March, pp. 80–88.
Rinaldi E.E., (2016), The relationship between financial education and society: a sociological perspective, in «Italian Journal of Sociology Of Education», vol. 8 (n.3), pp. 126-148.
Voss C., Raz T., (2016), Never Split The Difference: Negotiating as if Your Life Depended on It, USA, HarperCollins.
========PER STUDENTI NON-FREQUENTANTI. Gli studenti non-frequentanti dovranno studiare i seguenti testi:
Gallo C., (2014), Talk Like TED: The 9 Public Speaking Secrets of the World's Top Minds, St Martins Pr; New edizione.
Gregory D. Saxton & Richard D. Waters (2014) What do Stakeholders Like on Facebook? Examining Public Reactions to Nonprofit Organizations’ Informational, Promotional, and Community-Building Messages, in «Journal of Public Relations Research»,, 26:3, 280-299, DOI: 10.1080/1062726X.2014.908721.
Mc Quail D., Deuze M., (2020), Media&Mass communicaton Theory, ed. SAGE, 7h Edition (PART 2 “THEORIES” and PART 5“Content”).
Menkel-Meadow C., (2000). Teaching about gender and negotiation: Sex, truths, and videotape, , in «Negotiation Journal»,, 16(4), 357-375.
Nijkrake J., Jordy F., Gosselt H.F., Gutteling J.M., (2015), “Competing frames and tone in corporate communication versus media coverage during a crisis”, in «Public Relations Review», Volume 41, Issue 1, March, pp. 80–88.
Rinaldi E.E., (2016), The relationship between financial education and society: a sociological perspective, in «Italian Journal of Sociology Of Education», vol. 8 (n.3), pp. 126-148.
Voss C., Raz T., (2016), Never Split The Difference: Negotiating as if Your Life Depended on It, USA, HarperCollins.
Periodo di erogazione dell’insegnamento
II semestre
Lingua di insegnamento
Inglese
Learning objectives
The intended learning objectives (LO) are:
LO–1: Becoming familiar with the basic principles of Public Speaking.
LO-2: Being able to give an effective presentation in public (online and offline).
LO–3: Becoming familiar with the basic principles of Communication and Public Relation.
LO–4: Writing effective press releases.
LO-5: Learning main sociological theories to read communication processes
LO–6: Becoming familiar with the basic principles of negotiation.
LO–7: Learning how to read and use a peer-reviewed paper about communication.
Contents
This course is for students firstly to build mainly on public speaking, writing, presentation skills, acquiring also basic principles of communication theories from a sociological perspective. Secondarily, for students to acquire basic negotiation skills. A special focus will be given on the case of financial communication
Detailed program
This class is intended to explore and analyse basic principles of communication and negotiation. The course starts from the principle of effective public speaking, moving on presentation skills to the basic principle of communication in writing. Secondarily, for students to acquire basic negotiation skills. A special focus will be given on the case of financial communication and education,
Students will run simulations of public speaking, of PR writing and look at real example from public, private and non-profit sector scenarios. How do you pitch potential clients? How to write and effective press release? Which frame to use during a communication crises? Why is mirroring very useful in certain type of negotiations? The course will answer these questions and emphasizes weekly practical assignments. Readings and video clips include works by practitioners and scholars.
Attending students will be required to participate actively in written and oral exercises. Students’ presentations will occasionally be recorded, on a voluntary base, and made available for students to view.
Prerequisites
None
Teaching methods
The course is entirely held in ENGLISH LANGUAGE. The course includes: theoretical lectures, reading of papers from peer-reviewed journal, analyses of video and talks, illustration of case histories, experts’ testimonies, discussions and group exercises in the classroom, classroom presentations. More information will be given during the lessons on https://elearning.unimib.it/
Assessment methods
For “ATTENDING STUDENTS”, i.e. those who attend at least 50% of the lesson (24 hours out of 48 hours) the students assessment will consist in two part (A1 and A2):
A.1) a FINAL WRITTEN EXAM with 5 open questions in English, on the texts illustrated in the section"Required readings" below;
and
A.2) a TEAM PRESENTATION to be presented in the classroom in groups of minimum 2 and no more than 3 persons, showing public speaking skills, on topics agreed in the course with the teacher. Marks attributable for the TEAM PRESENTATION range from 0 to 5. Marks will be added to the outcome of the FINAL WRITTEN EXAM if the latter is passed with a mark of at least 18 out of 30. The TEAM PRESENTATION must be submitted to the teacher by the deadline indicated during the lessons and published on https://elearning.unimib.it/ , and in any case within the end of lessons.
For “NOT ATTENDING STUDENTS” (i.e. those who will not attend at least 50% of the lesson), the exam will consist of a FINAL WRITTEN EXAM with 8 open questions in English on the texts illustrated in "Required readings" below
Any further information about students’ assessment will be provided during the course through the platform https://elearning.unimib.it/ .
Students’ type of assessment (oral, written, others, online, offline) may be subject to change in case of pandemic emergency situations
Textbooks and Reading Materials
FOR ATTENDING STUDENTS. All attending students - - i.e. those who will attend at least 50% of the lessons (24 hours out of 48) - will have to study all the readings indicated below:
Gallo C., (2014), Talk Like TED: The 9 Public Speaking Secrets of the World's Top Minds, St Martins Pr; New edizione (only PART I “Emotional”).
Mc Quail D., Deuze M., (2020), Media&Mass communicaton Theory, SAGE, 7h Edition (only PART 2: “THEORIES”).
Nijkrake J., Jordy F., Gosselt H.F., Gutteling J.M., (2015), “Competing frames and tone in corporate communication versus media coverage during a crisis”, in «Public Relations Review», Volume 41, Issue 1, March, pp. 80–88.
Rinaldi E.E., (2016), The relationship between financial education and society: a sociological perspective, in «Italian Journal of Sociology Of Education», vol. 8 (n.3), pp. 126-148.
Voss C., Raz T., (2016), Never Split The Difference: Negotiating as if Your Life Depended on It, USA, HarperCollins.
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FOR NOT-ATTENDING STUDENTS.
Not attending students will have to study all the reading indicated below:
Gallo C., (2014), Talk Like TED: The
9 Public Speaking Secrets
of the World's Top Minds, St
Martins Pr; New edizione.
Gregory D. Saxton & Richard D. Waters (2014) What do Stakeholders Like on Facebook? Examining Public Reactions to Nonprofit Organizations’ Informational, Promotional, and Community-Building Messages, in «Journal of Public Relations Research»,, 26:3, 280-299, DOI: 10.1080/1062726X.2014.908721.
Mc Quail D., Deuze M., (2020), Media&Mass communicaton Theory, ed. SAGE, 7h Edition (PART 2 “THEORIES” and PART 5“Content”).
Menkel-Meadow C., (2000). Teaching about gender and negotiation: Sex, truths, and videotape, , in «Negotiation Journal»,, 16(4), 357-375.
Nijkrake J., Jordy F., Gosselt H.F., Gutteling J.M., (2015), “Competing frames and tone in corporate communication versus media coverage during a crisis”, in «Public Relations Review», Volume 41, Issue 1, March, pp. 80–88.
Rinaldi E.E., (2016), The relationship between financial education and society: a sociological perspective, in «Italian Journal of Sociology Of Education», vol. 8 (n.3), pp. 126-148.Voss C., Raz T., (2016), Never Split The Difference: Negotiating as if Your Life Depended on It, USA, HarperCollins.
Voss C., Raz T., (2016), Never Split The Difference: Negotiating as if Your Life Depended on It, USA, HarperCollins.Semester
II semester
Teaching language
English