Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Marketing e Mercati Globali [F7704M - F7702M]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Global Marketing Management
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Global Marketing Management
Course ID number
2122-1-F7702M073
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Marketing Management Course ID number 2122-1-F7702M073-F7702M100M
Course summary SYLLABUS
Course full name Digital Communication Course ID number 2122-1-F7702M073-F7702M120M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Obiettivi formativi

    Riconoscere e sviluppare le politiche di marketing management delle imprese globali

    Comprendere la natura della comunicazione digitale attraverso la conoscenza del dato, approfondendone i caratteri e le potenzialità


    Contenuti sintetici

    ll corso si divide in due moduli " Marketing Management  6 cfu" e " Digital Communication 6 cfu". Il primo modulo mira ad offrire agli studenti una sistematizzazione delle conoscenze necessarie allo sviluppo del marketing management in ottica competitiva nei mercati globali, con particolare riferimento al marketing mix delle imprese che operano su diversi mercati geografici. Il secondo modulo mira ad approfondire il digital marketing process, con focus sulla comunicazione, il mercato, i dati e gli attori.

    Programma esteso

    Fondamenti di Marketing Management

    Il Marketing Management nei mercati globali

    Global Environmental Drivers

    Le strategie e le modalità d’ingresso nei mercati esteri

    La segmentazione e il posizionamento nelle imprese globali

    La gestione del marketing mix nelle imprese globali




    Data Science, Mining e Marketing

    Il processo di digital marketing: il mercato, i dati, gli attori ed i rispettivi ruoli

    Customer Relationship Management

    Canali di comunicazione digitale e Unique Customer View

    Customer Journey e modalità di contatto sul cliente

    Social Media Analysis, Data Discovery e Campaign Management

    Media Mix e Marketing Mix

    Misurazione della performance, modelli e strumenti di simulazione

     

    Prerequisiti

    Metodi didattici

    Lezioni frontali

    (Le lezioni si svolgeranno in presenza se l'andamento dell'emergenza sanitaria COVID19 lo renderà possibile).


    Modalità di verifica dell'apprendimento

    A fine corso è possibile sostenere un esame scritto sul materiale spiegato a lezione.

    Negli appelli ufficiali l’esame sarà svolto in forma orale sui testi di riferimento indicati alla pagina del corso.

    Gli esami saranno svolti in presenza compatibilmente con l'andamento dell'emergenza Covid-19.


    Testi di riferimento

    • Warren J. Keegan, Global Marketing Management, International Edition (Eighth Edition), Pearson, 2014. 
    • Nico Di Domenica, Attilio Redivo, Edoardo Rozzoni, Gianluigi Crippa, Digital marketing. Data, analytics, tecnologie e canali digitali. Pearson, 2020.

    Export

    Learning area

    Learning objectives

    • Recognize and develop marketing management policies for global companies
    • Understand digital  communication by focusing on its pillars and future paths

    Contents

    The course aims to provide necessary knowledge for the development of marketing management in a competitive perspective. In particular, the course deepens the elements of global marketing mix.
    The second part examines 
    the digital marketing process with focus on communication, market, data, players and respective roles.


    Detailed program


    Marketing Management Fundamentals

    Marketing Management in the Global Market

    Global Environmental Drivers

    Global Entry and Expansion Strategies

    Segmentation, Targeting and Positioninig in Global Companies

    Creating Global Marketing Programs


     

    Data Science, Mining e Marketing

    The digital marketing process: market, data, and players

    Customer Relationship Management

    Communication channels and Unique Customer View

    Customer Journey

    Social Media Analysis, Data Discovery and Campaign Management

    Media Mix and Marketing Mix

    Performance in digital marketing

    Prerequisites

    Teaching methods

    Lectures

    (Lectures will be delivered in presence depending on the evolution of the COVID19 pandemic).


    Assessment methods

    At the end of classes, a written exam based on the lectures' content.

    During the exam sessions, an oral exam on the Textbooks and Reading Materials published on the course page.

    The exam will be in presence depending on the evolution of the COVID19 pandemic. 


    Textbooks and Reading Materials

    • Warren J. Keegan, Global Marketing Management, International Edition (Eighth Edition), Pearson, 2014. 
    • Nico Di Domenica, Attilio Redivo, Edoardo Rozzoni, & Gianluigi Crippa, Digital marketing. Data, analytics, tecnologie e canali digitali. Pearson, 2020.

    Enter

    Key information

    ECTS
    12
    Term
    Annual
    Activity type
    Mandatory
    Course Length (Hours)
    84
    Language
    Italian

    Students' opinion

    View previous A.Y. opinion

    Bibliography

    Find the books for this course in the Library

    Enrolment methods

    Manual enrolments
    Guest access
    Self enrolment (Student)

    You are not logged in. (Log in)
    Policies
    Get the mobile app
    Powered by Moodle
    © 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
    • Privacy policy
    • Accessibility
    • Statistics