Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Organizzazione [E1602N - E1601N]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 1st year
  1. Statistics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Statistics
Course ID number
2223-1-E1601N063
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso ha un taglio principalmente metodologico e si pone i seguenti obiettivi:

Conoscenza e comprensione: Introdurre al ragionamento statistico e ai metodi statistici di base.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione: Introdurre agli aspetti sia teorici sia applicativi degli elementi base della statistica descrittiva uni e bi-variata e dell’inferenza statistica classica; riunire e collocare formalmente strumenti e tecniche di analisi dei dati già incontrati dagli studenti nella loro carriera scolastica e universitaria precedente; introduzione di nuova strumentazione statistica di base con obiettivi sia descrittivi sia inferenziali.

Contenuti sintetici

Il corso offre un’introduzione ai principi formali del moderno ragionamento statistico, agli strumenti di base della statistica descrittiva monovariata e bivariata, e agli strumenti di base della statistica inferenziale.

Gli aspetti applicativi sono affrontati attraverso esercitazioni pratiche affiancate al corso

Durante il corso sono previsti: strumenti online di esercitazione autonoma e prove parziali intermedie valide ai fini dell'esame finale.

Programma esteso

- Elementi di statistica descrittiva univariata: Popolazione, unità, fenomeno statistico e sue modalità; osservazione di un fenomeno statistico (rilevazione dei dati) e distribuzioni di frequenza; valori medi e misura della variabilità;

- Elementi di statistica descrittiva bivariata: osservazione congiunta di una coppia di fenomeni statistici e tabelle a doppia entrata; indipendenza statistica, rilevazione e misura delle relazioni di connessione, dipendenza e correlazione; introduzione alla regressione semplice e retta di regressione.

- Elementi di inferenza statistica: campionamento, variabilità campionaria ed errori campionari; richiami di calcolo delle probabilità; stima puntuale per la media, la varianza e la percentuale; proprietà di uno stimatore, errore quadratico medio e standard error; intervalli di confidenza per la media e per la percentuale, esatti per popolazioni Normali e approssimati per grandi campioni; introduzione ai test statistici, test Z e T per la media e per la percentuale, esatti per popolazioni Normali e approssimati per grandi campioni; test (approssimato per grandi campioni) Chi quadrato di indipendenza. per dati bi-variati

Dal termine del corso (maggio 2023) il Programma d'Esame dettagliato (con riferimenti al testo adottato) è reso disponibile su questa pagina e-learning e rimane valido per tutti gli appelli dell'aa 2022/23

Prerequisiti

Propedeuticità consigliata con Matematica (I anno).

  • Insiemi e cardinalità (finiti, numerabili, potenza del continuo);
  • intervalli reali;
  • soluzione di semplici equazioni di I grado parametriche;
  • definizione di funzione (reale) e suoi valori;
  • equazione della retta;
  • minimo di una funzione reale.

Metodi didattici

Lezioni ed esercitazioni in aula

Durante il corso, la pagina elearning http://elearning.unimib.it è regolarmente aggiornata con ulteriore material edidattico:

  • Anticipo delgi Argomenti delle lezioni della settimana
  • Video-registrazione e Slide delle lezioni concluse
  • Forum domande/risposte e Lavagna online (anonima) domande/dubbi/commenti
  • Altra attività didattica online

Test settimanali
ulteriori esercitazioni online, sottoforma di Quiz multiple-choice, da svolgersi in maniera autonoma e facoltativa per chiunque iscritto alla pagina elearning del corso.

Prove Intermedie on line
sottoforma di Quiz multiple-choice a tempo, da svolgersi in maniera autonoma e facoltativa per chiunque iscritto alla pagina elearning del corso. Le prove intermedie consentono: 1) preparano all'esame scritto (online e/o in presenza); 2) sotto condizioni che saranno pubblicate sulla pagina elearning all'inizio del corso (marzo 2023) sostituiscono l'esame scritto e danno accesso a un esame semplificato online composto da domande teoriche aperte

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta online contenente sia esercizi numerici (scelta multipla) sia domande teoriche (aperte).

Di norma la durata della prova scritta è di 1 h e 30m .E' possibile ritirarsi in qualunque momento .

Qualora la valutazione della prova scritta sia sufficiente, è facoltativo sostenere un colloquio orale per l’eventuale miglioramento del voto (su richiesta, con rifiuto del voto dello scritto e iscrizione all'orale)

Testi di riferimento

F. Mecatti, “Statistica di Base. Come, quando e perché”. McGraw-Hill, II ed. (2015);

L. Pagani, “Complementi ed esercizi di statistica descrittiva ed inferenziale ” Amon (2015);

Strumenti e Materiale didattico digitale su http://elearning.unimib.it (si veda la precedente sezione Metodi didattici)

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SCONFIGGERE LA FAME | SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | ACQUA PULITA E SERVIZI IGIENICO-SANITARI | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SOTT'ACQUA | VITA SULLA TERRA | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course is mainly methodological and aims at the following purposes:

a) to introduce students to statistical reasoning and basic statistical tools

b) to introduce the basics of both univariate and bivariate Descriptive Statistics; to introduce the basics of Statistical Inference; to unify and formally collocate methods and techniques of data analysis which the students might have already met in previous school/university courses; to provide new statistical tools with both descriptive and inferential purposes.

Contents

The course offers an introduction to the formal principles of the modern statistical reasoning, from the basics of descriptive statistics to the basic instruments of statistical inference.

Applications are covered through exercise classes supplementing the main theoretical course.

During the course online tools are offered for self-practice and intermediate partial quitz that are valid for the final exam.

Detailed program

- Basics of univariate Descriptive Stats: statistical population & unit, statistical variable and its values; (complete) data collection, frequency distributions; mean values and measure of variability.

- Basics of bivariate Descriptive Stats: joint (complete) data collection of a pair of statistical variables and two-way table; independence; concept and measure of (global) association, dependence and (linear) correlation; introduction to regression and linear (bi-variate) model.

- Basics of Statistical Inference: sampling, sample variability and sampling error; essential elements of probability; point estimate and estimators for the population mean and percentage (relative frequency); estimator's properties, Mean Squared Error and Standard Error; Confidence Interval for the population mean and percentage (relative frequency), exact for Normal population and approximated for Large Sample; (Significance) Test Z and T for null hypotheses on the population mean and percentage (relative frequency), Independence Chi Square Test for contingency table.

At the time of ending of classes (May 2023) the detailed program (with references to the textbook) will be available on line. It will remain valid for all the exams of the academic year 2022/23

Prerequisites

Credits from Mathematics for Social Sciences (1st year) are strongly suggested.

Sets and their cardinality (finite, countable and uncountable); real intervals; simple linear parametric equations; (real) function and its values; polynomials and the slope-intercept line; minimum of a real function.

Teaching methods

Theory lessons and exercise classes with video-recording made available on-line

Additional material and forum online http://elearning.unimib.it, including slides of all classes (theory and exercises)

Additional online didactic activities

Weekly Tests http://elearning.unimib.it: additional exercises online, as multiple-choices Quiz, to be carried out autonomously and optionally.

Intermediate Assessments online http://elearning.unimib.it as time-based multiple-choice Quiz, to be carried out autonomously and optionally for anyone enrolled on the elearning page. The Intermediate Assessments can be used to : 1) prepare for the written exam (online and / or in presence); 2) under conditions that will be published on the elearning page at the beginning of the course (March 2023), replace the written exam and access to a simplified online exam consisting of open theoretical questions

Assessment methods

Written Test, online, with both numerical exercises (multiple choice) and theoretical (open) questions

Duration of the written test: 1h 30m Withdrawal allowed anytime.

Optional Oral test provided on demand and upon a positive score in the written test.

Textbooks and Reading Materials

In Italian

F. Mecatti, “Statistica di Base. Come, quando e perché”. McGraw-Hill, II ed. (2015);

L. Pagani, “Complementi ed esercizi di statistica descrittiva ed inferenziale ” Amon (2015);

Additional digital tools and materials at http://elearning.unimib.it (see previous section Teaching methods**)

English textbooks and additional digital resources will be advised on demand and/or according to specific needs

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | ZERO HUNGER | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | CLEAN WATER AND SANITATION | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | LIFE BELOW WATER | LIFE ON LAND | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SECS-S/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FM
    Fulvia Mecatti
  • Assistant

  • LB
    Luca Brusa
  • SR
    Silvana Antonietta Romio
  • Tutor

  • RD
    Rosa Maria Di Biase

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
ZERO HUNGER - End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture
ZERO HUNGER
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
CLEAN WATER AND SANITATION - Ensure availability and sustainable management of water and sanitation for all
CLEAN WATER AND SANITATION
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics